Līdz ar trešās paaudzes Zafira, kas klajā nāca 2011. gada nogalē, vācu minivens ieguva nosaukumu Zafira Tourer. Veidots uz Astra hečbeka bāzes, tas kļuva par iecienītu izvēli to pircēju vidū, kas nevēlas pārmaksāt par Volkswagen, bet negrib samierināties ar japāņu konkurentu interjera kvalitāti.
Ģimenei
Izstiepjoties gan garumā, gan platumā, trešās paaudzes Zafira ir lielāks nekā priekšteči un praktiskāks. Piecu sēdvietu režīmā Zafira saglabā pietiekami lielu bagāžas nodalījumu – 710 l. Vidējā sēdekļu rindā katru no sēdvietām var bīdīt individuāli. Vieta gan kājām, gan galvai ir pietiekama. Jāņem vērā, ka vidējais sēdeklis ir šaurāks, tāpēc šeit ērtāk jutīsies bērni.
Ja vidū neviens nesēž, kā ērtu risinājumu var izmantot vidējā sēdekļa atzveltnes nolaišanu, pārvēršot to par roku balstu vai galdiņu. Ja lietojam arī trešo sēdekļu rindu, bagāžniekā vieta paliek tikai kādai pludmales somai un atspirdzinošam dzērienam – 152 l telpa. Aizmugures vietās tālākus ceļojumus būs ar mieru mērot tikai bērni.
Nolaižot visus sēdekļus, grīda ir līdzena. Lieliska vieta, lai ieklātu Dormeo matraci un pārlaistu nakti. Šādā gadījumā ietilpība ir 1860 l, kas nav klasē labākais rādītājs. Salīdzinājumam – VW Sharan ietilpība ir 300/711/2297 l, bet Ford S-Max 285/700/2200 l.
Par sīklietu nodalījumiem šeit ir padomāts vairāk, nekā esam raduši redzēt. Opel norādījis, ka šeit atrodas 30 mantu nodalījumi. Līdzi neskaitījām, taču šeit to patiesi netrūkst. Piemēram, roku balstā iebūvēts neliels nodalījums, zemāk atrodas divi glāžu turētāji, bet vēl dziļāk atrodama slēptuvīte. To papildina divi cimdu nodalījumi, vairākas briļļu novietnes griestos, nodalījumi zem priekšējā sēdekļa un citas glabātavas.
Dzinēji
Dīzeļdzinēju klāsta mazākie pārstāvi ir 1,6 l CDTI 120 un 146 ZS versijā, taču Latvijā populārāka izvēle ir 2,0 l CDTI. To piedāvājums sākas ar 110 ZS agregātu, sniedzoties līdz mūsu izmēģinātajai 194 ZS BiTurbo modifikācijai. Motorus var sakombinēt ar piecu un sešu pakāpju MT vai 6AT. Lai arī kāda būtu jūsu izvēle, pēc ražotāja datiem, Zafira Tourer vidēji patērēs 4,1–6,1 l/100 km. Ikdienas braukšanā šiem skaitļiem var pieskaitīt pusotru litru.
Šīs paaudzes Zafira arī šobrīd nopērkama autosalonā tepat Latvijā, tiesa, divu turbīnu versija jaunajam modelim vairs netiek piedāvāta. Benzīna motori mūsu zemē ir retāka izvēle, taču Zafira Tourer to netrūkst – 1,4 l Turbo, 1,6 SIDI Turbo un 1,8 EcoTec. Tas viss no 120 līdz 200 ZS.
Pie stūres
No Astra aizgūtā platforma iezīmē arī Zafira braukšanas īpašības. Tikai nelielas virsbūves svārstības līkumos, precīza stūres sistēma un gaita, kas patiesībā ir tuvāka hečbekam, nevis minivenam. No tā gan cieš komforts, it īpaši, braucot ar R19 diskiem. Uz paneļa iespējams izvēlēties starp diviem braukšanas režīmiem – Sport un Tour. Pirmais no tiem padara atsaucīgāku akseleratora pedāli un stūres vadību (modeļiem ar automātisko transmisiju izmaina arī kārbas darbību), vienlaikus sasprindzinot piekari, bet otrs režīms paredzēts garākiem ceļojumiem, nodrošinot plūdenāku gaitu.
Apkārtējo pārredzamību uzlabo paaugstinātā sēdpozīcija un priekšējās statnēs iebūvētie lielizmēra stikli, kas iepriekšējos modeļos atgādināja miniatūrus stūra vēdlodziņus. Turklāt skatu uz aizmuguri atvieglo atpakaļskata kamera.
