Pirms 25 gadiem Bavārijas autoražotājs BMW savā paspārnē ieguva Rover Group, tā nodrošinot stabilus pamatus tam, lai vācu koncerns radītu savu pirmo apvidus auto. 2000. gadā vēlāk dīleru skatlogos nonāca pirmās paaudzes X5 ar rūpnīcas indeksu E53. Lai uzsvērtu, ka jaunais pilnpiedziņas auto saglabās izslavētās BMW braukšanas īpašības pretēji populārajai SUV abreviatūrai, tas tika nodēvēts par SAV – sportisko aktivitāšu auto.
Interjers
Salona dizains ir līdzīgs 5. sērijas modelim E39, atbilstot gan tā laika ergonomikas, gan kvalitātes standartiem. Priekšā un aizmugurē sēdošajiem par vietas trūkumu nebūs jāsūdzas. Pirmās paaudzes modelis nebija pieejams septiņu sēdvietu versijā un bagāžas nodalījums nav no ietilpīgākajiem. Tas ir mazāks nekā vēlāk radītajā X3 krosoverā, taču aizmugurē bez grūtībām var ielikt divus bērnu sēdeklīšus, aiz divdaļīgā bagāžnieka vāka varēs ērti ievietot bērnu ratiņus.
Gaita
Atšķirībā no lielākā pulka konkurentu X5 spēj būt gan sportisks, gan aktīvs arī uz šosejas. Protams, līkumos džipiem raksturīgo grīļošanos varēs sajust, tomēr tā gaita ir līdzvērtīgāka 5. sērijai nekā klasiskajam apvidus auto. Modeļiem ar pneimatisko balstiekārtu būs labāks gaitas komforts, taču nereti saimnieki šo ekstru naudas taupības nolūkos būs nomainījuši pret standarta amortizatoru un atsperu risinājumu.
Kas attiecas uz došanos bezceļos, tad to laiku sadarbība ar Land Rover nāca tikai par labu, jo X5 no Range Rover aizguvis HDC – kustības kontroles sistēmu nobrauciena laikā. Ja auto tiks aprīkots ar labām riepām, paaugstinātais klīrenss un pilnpiedziņas sistēma ļaus izbraukt vietas, kur 5. sērija būtu iestigusi, tomēr šī nav vide, kur X5 labprāt atrodas.
BMW dzinēji
Pārliecinošs vairums lietoto BMW X5 pieejami ar pircēju vidū iemīļoto čuguna bloka 3,0 l dīzeļdzinēju, kas tiek uzskatīts par jaudas un ekspluatācijas izmaksu kompromisu. 184 ZS un 218 ZS (pēc feislifta 2003. gadā) versijā tas patērēs aptuveni 10 l/100 km, demonstrēdams ikdienai piemērotu dinamiku, it īpaši, ja dzinējam uzstādīts čips.
Spriežot pēc lietoto auto tirgus, tikai desmitdaļa X5 pieejami ar benzīna dzinēju.
3,0i ar 231 ZS ir mazākais klāsta pārstāvis, un ar to aprīkots arī mūsu testa auto. Lai arī jauda ir lielāka nekā dīzeļdzinējam, tam ir pamatīgi jāstrādā, lai auto kustinātu uz priekšu. Degvielas apetīte būs līdzīga kā V8 dzinējiem, vidēji patērējot aptuveni 15 l/100 km, pilsētā sasniedzot 20 l atzīmi. Divas tonnas smagajam bavārietim labāk piestāv kāds no V8 benzīna agregātiem.
Agrīnajam 4,4i un 4,6is pēc modeļa atjauninājuma pievienojās arī 4,8is agregāts. Komplektā ar patīkamāku skaņu un dinamiku nāks arī augstas ekspluatācijas izmaksas, tas īpaši attiecas uz dzinēju mezglu remontiem.
Facelift
2003. gada beigās X5 tika atjaunināts. Vizuālās pārmaiņas skāra priekšējo un aizmugurējo optiku un jauna veidola radiatora režģi. Uzlabojumus ieguva arī pilnpiedziņas sistēma. Modeļiem pirms atsvaidzinājuma pilnpiedziņas sistēma strādāja attiecībā 62:38, novadot lielāko jaudas plūsmu uz aizmugures tiltu, taču feislifta modeļiem tika ieviesta jaunāka xDrive sistēma, jaudu dažās milisekundēs pārvadot pat simtprocentīgi uz nepieciešamo tiltu. Visām modifikācijām, izņemot 3,0i, 5AT tika aizstāta ar sešpakāpju pārnesumkārbu.
Dzinēju klāstam pievienojās 4,4i dzinējs ar 320 ZS un neilgi pēc tam 4,6is aizstāja sportiskais 4,8is ar 360 ZS. Sportiskās versijas atšķiras arī estētiski – muskuļotāka āriene, 20 collu vieglmetāla diski un dažādi interjera dekori. Aprīkojuma klāstam tika pievienota adaptīvo lukturu opcija, panorāmas lūka, riepu spiediena sensors, soft-close bagāžnieka vāka aizvēršana un palīgsistēma, kas atvieglo piekabes vilkšanu.
