• Vai lietotas riepas būs labs pirkums?

    Praktiski padomi
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    18. novembris, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Riepu testi uzrāda būtisku veiktspējas pasliktināšanos pat pēc vienas lietošanas sezonas, tādēļ tiem, kam svarīga maksimāla atdeve, esot jāpērk jaunas. Raudzīsim, vai tā tiešām ir.

    Kā negribas jau kuro reizi pieminēt, kur esam nonākuši. Jau vairākus gadus ES ziņojumos redzam, ka Latvijas autoparka vidējais vecums ir virs desmit gadiem. Domāju, ka lielākajai daļai šo spēkratu turētāju jaunu riepu testi un to iegāde ir ēdienkartes lasīšana restorānā, kas beidzas ar bistro, t.i., lietotu riepu tirgotavas apmeklējumu.

    No kurienes tās rodas?

    Eiropā izcelsme dažāda – līzinga devēji, apdrošināšanas kompānijas, izmēģinātāji un montāžas servisi. Apdrošināšanas gadījumā, ja bojāta viena riepa, parasti maina visas. Veicot kārtējo tehnisko apskati, līzinga mašīnām tāpat tiek mainīts komplekts.

    Šādas riepas ir labā stāvoklī ar lielu atlikuma resursu. Arī iedzīvotāju dzīves līmenis atļauj maiņu izdarīt savlaicīgi, visbiežāk pēc pāris sezonām. Latvijā lielākā daļa riepu tiek importētas no Vācijas, Zviedrijas un Norvēģijas. Pārējie avoti ir visdažādākie, un diezin vai nodarbosimies ar patiesības izzināšanu, ja manta patīk un cena laba. Brāķa gadījumā gan no kaktu kantoriem vai privātajiem tirgotājiem piedzīt neko neizdosies.

    Cena pāri visam

    Tieši tā. Braukt vajag šodien, un katrs eiro uz izķeršanu. Nelielo izmēru (līdz 15”) lietotājiem ieguvums, salīdzinot ar jaunu iegādi, mazāks, taču lielajiem tas var sasniegt 100 eiro. Oponentiem teorētiski taisnība – ilgtermiņā rēķinot, lietoto vairākkārtēja iegāde (+ montāža) summā beigās sanāk tāda pati vai pat dārgāka par jaunām.

    Praksē var sameklēt patiesi labas riepas, pat pērles, un tad aina kļūst citāda. Paziņa nupat iegādājās 205/55 R16 Michelin Energy Saver par 15 eiro gabalā, kuras jaunas maksā 75 eiro. Abas šķir viena sezona (nevis 2–3, kā parasti), kas ir zaudēti ~ 2 mm protektora (jaunai 8,5 mm), bet ietaupīt prāva naudas summa.

    Protams, var nopirkt svaigas Nankang vai Westlake par 40 eiro, taču to resurss, par braukšanas īpašībām nerunājot, nevar sacensties ar slaveno brendu. Turklāt cenas starpība vēl tāpat ir par labu lietotajām.

    Pareiza izvēle

    Galvenais – tikt skaidrībā par vajadzību. Tātad, cik varam investēt, kādai sezonai, pa kādiem ceļiem, cik ilgam laikam, kas būs braucējs (bailīgs iesācējs, azartisks jaunietis utt.). Tehniskajai apskatei pilnīgi pietiek ar mazu rezervīti virs atļautajiem 1,6 mm vasaras un 4 mm ziemas sezonā. Ja riepai nebūs redzamu defektu, neviens nepētīs tās izlaiduma gadu un citus dotumus.

    Tomēr, rūpējoties par savu (arī citu) drošību, nevajadzētu iegādāties lētāko vai ļauties, lai pierunā uz aizdomīgu pirkumu.

    Vairums aptaujāto speciālistu skeptiski raugās uz restaurētām riepā m – mēdz būt slēpti defekti, neprecīza ģeometrija un nelāgi piedzīvojumi lietošanā. Premium zīmolu lietotās noteikti ir drošākas par nezināmas izcelsmes preci – pat jaunu. Sniegotai ziemai ieteicamas radžotās, frikcijas riepām efektīvā daļa būs nodeldēta, bet lētajām neatbilstošs (ātrāk novecojošs, ciets) gumijas sastāvs.

    Tā saucamās vissezonu (M+S) ziemā varētu lietot pilsētā un tās tuvumā, kur ielas regulāri tiek iesālītas, citur to spējas krietni vājākas. Ar nobrauktām ziemenēm var turpināt silto sezonu, braucot rāmi un nepārkāpjot noteiktos ātruma limitus. Aktīvākiem braucējiem gan labāk sasparoties uz jaunām budžetniecēm, jo lielizmēra lietotās riepas visbiežāk ir ar mazu protektora atlikumu un daudz cietušiem karkasiem, ko ne vienmēr var noteikt.

