• Lietots auto: Saab 9–3 Turbo X (02–12) – ekspertu atsauksmes

    Lietots auto
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    5. aprīlis, 2019
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    Saab 9–3 Turbo X uz Frankfurtes autoizstādes skatuves debitēja pirms 10 gadiem. Kamēr standarta 9–3 allaž salīdzināts ar uzspodrinātu Opel Vectra, šis ir pavisam cits zvērs.

    Zviedru jubilārs

    Mūsu testētais Saab ir īpašs. 9–3 Turbo X modifikācija tika radīta, svinot 30 gadu jubileju Saab turbīnu tehnoloģijai. Godinot ikonisko Saab 900 Turbo, kas tiek saukts par Black Turbo, tolaik šī versija tika uzskatīta par leģendārās kupejas atdzimšanu. Tā nav nejaušība, ka arī Turbo X bija pieejams tikai melnā krās āar matēti pelēku apdari. Virsbūvju klāsts sastāvēja galvenokārt no sedaniem, tikai ceturtdaļu aizņemot universāļiem.

    Kopumā 9–3 Turbo X tika saražots vien 2000 eksemplāros, no kuriem 600 aizceļoja pāri okeānam, bet 500 nonāca Lielbritānijā.

    Kā zina stāstīt auto īpašnieks, tad Latvijā iegādāti seši 9–3 Turbo X eksemplāri, no kuriem pieci ir sedani. Šis bija pirmais 9–3 saimes pārstāvis, kas ieguva jauno XWD pilnpiedziņu ar Haldex sistēmu, ko vēlāk saņēma arī 9–3X ,9–5 un reti sastopamais 9–4X apvidus auto. Labas saķeres apstākļos lielākā daļa jaudas tiek novadīta uz priekšējo tiltu, bet aizmugure tiek pieslēgta vēl pirms priekša paspējusi izslīdēt. Papildus uzstādīts eLSD (elektroniski ierobežotas slīdes diferenciālis), kas sadala jaudu ne vien starp tiltiem, bet nodrošina nepieciešamo griezi arī katram ritenim atsevišķi.

    Lai ātrāk apstātos, tas ieguva vēl lielākus ventilējamos bremžu diskus (345 mm priekšā un 292 mm aizmugurē) nekā tā sportiskajai Aero versijai. Balstiekārta uzlabota ar cietākām atsperēm un amortizatoriem, vienlaikus par 10 mm samazinot arī virsbūves klīrensu. Vizuāli Turbo X no standarta modeļa var atšķirt, pateicoties aizmugures difuzoram, diviem masīviem izplūdes uzgaļiem un asimetriska dizaina R18 vieglmetāla diskiem. Interjerā par tā statusu vēsta metāla plāksnīte ar uzrakstu 1 no 2000, kā arī instrumentu panelis, kuram uzstādīts klasiskā izskata turbospiediena mērītājs, līdzīgi kā Saab 900.

    Saab dzinēji

    Vairumam Latvijā pieejamo 9–3 uzstādīti 1,9 un 2,2 l dīzeļdzinēji, kuru jauda attiecīgi ir no 120 līdz 180 ZS. Pateicoties turbīnai, ikdienas vajadzībām visi demonstrē pietiekamu dinamiku un iekļaujas vidējā patēriņā 6–8 l/100 km. Retāk sastopamās benzīna versijas ietver 1,8 un 2,0 l turbo ar 122–210 ZS, tomēr to veiktspēja un patēriņš nav līdzvērtīgs 1,9 TiD sniegumam. Aero versijai ir 2,8 l V6 ar 250 ZS, kas savienojumā ar priekšpiedziņu spēja uzrādīt labu sniegumu vien taisnos posmos.

    Mūsu Turbo X ieguvis 2,8 l V6 benzīna dzinēju ar paaugstinātu turbīnas spiedienu, attīstot 276 ZS un 400 Nm griezes momentu. Turbobedre tikpat kā nav jūtama, un atliek vien spēt izsekot spidometra bultiņai, kas strauji uzņēmusi kursu uz ātrumu, kas ir aiz atļautā robežas. Jaudu novada 6AT ar iespēju pārslēgties arī pie stūres, bet kā alternatīva sākumā tika piedāvāta arī 6MT. Dzinēja dobjo murrāšanu paspilgtina izplūdes sistēma, neļaujot Turbo X sajaukt ar standarta modifikācijām.

    9–3 Turbo X ekspluatācija

     Ne velti Saab tiek saukts par arhitektuauto – starp sēdekļiem liekama aizdedzes atslēga, veiksmīgi paslēpta rokas bremze un atjautīgs glāžu turētāja dizains

    Pilnpiedziņa, 6AT un 2,8 l benzīna dzinējs. Ražotājs norādījis patēriņu pilsētā 18,6 l/100 km un uz šosejas – 7,7 l. Ikdienas satiksmē Saab apetīte būs aptuveni 13 l/100 km. Pat ja nekur nebrauksiet, ikgadējais auto ekspluatācijas nodoklis ir 285 eiro, kas ir teju divreiz lielāks nekā, piemēram, masīvajam apvidniekam Toyota Land Cruiser ar 3,0 l dīzeļdzinēju. Lietoto auto tirgū 9–3 modeļi ir pieejami visai plašā piedāvājumā, maksā aptuveni līdz 8000 eiro atkarībā no aprīkojuma un izvēlētā dzinēja. 9–3 Turbo X modifikācija Latvijas lietoto auto tirgū nav pieejama. Skatoties Vācijas tirgu, cenas pārsniedz pat 25 000 eiro slieksni. Jauns tas maksāja 45 000 – 50 000 eiro.

