Līdzīgi kā Lexus sedani, arī RX ir radīts braucēju komfortam. Skaņas izolācija notušē praktiski jebkādu riepu un vēja radīto troksni. Harmonijas radīšanai palīdz arī V6 motors, kas teju visos braukšanas apstākļos saglabā mieru. Ne visur apdares kvalitāte tiek līdzi zīmola statusam, taču ir savi plusi. Kamēr vācieši par katru ekstru vēl šodien prasa atsevišķu samaksu, Lexus saviem pircējiem uzreiz dāvā bagātīgu aprīkojuma paketi. Lai arī kuru no aprīkojuma versijām izvēlētos, visiem RX būs elektriski regulējams vadītāja sēdeklis.
Ādas salona apdare, sēdekļu apsilde un elektriski regulējama stūre – šīs ir ekstras, kas nebūs retums. Dārgākās versijas ietvers arī navigāciju ar atpakaļskata kameru, 11 skaļruņu Mark Levinson audiosistēmu, panorāmas jumtu un aktīvās līkumu gaismas, kas izgaismos tuvojošos līkumu atkarībā no braukšanas ātruma un stūres pozīcijas. Domājot par drošību, visiem RX ir vismaz astoņi gaisa drošības spilveni.
Uzsvars uz braukšanas komfortu atspoguļojas arī RX uzvedībā uz ceļa. Gaita roris mīksti un dažbrīd pat pārāk līgani. Tiem, kuri RX izmēģinājuši kārtīgā sniegputenī, atzīst, ka elektroniskās drošības sistēmas padara braukšanu ērtu un komfortablu, un ne velti Latvijā šo auto iecienījušas arī daiļā dzimuma pārstāves. Maksimālām ērtībām var meklēt modeļus ar pneimatisko piekari. Tiesa, pazeminātie pārnesumi un kontroles sistēma nobraukšanai no kalna šeit nebūs – mēs ieteiktu nepārvērtēt RX bezceļu spējas un galamērķa sasniegšanai labāk izvēlēties asfaltētus ceļus.
Vērtējot salona ietilpību, RX nebūs tik praktisks kā Volvo XC90, tomēr par vietas trūkumu nav jāsūdzas. Četri pieaugušie šeit jutīsies ērti. Ņemot vērā, ka otrā paaudze ieguva garāku riteņu bāzi, aizmugurējā sēdekļu rindā ir pietiekami daudz vietas kājām. Slīpais bagāžnieka durvju stikls apgrūtinās lielizmēra kravas pārvadāšanu, turklāt šeit nav pieejama septiņu sēdvietu versija. Aizmugures sēdekļa atzveltni iespējams nolaist attiecībā 40/20/40.
Tehnika
Vizuālās pārmaiņas pirmo divu paaudžu starpā nav pārlieku krasas, it īpaši to pircēju acīs, kas RX modeļa kandidatūru izskata pirmo reizi. Veicot paaudžu maiņu, Lexus lielāku uzmanību pievērsa tehniskajam aspektam. Kamēr Eiropas tirgū pirmās paaudzes RX nācās iztikt ar 3,0 k V6 benzīna motoru (220 ZS), kas pilnpiedziņas izpildījumā pilsētā varēja notiesāt arī 20 l/100 km, šīs paaudzes RX ieguva efektīvāku motoru klāstu.
Uz starta stājās trīs dažādas benzīna modifikācijas – Lexus 300 ieguva 3,0 l (204 ZS), Eiropā retāk sastopamais Lexus 330 tika apgādāts ar 3,3 l (223 ZS), bet par jaudīgāko no visiem kļuva Lexus 350 ar 3,5 l motoru un 276 ZS. Lai arī ekonomiskāki par priekšteci, tiem tomēr bija grūti konkurēt ar sāncenšu piedāvājumiem degvielas patēriņa rādītājos. Daži no RX īpašniekiem devuši priekšroku benzīna motoru aprīkošanai ar gāzes iekārtu, kas atšķirībā no nākamās paaudzes RX vēl ir pietiekami populārs risinājums.
Tā vietā, lai klāstu papildinātu ar dīzeļdzinēju, Lexus nolēma ieviest benzīna un hibrīda modifikāciju. Divus gadus pēc otrās paaudzes nonākšanas tirgū RX klāstam pievienojās 400h, kurā tika apvienots 3,3 l V6 ar diviem elektromotoriem, kopumā attīstot aptuveni 272 ZS. Dabai draudzīgie izmeši un aptuveni 10 l/100 km patēriņš pilsētā.
