Rasējumi un skices par pirmās paaudzes Jeep Grand Cherokee uz AMC (American Motors Corporation) dizaineru galda atradās jau 1983. gadā, un tam vajadzēja kļūt par Cherokee XJ pēcteci. Saistībā ar AMC izpirkuma procesu kontroles sviras pār projektu pārņēma Chrysler. Lai arī jau 1989. gadā bija gatavs modeļa prototips, dienasgaismu Grand Cherokee ZJ ieraudzīja tikai 1993. gadā. Nonākot apvidnieku tirgū, tā tiešākais konkurents bija Ford Explorer, tomēr jau sākumā Jeep savās rokās turēja vairākus trumpjus.
Jeep bezceļiem
Pateicoties integrētajam rāmim, Jeep saglabāja labu svara attiecību, dzinēju klāsts bija iespaidīgāks nekā Ford, un to varēja iegādāties gan aizmugures, gan arī pilnpiedziņas versijā. Sākotnēji tas ieguva 4 l benzīna motoru, kuram gadu vēlāk pievienojās arī 2,5 l dīzelis, kā arī 5,2 l V8 benzīna dzinējs. Pēdējais no tiem veiktspējas ziņā ir soli priekšā.
1998. gadā tika izlaista arī ierobežota skaita modeļu līnija ar 5,9 l Magnum V8 agregātu, palīdzot Grand Cherokee kļūt par tolaik ātrāko SUV tirgū. No transmisijām tika piedāvāta izturīga 4AT vai 5MT, kas bija pieejama dīzelim un 4 l benzīnam.1994. gadā zemā pieprasījuma dēļ pārstāja ražot auto ar mehānisko kārbu. Eiropas tirgum paredzētie auto ar 2,5 l dīzeļdzinējiem bija pieejami trīs aprīkojuma līmeņos – SE, Laredo, Limited. Papildus tika izlaistas arī Orvis un TSi līmeņi, bet visvairāk iekārojamākais bija 5,9 Limited.
Atskaitot nelielos uzlabojumus 1993. un 1995. gadā, ievērojamākas pārmaiņas modelis piedzīvoja 1996. gadā. Jauna dizaina bamperi, optika, miglas lukturi, uzlabotas drošības sistēmas, papildināts aprīkojuma klāsts, pievienots OBD diagnostikas savienojums un pat izveidots plašāks cimdu nodalījums. Tehniski atšķirības bija priekšējās piedziņas pārvadā, taču grandiozu pārmaiņu nebija. Modeļa popularitāti, kas palīdzējusi Grand Cheroke sasniegt jau ceturto paaudzi, tolaik nodrošināja vairāki faktori. Viens no tiem ir bezceļu braukšanas spējas.
Atkarīgie tilti, patstāvīgā pilnpiedziņa, mehāniskā starpkārba, pazeminātie pārnesumi un bloķējošs starpasu diferenciālis – ar šādu salikumu Grand Cherokee varēja rādīt priekšzīmīgu sniegumu pat visdziļākajos meža nostūros.
Otrs iemesls ir tā vienkāršā uzbūve. Pilnpiedziņas sistēmā nav iesaistīta elektronika. Lielāko daļu no remontiem auto īpašnieks ar nelielām priekšzināšanām var veikt pats, to skaitā, uzlabot auto ar dažādām papildu funkcijām, kā tas ir arī šajā gadījumā. Vinču stiprinājumi un citi uzlabojumi ir nopērkami tieši šim modelim.
Rezerves daļas nereti der no Cherokee un Wrangler. Lai arī oriģinālās detaļas ir visai dārgas, Eiropā ir plašs analogo ražotāju skaits, kas sniedz iespējas izvēlēties kvalitatīvas daļas par pieņemamu cenu. Izvēloties benzīna dzinēju, jārēķinās ar 20–25 l/100 km patēriņu. Ikdienai piemērota alternatīva ir dzinējs ar gāzes iekārtu, un ceturtās paaudzes sistēma maksās aptuveni 1200 eiro. Dīzelis turpretim pēc ražotāja datiem patērēs ne mazāk kā 10 l.
Mūsu testa brauciens
- Mūsu testa auto
Latvijā ieradās 2005. gadā. Mūsu ceļos un bezceļos tas mērojis mazliet vairāk nekā 40 000 km. Limited aprīkojuma paketē ietilpst ādas salona apdare, apsildāmi un elektriski regulējami sēdekļi, elektriskie logu pacēlāji, klimata kontrole, elektriskie sānu spoguļi ar atmiņu un apsildi. Tas ieguvis arī dažādus bezceļu braukšanai piemērotus uzlabojumus –3 collu paaugstinājumu, vinču, MT profila riepas, gaisa šnorkeli, LED lukturus uz jumta.
- Mūsu iespaidi par braucienu
Uz ceļa Grand Cherokee ir visai grīļīgs, taču peldošā gaita un klasiskais amerikāņu auto ūdens gultas sindroms tiek aizmirsts, iebraucot bezceļos. Šeit tas ir savā elementā. Ja nepieciešams, arī uz šosejas 5,2 V8 bez lielām problēmām var sasniegt maksimālā ātruma robežu, taču tā griezes moments jau mazos dzinēja apgriezienos ir labāks palīgs smagos ceļa apstākļos.
- Mūsu viedoklis
Kalpojot par lielisku kompanjonu medniekiem un makšķerniekiem, tas ļauj mest izaicinājumu šķietami nesasniedzamām vietām. Iesakām izvēlēties auto bez iepriekš veiktiem uzlabojumiem un bez korozijas.
Tas mūs nokaitināja
Pieredzējušajam ASV bobikam ir redzamas dažas vecuma krunkas. Ņemot vērā tā bezceļu īpašības, jāuzmanās no eksemplāriem, kuri jau krietni ir gājuši pāri savām spēju robežām, it īpaši, pārvarot dziļus ūdens šķēršļus. Šādi slīkuši auto sagādās lielas galvassāpes nākamajam īpašniekam. Par slapjo pagātni var liecināt ne vien pelējuma smaka salonā, bet arī niķīga elektronika mitru vadības bloku dēļ.
Jāpiemin, ka integrētajā rāmī caur urbumiem viegli tiek iekšā ūdens un, neatrodot atpakaļceļu, ilgtermiņā veidos koroziju.
Bieži bezceļu apmeklējumi liks vairāk uzmanības pievērst bremžu sistēmai. Bremžu virzuļi nav veidoti no metāla un izdilst, laikus neatlaižot bremzes. Lai to novērstu, būs nepieciešams iegādāties remonta komplektu, lai manšetes, blīves un virzuļi būtu labā darba kārtībā. Eksemplārus, kuri sasnieguši 180 000–200 000 kilometru slieksni, visdrīzāk skars problēmas ar vadības bloku lodējumiem. Par to var liecināt pulsējošs apgaismojums, dažādas kļūdas bortdatorā, piemēram, par pazeminātu dzesēšanas šķidruma līmeni. Ja lodāmurs un alva nav svešs, tad šo situāciju var novērst paša spēkiem. Bagāžas nodalījuma logu var atvērt atsevišķi, taču mehānisma nomaiņa nebūs lēta. Oriģinālā detaļa izmaksās aptuveni 100 eiro, bet analogā ražotāja produkcija ap 60 eiro.
Rezumējums
Pirmās paaudzes Grand Cherokee ir uzbūvē vienkāršs auto ar augstu komforta aprīkojumu. Ikdienas lietošanai tas nebūs piemērots, bet bezceļu braucienos tas ir grūti aizstājams.