    Gaita

     9-3 bagāžas nodalījumā būs vieta vairākiem koferiem, tomēr aizmugures sēdekļos garāka auguma pasažieriem ilgstoša sēdēšana būs problemātiska

    Zviedru laineris uz ceļa jūtas drošs un stabils. Vadītāja sēdpozīcija ir ērta. Tieši komfortablie sēdekļi ir galvenais ierocis cīņā ar R18 riepu un sporta piekares cieto gaitu, tomēr pilnai laimei mēs vēlētos dažbrīd ieslēgt komforta režīmu, kas šeit diemžēl netiek piedāvāts. Ja vien nedzīvojat jaunuzbūvētas šosejas tuvumā, tad lielākā daļa Latvijas ceļu liks sajust bedres un nelīdzenumus. Standarta versijām ir krietni izteiktāks komforts, it īpaši, ja tiks izvēlēti mazāka izmēra diski.

    Kompensējot radīto diskomfortu, Turbo X līkumos ir ļoti paklausīgs, lai arī īpaši veiklu slalomu traucēs izpildīt izmēros lielā stūre, kura nav tik atsaucīga, kā varētu vēlēties. Priekšpiedziņas platformām raksturīgā priekšgala  izslīdēšana līkumu kaskādēs nav novērojama, un pilnpiedziņa savienojumā ar eLSD cenšas auto noturēt vadītājam iecerētajā trajektorijā. Lai arī šī braukšanas pieredze nav tik augstvērtīga kā, piemēram, BMW 335Xi, Saab lieliski izdevies piedāvāt savu redzējumu uz sportisku pilnpiedziņas ģimenes universāli.

    Testa brauciens

    • Mūsu testa auto Šis auto kā jubilejas modelis Latvijā nonācis 2008. gada vasarā, un līdz šim brīdim 9–3 Turbo X ir bijis viens saimnieks. Šajā laikā nobraukti 190 000 km un 10 no 11 tehniskajām apskatēm izietas ar pirmo reizi. Aprīkojuma paketē ietilpst navigācijas sistēma, sēdekļu apsilde, lūka, BOSE audio sistēma, elektriski regulējami sēdekļi ar ādas apdari, ksenona optika ar līkumgaismām.
    • Mūsu iespaidi Cietā gaita īsiem pārbraucieniem netraucēs, bet ilgstoša dauzīšanās mūsu ceļos gan varētu nepatikt. Kas attiecas uz izplūdes toni, tad Saab ir izdevies apvienot dobju un patīkamu skaņu. Salonā var paslavēt sēdekļu kvalitāti, tomēr daudzviet interjerā izmantota cietā plastmasa, neļaujot konkurēt ar vācu sāncenšiem.
    • Mūsu viedoklis Ne visiem ikdienā izdosies sadzīvot ar Turbo X kaprīzēm, taču 9–3 modelis kalpo par interesantu alternatīvu Audi vai BMW. Ja vien netiks izvēlēta standarta versija, tad pieņemamas ekspluatācijas izmaksas un komforts gan būs jāaizmirst, tā vietā dodot priekšroku ekskluzivitātei.

     Metāla plāksnīte norāda, ka šis ir īpašs modelis

    Tas mūs nokaitināja

    9–3 Turbo X un standarta modifikācijas vieno līdzīgas problēmas. Saab neizceļas ar izteiktām korozijas problēmām, taču mūsu eksemplāram laika zobs ir skāris degvielas bākas vāciņu. Arī uz spoguļu korpusu pamatnēm redzami oksidācijas burbuļi. Ja Turbo X būtu ieguvis komforta režīmu, tas saudzētu ne vien mūsu mugurkaulu, bet arī balstiekārtu. Aizmugures amortizatoriem, atsaitēm, atbalstiem un citiem piekares elementiem ir bijis jāiztur pamatīga slodze.

    Vēlams, lai jūsu Saab apkoptu un remontu veiktu pieredzējis serviss, kuram Saab automašīnas nav svešas. Elektronikas problēmas spēs samulsināt daudzus tradicionālos meistarus – CIM modulis, dzinēja vadības bloks, kondicionētājs, elektriskie logi, centrālā atslēga utt. Nereti tikai šī zīmola pazinēji spēs tikt galā ar problēmu. 2,8 l dzinējam uzstādītais ķēdes spriegotājs nav izdevies veiksmīgs, pārlieku noslogojot ķēdi, un pirmā maiņa bija nepieciešama pie 120 000 km. Remonta izmaksas būs vairāk par 1000 eiro. Jāpievērš uzmanība bremžu pastiprinātāja vakuuma sūknim un dzesēšanas sistēmas stāvoklim – bojāti ūdenssūkņi nav retums.

    Visi dzinēji būs prasīgi pret eļļas kvalitāti, tāpēc uz apkopju rēķina nedrīkst ekonomēt. Bojāts degvielas līmeņa sensors nerādīs korektu degvielas atlikumu. Ja instrumentu panelī redzams brīdinājums par stūres bloķēšanās mehānismu, tad vainīgs būs aizdedzes slēdža modulis, kurā ievietojam atslēgu. Ilgstoši nenovēršot problēmu, auto nevarēs iedarbināt.

    Rezumējums

    9–3 Turbo X kalpo par lielisku atgādinājumu tam, kādus auto prata ražot zviedru zīmols un kas mums liek Saab atcerēties arī vairākus gadus pēc uzņēmuma slēgšanas.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē