Jeep vēsture
Pēc Otrā pasaules kara gadu leģendārā militārā džipa Willys MB ražošanas pārtraukšanas 1944. gadā autobūves kompānijai Willys Overland iestājās grūti laiki. 1940. gadu pirmajā pusē tā bija pieradusi pie milzīgiem valsts militārā resora pasūtījumiem, kuri, karam beidzoties, uzreiz pārtrūka, un pārorientēties uz jaunas produkcijas radīšanu tā vēl nebija spējīga. Līdz ar to pakāpeniski ražotājs turpināja uzlabot to pašu kara gadu MB modeli un uz tā bāzes radīja arī civilos variantus.
Vēl 1944. gadā Willys konstruktori izstrādāja civilo bezceļu modeli CJ (civilo džipu). Pēc diviem gadiem, nedaudz uzlabots kā modelis CJ2A, tas atgriezās ASV militārajā jomā. Pieprasījums pēc šiem vienkāršajiem paaugstinātās caurgājamības automobiļiem militārajās aprindās ievērojami pieauga, un 1950. gada ziemā uz civilā CJ3A džipa bāzes tika radīts jauns modelis MC.
Šis modelis atpazīstamāks kļuva pēc tā militārā apzīmējuma M38. Konstruktīvi tam bija pastiprināta ritošā daļa, riepu izmērs salīdzinājumā ar Willys MB tika palielināts no 6.00–16 līdz 7.00–16, un tā standartaprīkojumā ietilpa 24 voltu elektroiekārta. Kopā ar Kanādas Ford filiāli tika saražoti ap 60 tūkstoši šo džipu.
Gandrīz vienlaikus ar M38 firma izstrādāja jau ievērojami solīdāku džipu: Willys MD ar militāro apzīmējumu M38A1. Šis modelis no priekštečiem atšķīrās ar jaunu, nedaudz platāku virsbūvi, kurai noapaļotās formas priekšējie spārni pārgāja virsbūves sānu līnijā. Virsbūves sānu aizmugurējās daļas paneļi ar ieštancētām gropēm atstāja daudz nostrādātākas virsbūves iespaidu.
Līdzīgi kā iepriekšējiem modeļiem, virsbūves montēja uz stingriem rāmjiem. Sānu vārstu motors tika apmainīts pret tāda paša tilpuma augšējo vārstu Hurricane F-Head spēka agregātu ar dažādi novietotiem ieplūdes un izplūdes vārstiem (IOE sistēma). Šī modeļa transmisijas apzīmējums bija Borg Warner T90. Automobiļa balstiekārta sastāvēja no abiem velkošajiem tiltiem ar visu riteņu piedziņu un pašbloķējošo diferenciāli, auto bija aprīkots ar slokšņu garenatsperēm un hidrauliskajiem amortizatoriem. Bremžu sistēma – hidrauliskā, visiem riteņiem. Šis auto kļuva par bāzes versiju vēlākajām civilajām versijām CJ5 un CJ6.
Humānā palīdzība
Jāatzīmē, ka tik samudžinātu Willys modeļu gammu, kuri faktiski gandrīz cits no cita atšķīrās minimāli un ar tik daudz savstarpēji apmaināmām detaļām, jūtami parādīja firmas nespēju arī turpmāk radīt kaut ko pilnīgi jaunu. Zināmā mērā tas noveda pie tā, ka Willys 1953. gada 28. aprīlī nopirka rūpniecības korporācija Kaiser Industries, nodibinot jaunu uzņēmumu Kaiser Willys Division, saglabājot iepriekšējo tirdzniecības markas apzīmējumu.
Bagātīgais finansējums ļāva izstrādāt pilnīgi jauna veida militāro tehniku, bet šajā rakstā mēs iepazīsimies ar vienu no vispopulārākajiem pēckara militārajiem džipiem JEEP M38A1, kurš ir samērā labi pazīstams arī Latvijas iedzīvotājiem.
4×4 apvidus automobili JEEP M38A1 ražoja laika periodā no 1952. līdz 1971. gadam sākotnēji Willys fabrikā, bet no 1953. gada Kaiser Willys uzņēmumā. Šajā laika periodā tika saražoti 101 488 eksemplāri, no kuriem 80 290 tika izmantoti ASV bruņotajos spēkos, bet 21 198 tika eksportēti dažādu ASV sabiedroto valstu bruņotajiem spēkiem.
Šodien sen jau vairs šie leģendārie 20. gadsimta džipi nav ASV un sabiedroto armiju bruņojumā. Lielākoties tie ir iznīcināti vai arī nodoti jaunattīstības valstīm. Daļēji pie tādām varēja pieskaitīt arī 1990. gadu sākumā sabrukušās PSRS republikas, kuru sastāvā 1940. gadā nelikumīgi bija iekļautas arī Baltijas valstis. Pēc neatkarības atgūšanas 1990. gadu sākumā, formējot savus bruņotos spēkus, kā pirmo humāno palīdzību valstis saņēma arī šos džipus. Daudzi no tiem nonāca arī seno spēkratu privātkolekcijās.
Militārists
Rakstā aplūkotais eksemplārs savulaik tika izmantots Dānijas bruņotajos spēkos. Tas bijis aprīkots ar nelielu lielgabalu vai ložmetēju, kura dēļ priekšējais vējstikls sastāv no divām atsevišķām daļām ar izgriezumu pa vidu. Tam rezerves ritenis ir novietots pie labā priekšējā spārna, un virsbūvei ir demontēta aizmugures sieniņa. Ja ir uzstādīts bruņojums, tad aizmugures sēdeklis tiek demontēts, bet to var viegli atkal uzstādīt atpakaļ. Kā visiem tā laika džipiem, priekšējais vējstikls ir nolaižams.
1990. gadu sākumā, formējoties Latvijas Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS), šis eksemplārs kā humānā palīdzība nonāca Latvijā un tika iedalīts NBS Liepājas robežsardzes dienestam. 2002. gadā tas tika noņemts no bruņojuma un maiņas ceļā nonāca pie seno spēkratu kolekcionāra Jāņa Šabaka no Latvijas Antīko automobiļu kluba. Šodien šo džipu un vēl dažus tādus var redzēt seno spēkratu pasākumos gan Latvijā, gan arī pārējās Baltijas valstīs.
Nobeigumā vēl jāatzīmē, ka reģistrācijas apliecībā minētais izlaiduma gads (1976. g.) gan varētu atbilst reģistrācijas datumam, bet nevis automobiļa ražošanas gadam, kurš patiesībā ir daudz agrāk. Diemžēl patieso izlaiduma gadu šobrīd nav izdevies noskaidrot, tie varētu būt pagājušā gadsimta 60. gadi.
Tehniskie dati
- WILLYS JEEP M38A1
- Ražotājs: Willys Overland Inc.Toledo, Ohaijo, ASV.
- Gads: ap 1970. g.
- Motors: R4 cil., IOE, 2199 cm3
- Jauda: 75 ZS (55 kW) pie 4000 apgr./min
- Pārnesumu kārba: 3MT
- Maks. Ātrums: 105 km/h
- Degvielas patēriņš: 11–14 l/100 km
- Pašmasa: 1355 kg
Rezumējums
Caurgājamības ziņā izcils spēkrats! Īsts bezceļnieks, praktiski bez jebkāda komforta. Šie auto savu uzticību galvenokārt ieguvuši ar savu vienkāršo uzbūvi un apbrīnojamo izturību.