Testa brauciens
- Mūsu testa auto
Latvijā nonāca 2007. gadā un šajā periodā laikā mērojis aptuveni 135 000 km. Komplektācija X5 standartiem ir visai pieticīga – apsildāmie sēdekļi ar ādas apdari un multistūre. Citiem eksemplāriem šādā cenu kategorijā ir arī 16:9 navigācijas ekrāns, parkošanās sensori, lūka un elektriskie rekaro sēdekļi ar atmiņu.
- Mūsu iespaidi par braucienu
Auto neizrāda noguruma pazīmes un ir pārsteidzoši kluss. Pilnpiedziņas sistēma automātiski kontrolē jaudas plūsmu starp asīm, tāpēc manevrējot tas nav tik neveikls, kā varētu gaidīt. Tehniskais stāvoklis un braukšanas kvalitāte atbild uz jautājumu, kāpēc šo modeļu cenas dažkārt ir līdzvērtīgas otrās paaudzes X5 līmenim.
- Mūsu viedoklis
3,0i dzinējs būs piemērots tiem vadītājiem, kuri dod priekšroku nesteidzīgai braukšanai. Jāatceras gan, ka X5 īpašniekam krājkasītē jātur diezgan prāva naudas summa, lai problēmu gadījumā auto savestu kārtībā. Vairāki mezgli, piemēram, dažādi devēji un mērītāji, jāpērk oriģinālie, tas būtiski sadārdzina procesu. Arī garnadži šo modeli ir iecienījuši, tāpēc apdrošināšana nebūs lēta.
Tas mūs nokaitināja - defekti
Lai arī mūsu testa eksemplārs uzturēts labā kārtībā, lietoto auto tirgus un X5 īpašnieku atsauksmes pierāda, ka pirms auto iegādes jāpievērš uzmanība vairākām niansēm. Viena no tām – korozija. Tipiskās rūsas vietas ir durvju apakšas, bagāžnieka vāks, priekšējos spārnos integrēto pagriezienu vietas un aizmugures spārni zem plastmasas uzlikām. Ja auto nav bijis sists, visdrīzāk korozija neradīs problēmas.
Ja raustās kāds no luktura stariem vai nedeg pilnībā, tad, iespējams, būs nepieciešama ksenona bloka maiņa. Durvju rokturis var palikt atvērtā pozīcijā sasalušas trosītes dēļ vai pat nolūzt. Aizdambējusies panorāmas lūkas drenāža ātri vien appludinās bagāžas nodalījumu un tajā esošos elektronikas vadības blokus.
Lai arī vairāk raksturīgi piecpakāpju versijām, AT mēdz novēloti pārslēgt pirmos pārnesumus vai radīt sitienus apstājoties. Tāpat kārbai jāpārslēdzas bez sitiem, ja mainām pārnesumus stāvot uz vietas. Ja vēl komplektā tam nāk motora apgriezienu peldēšana braucot ar aptuveni 100 km/h, tad gaidāms lielāks remonts. Solenoīdu maiņa un hidromuftas restaurācija maksās aptuveni 1000 eiro.
Dzinēju izturības ziņā labākā izvēle būs triju litru benzīna un dīzeļa motori.
3,0i neadekvāts degvielas patēriņš var rasties no bojātām zondēm un katalizatora, 3,0d jāpārbauda visas raksturīgās dīzeļu likstas – sprauslas, izplūdes kolektors, demferis, turbīna, degvielas sūknis. Piemēram, visu sešu sprauslu restaurācija maksās aptuveni 600 - 800 eiro, bet atjaunotas turbīnas cena būs aptuveni 350 - 500 eiro.
V8 dzinēji – 4,4i, 4,6is un 4,8is – šķiet simpātiski, tomēr sagādā ne mazums raižu. Bojātas vārstu blīves radīs palielinātu eļļas patēriņu un dūmošanu. Arī motora ķēdei nav mūžīgs resurss. Ja sākušās problēmas ar jaudu un nevienmērīgu motora darbību, tad visdrīzāk būs bojāta Valvetronic sistēma, kuras remontu kurš katrs neuzņemies.
Ja tomēr darbs tiks darīts, jārēķinās ar 1000 līdz 2000 eiro investīcijām. Acīm neredzamās lietas mēdz sagādāt galvassāpes. Ja aizmugurējais reduktors ir ilgdzīvojošs, tad nolietota priekšējā reduktora remonts izmaksās aptuveni 800 eiro. Pazīmes - vibrācija, gaudošana un brīdinājuma zīme instrumentu panelī.
Rezumējums
Apskaužama tālākpārdošanas vērtība, prestižs, vadāmība un plaša dzinēju izvēle – tie ļauj X5 nezaudēt popularitāti pat teju jau 20 gadus pēc ražošanas. Uzturēšanas izmaksas gan nebūs mazas.