Pārdošanas rādītājiem palielinoties jau septīto gadu pēc kārtas, Subaru 2018. gadā izdevās pārsniegt vairāk nekā miljons automašīnu pārdošanas apjomu. Populārāko modeļu spektrs pilnībā atbilst mūsdienu tendencēm – 86% no pieprasījuma ir tieši pēc SUV. To vidū ir ne vien Forester un XV, bet arī suvistu bariņā pieaicinātais Outback, kas gan eiropiešu acīs ir paaugstinātas veiktspējas universālis. Šoreiz par Forester.
Dizains un ietilpība
Jaunā Forester priekšējais tēls vairāk līdzinās apjomīgam feisliftam, tomēr šis ir no jauna radīts auto. Ārēji Forester piemīt sava veida amerikāniskums. Standartaprīkojumā iekļauti LED lukturi, aizmugurē vertikālo optiku nomainījusi bumeranga tipa dizains, bet krāsu gammā pieejama “Jasper Green Metallic”, kas atkarībā no apgaismojuma var gan izcelt, gan notušēt jaunizveidotā dizaina akcentus.
Jaunais modelis ir lielākais Forester ģimenes pārstāvis. Riteņu bāze sasniedz 2670 mm, kas ir par 30 mm vairāk nekā iepriekš. Tiekšanās uz lielāku auto redzama arī citās virsbūves dimensijās. Garums 4625 mm (+15 mm), platums 1815 mm (+20 mm), augstums 1730 mm (+5 mm). Kā izrādās, šie šķietami nenozīmīgie milimetri var radīt ievērojamu atšķirību. Forester salons kļuvis plašāks un kvalitatīvāks, apdares materiāliem līdzinoties citu japāņu veikumam – Outlander un RAV4.
Uzlabojumi priekšējo sēdekļu dizainā radījuši patīkamāku vidi garākam braucienam. Ja Forester ikdienā izmantos vairāki braucēji, katrs vadītājs varēs uzstādīt sev atbilstošu sēdekļu regulējumu un citus iestatījumus. Tiklīdz piesēdīsities pie stūres, sistēma jūs atpazīs un saregulēs auto pēc saglabātajām vēlmēm.
Atstatums starp priekšējiem un aizmugures sēdekļiem palielināts par 33 mm, turklāt aizmugurei piekļūšana kļuvusi vieglāka, pateicoties plašākam durvju atvērumam. To novērtēs arī tie, kas durvju slieksni izmanto kā pakāpienu, lai uz Forester jumtu novietotu sporta inventāru. Forester salonā vieta būs ne tikai ģimenei ar bērniem, bet arī četriem brangiem vīriem, dodoties makšķerēt uz tālāko ezera krastmalu.
SGP platforma pozitīvi ietekmējusi arī bagāžas nodalījuma ietilpību. Salīdzinot ar iepriekšējo modeli, jaunā Forester bagāžnieka vāks robežojas līdz ar pašiem auto sāniem. Šādā veidā inženieriem izdevies izveidot ļoti plašu kvadrātveida atvērumu, maksimālajai ietilpībai sasniedzot 1779 litrus. Golfa nūju komplekts, malka piknika ugunskuram, snovborda dēļi vai citas bagāžas ievietošana neradīs raizes. Jāatzīmē, ka elektriskais bagāžnieka vāks kļuvis ievērojami ātrāks un tam pieejama automātiskā aizslēgšanas funkcija. Opcija, kas ļauj atvērt bagāžnieku, pavēzējot kāju zem aizmugures bampera, diemžēl nebūs pieejama.
e-Boxer
Atsakoties no Eiropas pircējiem tīkamā dīzeļdzinēja, Subaru sava visurgājēja nākotni pirmoreiz saista ar hibrīddzinēju. Jaunās e-Boxer modifikācijas nosaukums sākotnēji nedaudz mulsina, vedinot uz domām par elektroauto vai vismaz plug-in jeb spraudņa hibrīdu. Patiesībā šī ir Forester mini-hibrīda versija, apvienojot 2,0 litru benzīna dzinēju ar 12,3 kW elektromotoru un 118 voltu litija jonu bateriju, kas novietota zem bagāžnieka grīdas. Kā norāda Subaru, šādā veidā panākts ne vien zemāks smaguma centrs, bet arī labāks izsvarojums. Šī sistēma tiks izmantota arī XV un Impreza modeļos.