Salona kvalitāte, it īpaši šajā komplektācijā, ir labāka nekā Ford S-Max. Daudzviet izmantoti mīksti materiāli un hroma elementi. Pogu un slēdžu uz paneļa netrūkst, liekot nedaudz apjukt to daudzveidībā, taču šī ir pierasta veco Opel īpašība, ar ko šī zīmola cienītāji jau ir samierinājušies.
Dinamika
Opel un sports jau vairākus gadu desmitus bijis savienojums, tas attiecas arī uz ikdienas braukšanai paredzētiem auto, un miniveni nav izņēmums. Pirmās un otrās paaudzes Zafira modeļiem tika piedāvāta īpaša OPC versija, kas sportisko akcentu ieskauto virsbūvi iekrāsoja zilos toņos, turklāt pievienoja tam 2,0 l 200 un 240 ZS benzīna turbomotoru.
Jaunās paaudzes Zafira modelim OPC versija atrodama vien papildaprīkojuma sarakstā, par 908 eiro aprobežojoties ar kosmētiskiem uzlabojumiem – spoileri, sliekšņiem un bampera uzliku. Piemaksājot vēl 3529 eiro, dabūjam arī sporta sēdekļus un 18 collu diskus. Tomēr to visu var uzlikt jebkurai zafirai, arī mazākajai 120 ZS versijai.
Tātad īstais OPC ir zudis, esošā BiTurbo versija ir tuvākais, ko varam iegūt.
Iepriekš tika izmantots 240 ZS motors? Izklausās iespaidīgi, tomēr jaudīga dzinēja iestīvēšana šaurajā Zafira motortelpā uzreiz negarantē uzslavas. Papildus apjomīgajam zirgspēku skaitam – tam jābūt arī ekonomiskam. Galu galā, šis ir septiņvietīgs ģimenes auto. 2,0 l BiTurbo CDTI dīzeļdzinējs ar 194 ZS ir dinamiskākais motors, ko varam iegūt no šīs paaudzes Zafira. Naskais dīzelis šo titulu dala ar 1,6 l CIDI Turbo 200 ZS benzīna motoru, abiem motoriem ietilpīgo minivenu iekustinot līdz 100 km/h 8,9 s.
Feislifts
2016. gadā interjers piedzīvoja pārvērtības. Minivenam tika piešķirta jauna dizaina stūre un uzlabota multimediju sistēma, mazinot fizisko pogu skaitu un iekļaujot lielāko funkciju daļu skārienjutīgajā ekrānā. Kosmētiskās pārmaiņas piedzīvoja arī eksterjers, atsakoties no bumeranga tipa lukturiem, aizstājot tos ar Astra modelim līdzīgu optiku.
Lētākie trešās paaudzes Zafira Tourer eksemplāri pieejami par 8000 eiro. Labi aprīkots un kopts modelis maksās vairāk par 10 000 eiro, bet modernizētā versija Vācijā pieejama no 17 000 eiro.
Tas mūs nokaitināja
1 – Disku izmērs
2 – Gudrās kvēlsveces
3 – Elektronikas niķi
4 – Nav rezerves riepas
5 – Sēdekļu mehānisms
Būt atšķirīgam ir labi, taču par to dažkārt būs jāmaksā vairāk. Ņemot vērā septiņu vietu izvietojumu, salonā nav atradusies vieta rezerves ritenim. Atskaitot riepas komplekta trūkumu, konkrētajam eksemplāram izteiktu problēmu nebija, taču šīs paaudzes Zafira Tourer sirgst ar dažādām kaitēm. Pirms Zafira iegādes pārliecinieties par to, vai visi sēdekļi atbīdās un nolokās, kā paredzēts. Šis ir ģimenes auto, kurā lielākoties pasažieri ir bērni, tāpēc jāpārbauda, kāda stāvoklī ir salona apdare otrajā un trešajā sēdekļu rindā.
Tāpat jāpārbauda visu elektrisko sistēmu darbība. Lielākoties šīs problēmas nav saistītas ar motoru, bet gan biksenona lukturiem, navigācijas sistēmu, radio, elektriskajiem logiem, sānu spoguļiem utt. Kā jau visiem šo paaudžu dīzeļiem, DPF filtrs mēdz aizaugt ar kvēpiem. Start-Stop sistēma un plašs ekstru klāsts – elektronikas šeit netrūkst, tāpēc jāpielūko, lai AGM želejas akumulators būtu labā stāvoklī. Pirmā zobsiksnas maiņa būs jāveic pie 150 000 km atzīmes. Zobsiksnas komplekts ar visu ūdenssūkni maksās aptuveni 150 eiro.
