Cadillac vēsture
No visām amerikāņu lielajām autobūves firmām Cadillac ir viena no vissenākajām. To 1902. gada rudenī dibināja Henrijs Martins Lelands, kas 1701. gadā uzņēmumam deva Detroitas dibinātāja ietekmīgā francūža Antuāna de la Mote Kadilaka vārdu.Ilgajos pastāvēšanas gados Cadillac daudz darījis gan tehniskās attīstības, gan arī dizaina jomā, tā noteikdams stilu un būdams paraugs citām pasaules autobūves firmām, jo īpaši 20. gs. vidū. Lai gan Cadillac nekad nebija līderis masveida ražošanā, tomēr tas izgatavoja ļoti daudz prestižu automobiļu – vairāk nekā jebkura cita pasaules autobūves firma, bet tās paši pirmie spēkrati bija primitīvas pašgājēja ekipāžas ar viena cilindra dzinējiem uz augstiem riteņiem.
Jau 1905. gada janvārī rūpnīcas vārtus atstāja pirmie daudz pilnīgākie modeļi D ar vertikāli novietotiem četrcilindru rindas dzinējiem, kuriem vieniem no pirmajiem sāka montēt greznas limuzīna tipa virsbūves. 1909. gadā Cadillac akcionāriem radās šaubas par autobūves industrijas nākotni un viņi pieņēma lēmumu pārdot uzņēmuma akcijas, kuras nekavējoties iegādājās General Motors (GM). Kopš tā brīža uzņēmums specializējās vienīgi premium klases automobiļu izlaidē.
Pirmos luksusa klases auto ar V8 cilindru dzinējiem sāka ražot 1915. gadā.
No 20. gs. 20. gadu otrās puses bez V8 cilindru modeļiem tika izlaisti superauto ar V12 un V16 cilindru dzinējiem, kuriem dažādas virsbūves piegādāja ASV lielākās automobiļu karosēriju būves fabrikas Fisher un Fleetwood.
Evolūcijas process
Pieminēšanas vērta ir 1938. gada modeļu gammas sensācija – jaunā dizainera Viljama Mičela radītais Fleetwood 60 Special, kura parādīšanās padarīja vecmodīgus visus iepriekšējos auto, kuri tolaik brauca pa ASV ceļiem. Tā dizains būtiski ietekmēja turpmākos Cadillac modeļus. Fleetwood 60 Special virsbūves koncepcija bija atšķirīga: gara un piezemēta virsbūve bez tolaik modē esošajiem kāpšļiem, tāpēc plašāks kļuva salons. Tā bagāžas nodalījums plūstoši piekļāvās virsbūvei.
Ievērojami samazinātās jumta statnes radīja iespēju paplašināt vējstiklu, kas deva vadītājam lielisku redzamību. Cadillac automobiļiem 1941. gadā parādījās kardināli jauns stils, tas piešķīra tiem augstāko statusu ASV autobūvē, kļūstot par tās simbolu. Pamatā to virsbūvju dizains tika aizgūts no iepriekš minētā 1938. gada Fleetwood 60 Special. Turklāt 1941. gada modeļiem pirmoreiz lukturi tika integrēti priekšējo spārnu galos, nevis kā līdz tam – atsevišķi elementi. Nedaudz tika rekonstruēts rāmis, palielinot tā stiprību, tā piešķirot komfortablu kustību. Sevi apliecinošais V8 cilindru dzinējs palika iepriekšējais bez būtiskām izmaiņām.
1942. gadā Cadillac atzīmēja savas pastāvēšanas 40 gadus un auto dizains vēlreiz tika būtiski izmainīts.
Šoreiz arī aplūkosim šo jubilejas modeli – pēdējo civilo pirmskara auto mazliet tuvāk. Tā izlaide sākās jau 1941. gada septembrī, tas ir raksturīgs lielākajai daļai pasaules autobūves, kad jaunie modeļi tiek sākti ražot vēl iepriekšējā gada rudenī. Piedāvāto modeļu klāsts bija visai iespaidīgs: septiņu sēriju 22 modeļi, no kuriem Fleetwood komplektēja 60S un 75 sērijas modeļus, pārējos – Fisher, bet divi modeļi tika piedāvāti ar īpašajām biznesa klases šasijām. Viena no izplatītākajām bija 62. sērija, ar to tika piedāvāti pieci dažādi modeļi.