Šis bija solis, kas RX modeli pacēla jaunā gaismā. Tiesa, ja ikdienas maršrutā lielākoties braucat ārpus pilsētas, tad ilgtermiņā konkurentu dīzeļdzinēji var izrādīties ekonomiski pamatotāks solis. Otrās paaudzes modelis ieviesa pārmaiņas arī transmisiju klāstā. Kamēr hibrīds ieguva CVT pārnesumkārbu, benzīna motori tika savienoti ar 5AT iepriekšējā četrpakāpju automāta vietā.
Lexus hibrīds
400h aprīkots ar diviem elektromotoriem. Viens no tiem ir savienots ar CVT transmisiju un rūpējas par priekšējā tilta darbību. Mazjaudīgākajam elektromotram uzticēti aizmugures riteņi. Šādā veidā aizmugures tilts tiek pieslēgts tikai vajadzības gadījumā, kalpojot par drošības garantu, ja priekšējie riteņi netiek galā ar pietiekamu saķeres nodrošināšanu vai nepieciešams straujš paātrinājums. Brīdī, kad auto stāv, samazina ātrumu vai brauc lēni, RX atslēdz V6 motoru un pilnībā paļaujas uz elektrību.
Hibrīds ir ne vien tehniski, bet arī vizuāli atšķirīgs no standarta V6 benzīna modifikācijasm. 400h ieguva jauna dizaina radiatora resti, horizontālie miglas lukturi tika nomainīti pret apaļas formas optiku, bet aizmugures lukturiem tika nomainīta LED optika. Kamēr benzīna versijām salonā redzama koka apdare, 400h tā tika aizstāta ar alumīniju. Ja 400h aprīkots ar navigācijas ekrānu, tad šajā displejā varēs uzraudzīt hibrīda sistēmas darbību, saņemot informāciju par elektromotoru un bremžu enerģijas rekuperāciju.
Tirgus
Otrās paaudzes Lexus RX lietoto auto tirgū nav tik plaši pārstāvēts kā vācu konkurenti. Tas izskaidrojams ne vien ar to, ka šie modeļi Latvijā ir skaitliski mazāk, bet to īpašnieki ir apmierināti ar auto uzticamību, tāpēc ilgāk izvēlas to paturēt savā īpašumā. Līdzīgi kā Toyota, arī Lexus modeļiem nobraukums nav primārais faktors, kas nosaka auto cenu vai tālākpārdošanas iespējas. Kamēr vācieši jau vairākkārt paspējuši izslimot dažādas kaites, Lexus arī liela odometra rādījumā paliek uzticams.
Lētākie RX ar V6 benzīna motoru maksās aptuveni 6000 eiro, bet par rūpīgi pieskatītu eksemplāru ar mazu nobraukumu var nākties šķirties no vairāk nekā 8000 eiro. Hibrīda versiju cenas ir no 7000 eiro. Dīlercentrā apkopts 400h ar mazu nobraukumu un labu aprīkojumu maksās aptuveni 10 000 eiro.
Mūsu testa auto
Mūsu Lexus RX 400h Latvijā tika ievests 2009. gada beigās ar 50 000 km odometra rādījumu. Šo gadu laikā tas pārsniedzis 150 000 km atzīmi. Ekstru klāstā iekļauts elektriski atverams un aizverams bagāžnieka vāks, lūka, sēdekļu apsilde un navigācijas ekrāns.
Mūsu iespaidi par braucienu
Hibrīda sistēmu piekritējiem patiks. Uz ceļa RX uzvedas kā komfortablam SUV pienākas – līgani, taču bez sportiskuma iezīmēm. Hibrīdsistēma nodrošina četrcilindru motora ekonomiju un V8 dinamiku. Novērtējām labo pārredzamību.
Mūsu viedoklis
Ja no plašā lietoto SUV klāsta izvēlaties tieši Lexus RX, tad ir vērts piemaksāt par hibrīdsistēmu. Vispirms gan veiciet diagnostiku, lai noteiktu tās stāvokli.
Tas mūs nokaitināja
1 – Korozija.
2 – Stūres nodilums.
3 – Motora pārsega krāsojums.
Lietots Lexus RX nebūs lēts pirkums, taču to atsver tālākā ekspluatācija. RX ir viens no uzticamākajiem SUV, kas pieejams šā brīža lietoto auto tirgū. Ja vien iepriekš tas nav nonācis bezceļu braukšanas entuziastu rokās vai bijis pie īpaši nolaidīga braucēja, tad lielākoties RX eksemplāri ir pienācīgi uzturēti. Ekspluatācijas izmaksas nebūs augstas, turklāt ar detaļu pieejamību problēmu nav. Svarīgi, lai laikus tiktu veiktas apkopes, to skaitā ievēroti arī transmisijas eļļas maiņas intervāli.
Dažiem RX būs redzami motora pārsega vizuālie krāsojuma defekti, taču citiem tas jau tika salabots garantijas laikā. Dažkārt vadītāji sūdzējušies par bagāžnieka vāka slēdzenes mehānisma iestrēgšanu. Ja ilgāku laiku nebrauksiet, RX 400h akumulators var būt izlādējies. Ja mēģināsiet vienkārši piepīpēt ar startēšanas vadiem, tas var nodarīt bojājumus hibrīda sistēmas elektriskajiem mezgliem, tādēļ vēlams iepriekš akumulatoru uzlādēt vai nomainīt ar jaunu. Tāpat uzmanība jāpievērš aizmugurējiem bremžu diskiem un klučiem. Šoreiz lielākā skāde ir nevis nodilums, bet gan korozija. Ņemot vērā, ka reģeneratīvā bremzēšanas sistēma lādē akumulatoru, bremzējot automašīnu, aizmugures bremzes tiek izmantotas mazāk, tāpēc tās var nedarboties vienmērīgi.
Hibrīdsistēma ir šī auto lielākais pluss un potenciālais bieds vienlaikus, jo hibrīda ilgmūžība ir jautājums, kas daļai potenciālo pircēju varētu likt izvēlēties tradicionālo dīzeļdzinēju.
Varam atklāt, ka vairāki RX 400h īpašnieki ar auto nobraukuši pat vairāk nekā 400 000 km ar oriģinālo bateriju komplektu, iztiekot bez īpašām problēmām arī citos mehāniskajos mezglos. Vienīgā piezīme – pie 200 000 km sliekšņa var rasties problēmas ar hibrīda iekārtas strāvas pārveidotāju.
Tiesa, bateriju stāvokli ietekmē ne vien auto nobraukums, bet arī vecums. Ja jūsu RX 400h jau ir sasniedzis 10 gadu vecumu, ražotāja noteiktā hibrīda sistēmas garantija vairs nedarbojas, turklāt nav pieejama arī papildus viena gada vai 15 000 km garantija, kas aktuāla jaunākiem Lexus. Šā iemesla dēļ pie dīlera veikt diagnostiku pirms auto iegādes vajag obligāti. Lietoti hibrīda sistēmu bateriju komplekti pieejami par aptuveni 700–1500 eiro, bet jauna komplekta uzstādīšana maksās piecreiz dārgāk. Otrās paaudzes RX tika veikti vairāki ražotāja atsaukumi, tāpēc pārliecināties par to izpildi.
Izmaksas
Lexus RX400h 3,3 V6 200 kW (272 ZS)
- Degvielas patēriņš testa laikā 10,1 l benz./100 km
- Tehniskā apkopē 121,46 €
- OCTA (6 mēneši) 51,33 €
- Kasko ar pašrisku 345,18 €
- Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis 216 €
Rezerves daļu cenas
- Aizdedzes svece 7,33 €
- Lambda zonde 117,09 €
- Salona gaisa filtrs 15,72 €
- Termostats 23,26 €
- Zobsiksnas komplekts 170,90 €
- Bremžu diski un uzlikas aizmugurē 104,60 €
Tehniskie dati
- Dzinējs – 6 cilindru hibrīddzinējs, šķērsvirziena
- Vārsti/sadales vārpstas – 4 uz cilindru/2
- Motora darba tilpums – 3311 cm3
- kW (ZS) pie apgr./min – 200 (272)/5600
- Nm pie apgr./min – 287/4400
- Maksimālais ātrums – 200 km/h
- 0–100 km/h – 7,6 s
- Pārnesumkārba/piedziņa – CVT /pilnpiedziņa
- Degvielas tvertnes tilpums/veids – 65 l/benzīns
Rezumējums
Lexus RX hibrīda modifikācija ir laba izvēle, ja ikdienā pārvietojaties pilsētas robežās. 400h apvieno benzīna motora dinamiku un dīzeļdzinēja ekonomiju, turklāt tas ir uzticams.