Hibrīdsistēma darbojas trīs veidos:
- elektriskajā režīmā;
- elektromotoram asistējot iekšdedzes motoram;
- pilnībā paļaujoties uz benzīna dzinēju.
Ja iepriekš esam kādu laiku braukuši un pietiekami uzlādējuši akumulatoru, Forester spēs uzsākt kustību izmantojot tikai elektrību. EV bezizmešu režīmā Forester varēs sasniegt pat 40 km/h, nobraucot līdz 1,6 km. Pārsniedzot šo robežu, elektromotors strādās tandēmā ar iekšdedzes dzinēju, bet uz šosejas tiks lādēta baterija. Elektriskā režīma aktivizācija notiek automātiski un vadītājs to nevar ieslēgt ar atsevišķu slēdzi, tāpēc nāksies būt ļoti uzmanīgam ar akseleratora pedāli, lai noturētos šajā režīmā. Kopējais finansiālais ieguvums nebūs liels, taču šis ir neliels solis elektrifikācijas virzienā.
Kas attiecas uz četrcilindru opozītmotoru, tas attīsta 150 ZS un 194 Nm griezes momentu. Mūsu izmēģinājuma brauciens noritēja testa poligona robežās. Sākot no lēnas kūņāšanās dubļos līdz 120 km/h skrējienam ātrākajās trases sekcijās, mēs varējām vizualizēt Forester darbību Latvijas atļautā ātruma robežās. Pilsētvidē 2,0 litru dzinējs kombinācijā ar CVT automātu darbosies neuzkrītoši. Patīkami, ka hibrīda klātbūtne praktiski izslēdz start/stop sistēmas pauzes, kas rodas standarta iekšdedzes versijām.
Tiklīdz grasāmies strauji paātrināties virs 70 km/h, iepriekšminētais duets rada dūkoņu, kas citkārt tiek veiksmīgi slāpēta no braucēju ausīm. 100 km/h sasniegšana prasīs visai ievērojamu laiku, vairāk atgādinot smagam jūgam paredzētu velkoni nevis ātrumlaivu, tāpēc jaudīgākas versijas alternatīva būtu vērtējama ar plus zīmi.
Hibrīda ieguvumi un trūkumi
Pirmkārt, hibrīda sistēma ļāvusi Forester kļūt zaļākam, samazinot CO2 izmešu daudzumu. Otrkārt, degvielas patēriņš pilsētas apstākļos, salīdzinot ar iepriekš izmantoto 2,0 l benzīnmotoru, samazinājies par 10%. Uz dīzeļdzinēja ekonomiju vēl būs pāragri cerēt. Treškārt, hibrīdam sastrādājoties ar S-AWD pilnpiedziņas sistēmu, dzinēja darbība kļuvusi vienmērīgāka. To īpaši varējām sajust bezceļu pārbaudījumos. Cenšoties uzrāpties kalnā iecirstā trepju takā, katrs pieveiktais pakāpiens neradīja ierasto motora apgriezienu staigāšanu, cenšoties trāpīt īstajā apgriezienu diapazonā. Elektromotors ļāvis panākt lineārākas un harmoniskākas jaudas un griezes momenta līknes, piepalīdzot 2,0 l motoram šādos apstākļos.
Nenoliedzami, elektriskā sistēma rada lielāku svaru, taču šoreiz uz Forester pleciem uzlikti tikai papildus 110 kg. Tāpat nedaudz samazinājusies arī Forester vilktspēja – 1870 kg. Tas gan ir visai cienījams rezultāts, ņemot vērā to, ka CVT transmisiju un hibrīda kombinācija dažkārt vispār neparedz nekāda veida smagos darbus. Būtiski nav ietekmēts arī mantu nodalījums. Salīdzinot ar standarta Forester, bagāžnieka ietilpība samazinājusies no 520 līdz 509 litriem.
Drošība
Vārdu “drošība” lielākoties asociējam ar kādu zviedru zīmolu, tomēr Subaru to uztver ne mazāk nopietni. Japāņu autoražotājs paziņojis, ka līdz 2023. gadam bojāgājušo skaits Subaru automašīnās tiks samazināts līdz nullei. Jo labāk redzam, jo drošāk jūtamies – būtiski uzlabota apkārtējā pārskatāmība. Šauras priekšējās statnes, lodziņš pie sānu spoguļiem un lieli sānu stikli samazina aklās zonas punktus.
Jaunais Forester veidots uz stingrākas arhitektūras, izmantojot Subaru Global Platform (SGP) platformu. Avārijas gadījumā tas uzlabo ne vien pasažieru drošību, bet pasargā arī akumulatora bateriju un citas elektriskās sistēmas.
Forester uzrādījis labākos rezultātus JNCAP drošības testos, kas ir Japānas analogs Eiropā pazīstamajam Euro NCAP. Forester saņēma 96,5 punktus, izcīnot Grand Prix balvu. Nevarētu gluži teikt, ka šī ir liela zivs mazā ūdenī, jo JNCAP pārbaudes veic ne mazums japāņu zīmolu – Suzuki, Nissan, Toyota, Mitsubishi, Lexus, Daihatsu, Subaru un Mazda.
Stingrība īpaši uzskatāmi tika nodemonstrēta offroad sadaļā. Brīdī, kad auto ar diviem pretējiem ratiem karājās gaisā, visas automašīnas durvis viegli varēja gan atvērt, gan aizvērt. Vājākai virsbūves konstrukcijai ar šādām atrakcijām varētu rasties problēmas.
EyeSight ir daļa no standarta aprīkojuma, apvienojot adaptīvo kruīza kontroli, avārijas bremžu sistēmu, līniju asistentu un citus palīgus. Tāpat jaunais Forester pratīs labāk uzraudzīt aklo zonu un automašīnas, kas no aizmugures šķērso jūsu trajektoriju. Pēdējā sistēma būs īpaši noderīga stāvvietās, automātiski apturot auto pirms sadursmes ar auto vai citu aizmugurē esošu šķērsli. Forester pieejama arī atpakaļskata kamera. Lai kameras acs būtu tīra, izveidots mazgāšanas mehānisms. Augstspiediena mazgātāju pēc dubļu brauciena šis apšļācējs gan nespēs aizstāt.
Uz ceļa
Mazākas virsbūves svārstības un sabalansētāka piekares darbība. Šie apgalvojumi modeļa prezentācijā izklausās vareni, taču tā nav tikai fantāzija. Mums bija iespēja to salīdzināt ar esošās paaudzes Forester. Lavierējot konusu labirintā, jaunā paaudze kļuvusi stabilāka, pārliecinošāk izpildot ne tikai straujus manevrus, bet sekmīgāk ieguļoties arī ātrākās virāžās. Jā, dažu konkurentu veikums uz asfalta būs labāks, taču attīstība divu paaudžu starpā ir jūtama.
Simetriskā (pastāvīga) piedziņa bijusi Subaru firmas zīme jau ilgus gadus un jaunais Forester to izmanto par visiem 100. Subaru pircēji paliek uzticīgi savam auto un šis ir viens no retajiem purva bridējiem, kuru patiešām saimnieki izmanto kārtīgam bezceļam.
Vīnes testu poligons pierādīja patiesību, par ko iepriekš jau nojautām. Lai arī kādi būtu apstākļi – stāvs kalns, brasls vai straujš kritiens – Forester ar to tika galā. Centrālajā displejā varam redzēt tieši cik nepieciešams spiest gāzes pedāli, lai tiktu nodrošināta pietiekama saķere un jauda, kustinot auto pretim virsotnei. Par to lielas uzslavas pelnījis X-Mode režīms, kas pārņem vadību pār transmisiju, pilnpiedziņu, dzinēju un bremžu sistēmu. Šādos apstākļos tas ļauj sajusties droši par savi pat tiem, kuri neko vairāk par sniega segu daudzstāvu stāvvietā nav pārvarējuši.
Rezumējums
Subaru apgalvo, ka 98% no pēdējos 10 gados pasaulē pārdotajiem Subaru vēl joprojām ripo pa šosejām uz bezceļiem. Par jaunās paaudzes uzticamību vēl pāragri spriest, bet līdzšinējā reputācija un caurgājamības spējas ļauj secināt, ka Forester arī turpmāk būs pareizā izvēle tiem, kuri meklē uzticamu kompanjonu ārpuspilsētas aktivitātēs un sarežģītos ceļu posmos.