Jautājums
Sveicināti! Kopš ieguvu tiesības (16 gadu autovadītāja stāžs), esmu braucis tikai ar mehānisko transmisiju. Strādāju kompānijā ar lielu autoparku, un ikdienā jāveic aptuveni 200–300 km. Automašīnas mainās – te benzīns, te dīzelis. Esmu sapratis, ka mazajiem dīzeļdzinējiem nepieciešams ieslēgt katru pārnesumu secīgi, bet lielākiem benzīna motoriem var arī pārslēgties, izlaižot kādu pārnesumu.
Esmu pieradis slēgties no pirmā uz trešo un tad piekto. Savus auto es mainu ik pēc trim gadiem, bet firmā darba mašīnas tiek mainītas ik pēc pieciem gadiem. Šajā laika posmā neesmu novērojis, ka mans pārslēgšanās stils kaut kā kaitētu vai nodarītu bojājumus kārbai. Tajā pašā laikā esmu dzirdējis apgalvojumus, ka tā darīt nav ieteicams. Otra neskaidrība ir par braukšanas uzsākšanu. Vai ir kaitīgi uzsākt ar otro vai pat trešo pārnesumu?
Atbilde
Pārnesumu izlaišanas prakse ir izplatīta autovadītāju vidū un īsumā var teikt, ka bojājumus tas nenodara. Svarīgi, lai izvēlētais pārnesums atbilstu konkrētajai situācijai, sabalansējot dzinēja apgriezienus. Ja izvēlēsieties pārāk zemu pārnesumu, pastāv risks sabloķēt riteņus, zaudēt saķeri un nodarīt mehāniskus bojājumus dzinējam un transmisijai.
Turklāt, pat izvēloties pareizu pārnesumu, lai pārslēgšanās noritētu plūdeni, sajūgs jāpatur mirkli ilgāk, jo motora apgriezieni kritīsies nedaudz lēnāk, nekā secīgi pārslēdzot. Pārslēdzoties uz augšu, risks ir pretējs. Pārāk zemi apgriezieni padarīs motoru gurdenu, tāpēc svarīgi, lai esošajā pārnesumā apgriezieni vēlāk būtu piemēroti augstākam pārnesumam. Piemēram, braucot trešajā pārnesumā un sasniedzot 5000 apgriezienu, sestajā pārnesumā tie nokritīs līdz 2000.
Ja nekādas problēmas nepiedzīvojat, tad ar pārslēgšanās sistemātiku esat veiksmīgi ticis galā. Kas attiecas uz kustības uzsākšanu, tad pirmais pārnesums būs piemērotākais. Protams, lielāka tilpuma dzinēji spēs uzsākt ar otro vai trešo. Uz apledojošas virsmas ērtāk ir sākt ar otro (automātiskajām transmisijām ziemas režīmā uzreiz tiek ieslēgts otrais vai trešais pārnesums), bet tas papildus noslogos sajūgu, kas ilgtermiņā nav veselīgi.