Neviens par varītēm nespiež, piemēram, lietus un šķīdoņa laikā, ierobežotas redzamības apstākļos traukties garām kravas automašīnu kolonai, kas virzās pa ceļu ar ātrumu 85–90 km/h, lai veiksmes gadījumā brauciena galamērķi sasniegtu dažas minūtes ātrāk. Šajā saistībā gribam aicināt autovadītājus pirms kārtējās apdzīšanas uzdot sev retorisko jautājumu: vai ir vērts? Ja varat atbildēt ar pārliecinošu JĀ, mēģiniet izmantot tālāk aprakstīto loģiskas rīcības shēmu.
Kas ir apdzīšana?
Apdzīšana ir viena vai vairāku lēnāk braucošu transportlīdzekļu apsteigšana, kas saistīta ar braukšanas joslas maiņu (iebraukšanu pretējā braukšanas joslā).
Piebrauciens
Raksturīgā kļūda: vadītājs sāk domāt par apdzīšanu tikai, kad attopas, gandrīz atdūries kāda lēnbraucēja pēc pusē, un tad nu sāk snaikstīties pa kreisi, lai novērtētu situāciju. Viņš pat neiedomājas, ka priekšā braucošais var strauji bremzēt vai arī brīdī, kad jūs mēģināsiet palūkoties tam garām, pretī varētu nākt ļoooti plats tūristu autobuss.
Kā pareizi nopratāt, apdzīšanai jāsāk gatavoties laikus. Turklāt, jo lielāks ir apdzenamais transportlīdzeklis, jo tālāk no tā aizmugures vajadzētu turēties. Tā, piemēram, lielizmēra autovilcienam nevajadzētu piebraukt tuvāk kā piecpadsmit, divdesmit metru atstatumā. Atcerieties: uzsākot apdzīšanu, jums visu laiku jāredz, kas notiek pretējā kustības joslā.
Pievērsiet vērību automašīnām, kas varētu izbraukt uz ceļa no kreisās puses sānceļiem.
Bieži gadās, ka vadītājs pirms labā pagrieziena veikšanas paskatās tikai pa kreisi, un jūs, braucot pa pretējo joslu viņam pretī, izrādīsieties negaidīts pārsteigums… Blīvā kustībā, gaidot pārtraukumu pretimbraucošo plūsmā, savlaicīgi ieslēdziet zemāku pārnesumu, bet automašīnai ar automātisko pārnesumkārbu būtu lietderīgi no Drive režīma pārslēgties uz Sport vai Power režīmu.
Tādējādi jums izdosies es turēt dzinēja apgriezienus visefektīvākās darbības diapazonā – robežās 3000–5000 apgriezieniem –, t.i., gatavu straujam uzrāvienam. Uzsākt paātrinājumu vajadzētu neilgi pirms apdzīšanas sākuma, vēl atrodoties savā kustības joslā.
Apdzīšana
Drošības formula ir ļoti vienkārša: jo īsāku laiku jūs atradīsieties pretējā kustības joslā, jo drošāks būs jūsu izpildītais manevrs. Šis ir tas gadījums, kad zapiņa vadītājs gūst daudz vairāk adrenalīna nekā Ferrari pilots.
Pirmajam autovilciena apdzīšana ir ilgs un mokošs process. Tā laikā braucējs, iespiedis akseleratora pedāli grīdā, koncentrē skatienu tālumā, lai iespējami savlaicīgi pamanītu lidojošu pretimbraucēju. Turpretī jaudīgs itāļu superauto bez sevišķa sasprindzinājuma tiks garām lielceļa vezumniekam un tas viņam aizņems tikai sekundes daļas. Braucot ar mazauto, šādos manevros nevajag kautrēties izmantot motora potences, t.i., spēcīgi iemīt gāzes pedāli un pārslēgties uz augstāku pārnesumu tikai, kad dzinēja apgriezieni tuvojas maksimuma sarkanajai robežai. Uzmanību!
Nav viegli novērtēt pretī braucoša auto ātrumu, jo sevišķi, ja tas ir tālu pāri 100 km/h. Tādēļ, kamēr atrodaties pretējā kustības joslā, neizslēdziet kreiso pagrieziena rādītāju.
Labo ieslēdziet tikai, kad sākat pārkārtoties atpakaļ savā joslā. Tādējādi ļausiet pretim braucošajam nojaust, kurā apdzīšanas fāzē jūs atrodaties, un nepieciešamības gadījumā savlaicīgi sākt bremzēt, lai mazinātu negribot radušos avārijas situāciju.
Atgriešanās savā braukšanas joslā
Prasme atgriezties savā braukšanas joslā liecina ne tik daudz par meistarību kā par labu stilu. Neraujieties pa labi, tikko sānu logā vairs neredzat apdzenamo automobili. Iepauzējiet, līdz esat attālinājies no tā drošā atstatumā, ieslēdziet labo pa grieziena rādītāju un tikai pēc tam stūrējiet atpakaļ labajā joslā. Var gadīties, ka šai fāzei neatliek daudz laika, tomēr vienmēr centieties ievērot aprakstīto secību. Uzmanību!
Atgriešanās labajā joslā ir sarežģītāka, ja pa to virzās blīva automašīnu rinda un jums nākas iespiesties starp diviem tuvu braucošiem automobiļiem.
Biežākā kļūda – pārkārtošanās pa labi vienlaicīgi ar bremzēšanu.
Tā jūs netaktiski nogriežat ceļu apdzītajam, turklāt riskējat tuvāk iepazīties ar priekšā braucošā aizmugurējo buferi. Atgriešanās fāzi vajadzētu sadalīt divās daļās: vispirms, vēl atrodoties pretējās kustības joslā, izlīdziniet savu ātrumu ar apdzenamās rindas kustības ātrumu, bet pēc tam akurāti iespraucieties rindā pa labi.
Rezumējums
Lieku reizi gribam atgādināt, ka apdzīšana blīvā kustībā ir ļoti bīstama un jo sevišķi bezjēdzīga, jo šādam dažu sekunžu ieguvumam ir neattaisnoti augsta riska cena.