Amerikāņu dizains
Šī stāsta varonis ir viens no 62. sērijas Fisher izplatītākajiem variantiem – četrdurvju sedans. Tam ir eleganta, noapaļotas formas plūdlīnijas sedana tipa virsbūve ar neuzkrītoši izceltiem pilienveida spārniem. Priekšējo spārnu forma nedaudz pastiepta un iesniedzas priekšējo durvju pusē. Priekšā uzstādīts masīvs, bet ne smagnējs un nomācošs hromēts dekoratīvais radiatora režģis ar dominējošām horizontālām daļām, kurā iemontēti virzienrādītāji un gabarīta lukturi.
Šim auto zem lielajiem lukturiem ir novietoti taisnstūra formas plafoni (citiem modeļiem tur atrodas dekoratīva hromēta restīte). Automobilis nav pārsātināts ar pārlieku daudz hroma detaļām, oriģinālā pat lukturu aploces ir auto virsbūves krāsā, bet šim eksemplāram restaurācijas procesā tās ir hromētas. Priekšā uz motora pārsega atrodas izstiepta lidojoša dievietes figūra kā firmas talismans, kas vienlaikus kalpo arī par motora pārsega atvēršanas sviru. Automobilim uzstādīts 30. gados izstrādātais V8 cilindru sānu vārstu 346 kubikcollu (5671 cm3) dzinējs, kura jauda tika palielināta no 135 ZS līdz 150 ZS. Šis auto nokomplektēts jau ar Hidra-matic AT, kurai ātrumu pārslēgšanas svira novietota pie stūres.
Virsbūve montēta uz stingra X veida rāmja, kur šī riteņu bāze ir 129 collas (3277 mm). Automobiļa iekšējā apdare un emblēmas izgatavotas no augstvērtīgiem materiāliem un nostrādātas ar juveliera precizitāti. 1942. gada modeļiem ievērojami palielinājās arī papildaprīkojumu saraksts. Par atsevišķu cenu varēja pasūtīt radioaparātu, ārējo aizmugures skata spoguli, vējstikla apsmidzinātāju, atpakaļgaitas lukturi u. c. ekstras. Šis auto papildus aprīkots ar lampu-meklētāju.
Jāatzīmē, ka šo laikmetam neraksturīgo 1942. gada modeli izlaida vien pāris mēnešus, tikai līdz 1942. gada 4. februārim, kad ASV iesaistījās Otrajā pasaules karā un Cadillac pārorientējās uz tanku, aviācijas dzinēju un ieroču ražošanu. Šajā laika periodā pavisam paspēja saražot 16 513 visu sēriju automobiļu, no kuriem 4961 eksemplārs bija 62. sērijas. 1946. gadā, kad atjaunoja civilo auto ražošanu, divus gadus ar nelielām izmaiņām tika būvēti 1942. gada modeļi.
Retro imports
Gadsimtu mijā to no ASV ieveda Lietuvā vienam no aktīvākajiem Biržu senās tehnikas kluba biedriem Daiļum Linkevičum, kam ir arī pašam savs senās tehnikas muzejs. Daudzas nolietojušās daļas atbilstoši oriģinālajai specifikai tika sūtītas no ASV, un 2015. gada augustā auto tika demonstrēts Biržu senās tehnikas kluba rīkotajā seno spēkratu salidojumā, iegūstot gan balvu, gan skatītāju simpātijas. Latvijas iedzīvotāji un viesi to varēja iepazīt ikgadējā CSDD Rīgas Motormuzeja un Latvijas Antīko automobiļu kluba rīkotajā Rīga Retro 2015 un augusta nogalē Māra Mežapuķes organizētajā salidojumā Retro Jūrmala.
Tehniskie dati
- Ražotājs: GM, Cadillac Motor Car Division, Detroita, ASV
- Gads: 1942. gads
- Motors: V8 cil., SV, 5671 cm3
- Jauda: 150 ZS pie 3400 apgr./min
- Pārnesumu kārba: AT
- Maks. ātrums: 150 km/h
- Pašmasa: 2002 kg
Rezumējums
Grūti noticēt, ka auto radīts 40. gadu sākumā. Pēc dizaina tas vairāk atgādina 50. gadu auto. Sēdekļi kā ērts dīvāns, stūre viegla bez jebkādiem stūres pastiprinātājiem.