Ir tādi pirmās vietas ieguvēji, kuri nemaz nevar lepoties ar saviem sasniegumiem. Pie tādiem noteikti pieskaitāmi arī ADAC avāriju statistikas pirmās vietas varoņi – jo tās visbiežāk izraisa akumulatoru problēmas. Turklāt parasti tajās nemaz nav vainojams pats akumulators: pārslogoti ģeneratori, turklāt mašīnā mēdz būt daudzi strāvas patērētāji, un tad vēl Start-Stop sistēma… Tad savu spēju robežas var sasniegt arī tā saucamie AGM un EFB akumulatori, par spīti tam, ka tie ir speciāli radīti šādiem smagiem darba apstākļiem.
Problēmu cēlonis ir dažādi uzlādes procesi, kas nepieciešami akumulatoram atkarībā no tā stāvokļa un veida. Vienkārši runājot, daudzos gadījumos akumulatoru vienkārši sasniedz pārāk maz strāvas. Pamazām strāvas devējs zaudē jaudu, līdz beidzot ir pavisam tukšs.
Autoražotāji ir izgudrojuši speciālu enerģijas pārvaldības sistēmu, lai visu nenovestu tik tālu. Vadības ierīce uzrauga akumulatora uzlādes stāvokli, uzskaita startus, regulē jaudas padevi un ievēro attiecīgos parametrus. Šie pasākumi paredzēti, lai pagarinātu akumulatora mūžu. Galu galā automašīna tad precīzi zina, kāds ir akumulatora stāvoklis, un attiecīgi vada uzlādes spriegumu un plūsmu.
Šā iemesla dēļ arvien vairāk autoražotāju pieprasa akumulatora mācīšanu. Jādodas uz servisu, lai enerģijas vadības sistēma, pateicoties diagnostikas iekārtai, uzzina, ka ir uzstādīts jauns akumulators un var aizmirst iepriekš saglabātos datus. Viss pa nullēm: mūsdienās šo par inicializāciju dēvēto procesu spēj veikt dažādu ražotāju iekārtas. Taču kas notiek, ja tas netiek veikts vai arī process nenorit gluži atbilstoši ražotāju norādēm?
Piemēram, Audi iespējams pielāgot tikai pašu ražotās baterijas. Tam par iemeslu ir kods, kas atrodams tikai uz ingolštatiešu akumulatoriem. Mēs izmēģinājām nomaiņu bez mācībām un nomainījām Audi A3 Sportback 1,4 TFSI EFB akumulatoru ar citu ierīci, kurai ir līdzīgi rādītāji.
Jāņem vērā – lai izvairītos no defektiem, nepieciešams nomaiņas gadījumā izvēlēties tā paša tipa akumulatoru, – tas nozīmē, ka AGM akumulatoru nedrīkst aizstāt ar parasto svina akumulatoru, kā arī jāievēro, lai jaudas rādītāji būtu līdzīgi.
Pirmajā mirklī nobijāmies: borta dators ar savu pīkstēšanu mūs brīdina par bremžu asistenta, automātiskā attāluma uzturētāja ierīces, Start-Stop automātikas un stabilitātes kontroles traucējumiem. Mēs uzmanīgi sākām braukt, bet viss nav tik traki: A3 enerģijas vadības ierīce pati apgūst jauno informāciju, un šīs funkcijas atslēdz tikai pirmajās ceļa minūtēs. Nobremzējot vienu vai divas reizes, nepareizie brīdinājuma signāli nodziest, pēc neliela testa apļa tehnika darbojas nevainojami, pat pulkstenis pēc neilga brīža pats automātiski noregulē pareizu laiku. Enerģijas vadības sistēmai gan ir nepieciešams ilgāks laiks, lai iepazītos ar jauno akumulatoru un nodrošinātu optimālu uzlādes režīmu.
Borta tīkls
Borta elektronika spēj daudz vairāk nekā tikai nodrošināt ar strāvu dažādos patēriņa avotus. Vadības ierīces savā starpā komunicē ar CAN-Bus – tas ir automašīnas datu pārvades ceļš. Šim mērķim tās saņem datus no sensoriem. Ja mašīnai ir enerģijas vadības sistēma, tad tā vada akumulatora uzlādes stāvokli un pievada mazāk strāvas dažādajiem patērētājiem, ja akumulatora uzlādei ir nepieciešams vairāk strāvas.
Akumulatora darbībai noderīgas lietotnes
Reģistrācija un diagnostika
Lietotne Carly ļauj ielūkoties moderno BMW automobiļu borta elektronikā, kā arī veikt liela apjoma kodēšanu. Par 44,99 eiro viedtālrunis vai planšetdators (Apple un Android) pārvēršas par personisko diagnostikas iekārtu. Par vēl 9,95 eiro (pirkums lietotnes ietvaros) iespējams piereģistrēt jaunus akumulatorus. Tādējādi var pats nomainīt akumulatoru, nevēršoties servisā. Bezvadu komunikācijai starp viedtālruni un borta tīklu papildus nepieciešams piemērots ODB2 adapters. Ctek Battery Sense (aptuveni 70 eiro) novada informāciju ar Bluetooth par sava akumulatora uzlādes stāvokli viedtālrunim. Tādējādi iespējams novērst palikšanu uz ceļa vāja akumulatora dēļ.
Rezumējums
Pielāgošana nepieciešama daudzu ražotāju modeļiem ar Start-Stop sistēmu. Priekšrocības: visas automašīnas pēc akumulatora atpazīšanas ir vadītāja rīcībā. Mūsu tests parāda, ka, pateicoties tehnikai, kas pati sevi māca, var iztikt bez pielāgošanas. Uzmanieties, jo jaunajam akumulatoram jābūt tā paša tipa agregātam kā vecajam!