    Kā pazīt drēbi Ja nav drošu iegādes avotu (draugu, paziņu), vislabāk riepas meklēt lielajos montāžas servisos. Tur ir pietiekama izvēle un maza interese iesmērēt ko sliktu. Arī sludinājumu portālos atrodami labi piedāvājumi, tikai nepieciešama griba un laiks komunicēties. Apskati jāsāk ar vizuālu novērtējumu: vai nav plaisas, deformācijas, borta ieplēsumi un nevienmērīgs dilums.

    Kopš 2000. gada uz riepu sāniem atrodams lodziņš ar četriem cipariem, kur pirmie divi norāda ražošanas nedēļu, otrie – gadu. Par sešiem gadiem vecāka riepa pat ar labu protektoru ir ievērojami zaudējusi veiktspēju, un tās izvēle jāpārdomā. Ielūkoties iekšpusē ne mazāk svarīgi. Tur var redzēt remonta sekas – diegu galus un ielāpus. Ņemt vai atteikties no remontētas ir pašu ziņā, taču tas ir iemesls kaulēties.

    Pirkt jau uzmontētas uz diskiem ir risks jau minētā dēļ. Pieņemts, ka riepa vidēji dilst 1 mm uz katriem 12 000 km un mūžā noskrien 50–70 tūkstošus. Teorētiski ar atlikušiem 5,5 mm līdz atļautajiem 1,6 mm varēs nobraukt 25 000…30 000 km. Ma zāks protektora dziļums palielina akvaplanēšanas risku.

    Speciālistu komentāri

    SIA Laneks pārdevējs konsultants Andris Muizeniks

    «Lai arī tirgojam jaunās, lietotu riepu lietošanu nenoliedzu. Saprātīgi izvēloties, vasarā jau var braukt droši. Piekrītu, ka labu zīmolu lietotas ir labākas par lētā gala jaunajām, kuras pat pie maza ātruma un nevainīgas situācijas uzvedas neadekvāti. Nākas dzirdēt džipistu un citu lielo izmēru riepu lietotāju žēlabas par izmaksām, kas nereti pārsniedz tūkstoti latu un vairāk par komplektu. Viņi tad meklē lietotās vai dodas uz kaimiņu zemēm pēc lētākām.»

    Autosportists Ivars Vasaraudzis

    «Svarīgi sabalansēt vajadzības ar iespējām. Normālai braukšanai pa koplietošanas ceļiem vai sporta treniņbraucieniem pilnīgi pieņemami, bet sacensībās rezultāti nekādi. Ļoti svarīgs tirgotāju godaprāts. Riepu iepriekšējo ekspluatāciju nezinām, un vizuāli laba var būt ar slēptiem defektiem. Neviens jau nemaina tāpat – tātad konkrētiem apstākļiem kļuvušas nedrošas.

    Ātrajiem braucējiem un jaudīgo mašīnu īpašniekiem labāk pameklēt lētākas, mazāk slavenu nosaukumu riepas nekā riskēt ar vecām. Par tā saucamo Rimi piedāvājumu neesmu tik skeptisks. Labāk tādas ar garantiju nekā galīgi nobrauktas vai sezonai nepiemērotas.»

    Aldis Adiņš – CSDD transportlīdzekļu kontroles un sertifikācijas inspekcijas priekšnieka vietnieks

    «Tehniskajā apskatē vadāmies pēc MK noteikumiem Nr. 466., kur noteiktas prasības apriepojumam. Bez protektora atlikuma riepas vērtē vizuāli – vai nav redzamu defektu, vecuma plaisu un nevienmērīgs nodilums. Kas notiek pirms un pēc apskatēm, mēs pārbaudīt nevaram, tur vajadzētu darboties Ceļu policijai. Cilvēkiem jāapzinās, ka pie jebkura satiksmes negadījuma tiks vērtēts arī riepu stāvoklis un tā neatbilstība var draudēt ar atlīdzības nesaņemšanu.»

    Rezumējums

    Saprātīgi izvēloties – līdzekļu ekonomija, kas neapdraud drošību. Labākais pirkums – mazlietots (1–1,5 sezonas), atzīta ražotāja produkts ar pietiekamu resursu un atbilstību vajadzībām. Pirms lēmuma pieņemšanas vēlams papētīt veikalu piedāvājumu, daudzos tagad ir atlaides. Iespējams, jaunās lētā gala un lietotās riepas šķir summa, ko tomēr varat atļauties.

    Jāatceras, ka nevienas riepas nekompensēs braucēja neprasmīgu vai apzināti pārgalvīgu rīcību, neņemot vērā ceļa situāciju.  

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē