Land Rover Discovery II
Otrās paaudzes Discovery ražošanu, kurai tika dots visai sarežģīts uzdevums, Land Rover uzsāka 1998. gadā. Ņemot vērā priekšteča ievērojamos sasniegumus dažādās bezceļu sacīkstēs, piemēram, ilgstošo dalību leģendārajā Camel Trophy reidā, Discovery II bija nepieciešams uzlabot vizuālo šarmu, bet nezaudēt ne kripatas veiklības un spējas bezceļos. Lai varētu iekļauties dažādu kontinentu tirgos, dzinēju gammā tika izveidoti trīs dzinēji.
Divi no tiem ir benzīna – 4,0 litru agregāts aizstāja iepriekšējo 3,9 litru dzinēju, savukārt otra izvēle ir 4,6 litru motors. Abi var lepoties ar labu dinamiku, tomēr vidējā degvielas patēriņa atzīme reālā satiksmē ir tuvu 20 l/100 km. Iespējams, tieši tas kļuva par iemeslu, kāpēc Latvijā Discovery modeļus ar benzīna motoriem zem pārsega izdodas ieraudzīt ļoti reti.
Vienīgais (vienlaikus arī populārākais no klāsta) dīzeļmotors ir 2,5 litru Td5, kuram ražotājs devis segvārdu Storm (vētra), un, pretēji maldīgajiem uzskatiem, šis dzinējs nav aizgūts no BMW.
Par šī piecu cilindru dzinēja dizainu parūpējās Rover. 1994. gadā, kad Bavārijas koncerns pārņēma vadības grožus, šā dzinēja izstrāde jau bija praktiski pabeigta, tāpēc BMW deva atļauju turpināt dzinēja konstruēšanu pēc sākotnējām britu iecerēm. Šim dzinējam ir uzstādīts arī centrifūgas filtrs, kas palīdz dzinēja eļļai atbrīvoties no netīrumiem un blakus produktiem, nodrošinot ilgāku eļļas mūžu. Tas nozīmē, ka Discovery apkopes intervāls ir garāks nekā konkurentiem, ļaujot ilgtermiņā ietaupīt.
Pēc ražotāja sniegtajiem datiem, savienojumā ar piecpakāpju mehānisko transmisiju vidējais degvielas patēriņš ir nedaudz mazāks par 10 l/100 km, bet ar automātisko kārbu par litru vairāk. Lai arī spidometrā varam redzēt atzīmes virs 200 km/h, maksimālais ātrums ir 157 km/h, un mūsu testa auto omulīgi jutās līdz robežai aptuveni 140 km/h.
Ieskrējiens līdz100 km/h ilgst 15–17 sekundes, atkarībā no pārnesumkārbas veida. Tomēr piekritīsit, šie dati Discovery pieredzes bagātajā CV spēlē otršķirīgu lomu. Sākotnēji Td5 attīstīja 136 ZS un 300 Nm griezes momentu pie 1950 Nm apgriezieniem, tomēr līdz ar modeļa atjauninājumu 2002. gadā motors ieguva dažus uzlabojumus tā iegūstot papildus trīs zirgspēkus. Atjauninājums ietvēra ne vien dīzeļdzinēja jaudas izmaiņas, bet arī citas tehniskas un vizuālas pārmaiņas.
Uzlabotais Discovery ieguva atšķirīgu kardāna uzbūvi, citādu galvas vārstu vāka blīvi, bet vizuālajā tēlā par jaunumiem parūpējās jauna dizaina priekšējā un aizmugurējā optika un bamperi. Discovery salonā nevarēs ieraudzīt neko lieku, un tas veidots pēc principa – viss vienkāršais ir ģeniāls. Uz paneļa slēdžu skaits nav liels, tomēr auto ir aprīkots ar vairākām drošības un komforta sistēmām, kas nav vai arī reti ir sastopamas konkurentu modeļos – apsildāms priekšējais vējstikls, pašlīmeņojošā piekare (SLS), saķeres kontrole (TC), svārstību kontroles (ACE), kalna nobraukšanas (HDC) un citas sistēmas.
Bagātīgāk aprīkotajās versijās var sastapt divas jumta lūkas un divas papildu sēdvietas auto aizmugurē. Vērtējot no praktiskās puses, aizmugurējo durvju aile ir šaura un tā apgrūtina iesēšanos, tomēr, tiklīdz esam nokļuvuši Discovery salonā, šī nianse tiek ātri vien aizmirsta. Sēdekļi ir visai komfortabli, tomēr garāka auguma pasažieriem, iespējams, varētu nepatikt atrasties aizmugurē ilgstoši.
Priekšā sēdošajiem vieta kājām ir vairāk, un brīvā telpa virs pasažieru galvām netraucēti ļaus braukt arī hūtes īpašniekam, tomēr plašā viduskonsole sēdvietas padara visai šauras, liekot miesās brangākam vīram justies neērti. Bezceļos tas izrāda sevi labi. Centrālais diferenciāla bloķētājs, patstāvīgā pilnpiedziņa un TC neliks vilties arī nopietnākās dubļu cīņās. Discovery riteņu bāze ir īsāka nekā Mitsubishi Pajero vai Opel Monterey, un tā ir priekšrocība.
Testa brauciens
- Mūsu testa auto
Latvijā ieradies maijā ,bet reģistrēts pirms 10 gadiem, tātad ir viens no pašiem pēdējiem otrās paaudzes Discovery eksemplāriem. Odometra rādījums vēstī, ka nobraukt nedaudz vairāk nekā 220 000 km, un tas ir ieguvis Entertainer aprīkojumu, kas ietver apsildāmu priekšējo stiklu, DVD atskaņotāju, pusādas salonu un dažādas drošības sistēmas.
- Mūsu iespaidi
Ņemot vērā auto masīvos apmērus un augsto jumtu, Discovery tomēr nav tendences vārstīties līkumos. Iekāpjot vairākiem pasažieriem, nostrādā pašlīmeņojošā sistēma. Ja ir vēlme atbrīvoties no pneimopiekares sniegtajām priekšrocībām vai ir bail to tās remontiem, ražotājs ir paredzējis šādu opciju – uzstādīt standarta atsperes. Atverot pārsegu, neredzam eļļas noplūdi, kas raksturo 2,5 Td5 uzticamību. Dzinēju nevarētu nosaukt par klusu vai dinamisku, tomēr ikdienas vajadzībām tas šķiet pietiekams. No balstiekārtas nav dzirdami lieki trokšņi.
- Mūsu viedoklis
Zem Discovery frakas atrodas ūdenslīdēju skafandrs. Pirms vairāk nekā 10 gadiem Land Rover radīja modeli, ar kuru eleganti var doties uz teātra izrādi un pēc tam dod iespēju mesties bezceļu piedzīvojumos labāk nekā liela daļa konkurentu.
Tas mūs nokaitināja
Viss ir atkarīgs no automašīnas vēstures. Ja auto ir ticis izmantots smagos apstākļos vai stāvējis ilgāku laiku, virsbūves rāmis var būt ar koroziju, kas novedīs pie dārga remonta. Aizmugurē rezerves riepa bagāžnieka durvis padara visai smagas, un laika gaitā tas atspoguļosies arī eņģu stāvoklī. Nolietojušās eņģes vairs nespēs noturēt vāku sākotnējā pozīcijā, un bagāžas nodalījumā no augšpuses iekļūs mitrums.
Rāmis nav viena no Discovery vājajām vietām, tomēr pirms iegādes tam ir jāpievērš uzmanība.
Raksturīgāko problēmu sarakstam pievienojas arī centrālās atslēgas darbības traucējumi, var rasties problēmas ar logu līsti, kas atrodas durvju iekšpusē. Jāpievērš uzmanība arī instrumentu panelim, lai izvairītos no tā sauktā 3 Amigos defekta. To raksturo aktīvi brīdinājuma indikatori panelī – TC, ABS un HDC simboli.
Rezumējums
Discovery ļaus apmeklēt gan operas uzvedumu, gan nokļūt tādās sēņošanas vietās, par kurām kaimiņš ar parketnieku varēs tikai sapņot.