Nolūkos samazināt kaitīgo izmešu daudzumu un uzlabot dzinēja efektivitāti, Opel izmanto kvēlsveces, kurās integrēta cilindra spiediena mērīšanas sistēma. Dabas saudzēšana gan izmaksā dārgi. Citos motoros izmantotā standarta kvēlsvece maksā aptuveni 15 eiro, taču šis Beru ražojums maksā 127,75 eiro, bet Opel oriģinālražojums vēl dārgāk. Visu kvēlsveču nomaiņa maksās aptuveni 500 eiro.
Uz durvju ailē esošās uzlīmes norādīts, ka šim Zafira Tourer paredzēts tikai R19 disku izmērs. Ziemā tas sagādās problēmas. Alternatīvas būs grūti piemeklēt, cits oriģinālais Opel disku komplekts būs dārgs, savukārt jauni diski pieejami par aptuveni 90 eiro gabalā. Ja uzliktas būs atšķirīga izmēra riepas vai pat nevienāds protektors, riepu spiediena kontrole var brīdināt par nepietiekamu riepu spiedienu.
Mūsu testa auto
Mūsu Opel Zafira Tourer ieradies no Vācijas pēc īpašnieka divu gadu ilgiem auto meklējumiem. Ražots 2014. gada nogalē. Tobrīd Vācijas lietoto auto tirgū bija atrodami divi šādas komplektācijas eksemplāri, taču arī šobrīd mobile.de šis nav uzskatāms par biežu atradumu. Atskaitot jaudīgo dzinēju, tam ir arī laba komplektācija – elektriski regulējami Recaro ādas sēdekļi, navigācija, atpakaļskata kamera, braukšanas režīmu izvēle, ksenona lukturi. No ekstrām trūkst panorāmas vējstikla un CD mainītāja.
Mūsu iespaidi par braucienu
Iegādājoties šo auto, īpašnieka vēlme bija vienkārša – lai nav problēmas apdzīšanas brīdī. Tieši to garantē BiTurbo dīzelis. Ieslēdzot zemāku pārnesumu, septiņvietīgais auto veikli paātrinās. Nevajag uzreiz iztēloties galvu reibinošu ātrumu, tomēr minivena standartiem šis ir solīds sniegums. Vidējam degvielas patēriņam no ražotāja lapām gan nevajadzētu ticēt. Realitātē tas būs aptuveni 7,5 l/100 km.
Mūsu viedoklis
Šī Zafira Tourer pierāda, ka minivens var būt kas īpašs un pat visai aizraujošs. Pirmais īpašnieks noteikti samaksājis brangu naudu par konkrēto auto.
Izmaksas
- Degvielas patēriņš testa laikā 7,6 l dīz./100 km
- Tehniskā apkope 117,54 €
- OCTA (6 mēneši) 51,92 €
- Kasko ar pašrisku 412,87 €
- Kasko bez pašriska 580 €
- Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis 120 €
Rezerves daļu cenas
- Iesmidzināšanas sprausla 409,89 €
- Kvēlsvece 127,75 €
- Degvielas filtrs 22,45 €
- Ģenerators 439,08 €
- Sajūga komplekts 223,57 €
- Zobsiksnas komplekts 151,60 €
- Bremžu diski un uzlikas priekšā 155,51 €
Tehniskie dati
- Dzinējs: 4 cilindru dīzeļdzinējs, šķērsvirzienā
- Vārsti/sadales vārpstas: 4 uz cilindru/2
- Motora darba tilpums: 1956 cm3
- kW (ZS) pie apgr./min: 143 (194)/4000
- Nm pie apgr./min: 400/1750
- Maksimālais ātrums: 217 km/h
- 0–100 km/h: 8,9 s
- Pārnesumkārba/piedziņa: 6MT/priekšpiedziņa
- Degvielas tvertnes tilpums/degvielas veids: 58 l/dīzelis
- Bagāžas nodalījuma tilpums: 152–1860 l
- Pašmasa: 1901 kg
Rezumējums
Abas pasaules savienojas. Zafira Tourer salons atbilst minivena pircēja prasībām, savukārt BiTurbo motors ļauj izskrieties garas darba dienas beigās.