Būt unikālam ir liels izaicinājums. Četru gadu laikā Eiropā pārdoti vairāk nekā 200 000 pirmās paaudzes C4 Cactus eksemplāru, kamēr segmenta populārākie hečbeki šādu apjomu sasniedz vienā gadā.
Autovadītāju pirkšanas paradumi ir konservatīvi ne tikai pie mums. Cactus prot izcelties, un šāda atmiņā paliekoša unikalitāte ļāvusi Citroën turpināt darbu pie Cactus pilnveidošanas. Apvienojot vēlmes – saglabāt nepieradināto raksturu un paplašināt pircēju loku – , radīts uzlabots un maigāks kaktusiņš.
Facelift izmaiņas
Airējot pret auto industrijas tendenču straumi, jaunais Cactus no kompaktā krosovera kļuvis par hečbeku. Uzreiz gan jāsaka, ka to nebūs iespējams sajaukt ne ar vienu citu tirgū esošo četrdurvju konkurentu nedz vizuālā izpildījuma, nedz sēdpozīcijas ziņā.
Citi lasa
Citroën apgalvo, ka atsvaidzinātā modeļa eksterjerā ir 90% jaunu detaļu un šis skaitlis nav mārketinga triks. Auto priekšējā daļā redzami vēl šaurāki LED dienasgaitas lukturi, līdzīgi kā Hyundai Kona vai Jeep Cherokee. Abus lukturus savieno jauns dekoratīvais režģis.
Tāpat izmaiņas skārušas arī tuvo/tālo gaismu un miglas lukturu formu, savukārt aizmugures optika ieguvusi LED tehnoloģiju. Askētiskās pārmaiņas bamperu dizainā pamanīs ilggadējie Cactus pazinēji, taču mīksto Airbump aizsargmateriālu pazušana var kļūt par pārsteigumu daudziem. Sākotnēji šokolādes tāfelītei līdzīgie sānu aizsargi kļuva par Cactus atpazīšanās zīmi. Tagad šie elementi novietoti tuvāk sliekšņiem, pildīdami dekoratīvu funkciju. Virsbūvi sargājošās plastmasas uzlikas saglabātas neskartas, kalpodamas kā riteņu arku un bamperu krāsojuma vairogs.
Lai arī mūsu testa automašīna nebija aprīkota ar jumta reliņiem, šī opcija nav aizmirsta un ir pieejama par papildu maksu (300 eiro). Arī turpmāk Cactus varēs individualizēt pēc sirds patikas – deviņas virsbūves pamatkrāsas un vairāk nekā 30 dažādu krāsojuma variāciju, kurām klāt jāpieskaita arī dažāda stila interjera kombinācijas.
Franču interjers
Salonā ticis saglabāts līdzšinējais koncepts – antīka čemodāna stilā ieturētie durvju rokturi un paneļa augšpusē novietots cimdu nodalījums ar stilizētām sprādzēm. Interjerā izmaiņas var novērtēt ne tikai ar acīm. Esošās apdares virsmas kļuvušas taustei patīkamākas, padarot kopainu mazāk plastmasīgu. Līdz ar apdares materiāliem uzlabota arī skaņas izolācijas kvalitāte.
Automašīnas stiklojums padarīts biezāks, vienlaikus uzlabojot izolāciju bagāžas nodalījumā, durvju apšuvumos un priekšējā panelī. Bagāžnieka ietilpība palikusi nemainīga – 358 l ar iespēju to palielināt līdz 1170 l. Tas ir nedaudz mazāk kā Ford Focus vai Mazda3, taču tagad visās aprīkojuma versijās iekļauta dalīta un nolokāma aizmugurējā sēdekļa atzveltne.
Atjauninātā modeļa prezentācijās un reklāmas rullīšos tiek uzsvērts Cactus komforta līmenis. Atgriežoties ikonisko 2CV un DS modeļu laikos, Citroën komfortu izvirzījis kā prioritāti, ieviešot divus jaunumus. Pirmais no tiem ir paaugstināta komforta sēdekļi, padarot sēdekļa polsterējumu par 15 mm biezāku.
Lai arī serpentīnu braucienā mums pietrūka sānu atbalsta, sēdeklis ar matrača tipa pildījumu ir ne vien ērts, bet arī nenogurdina muguru garākā ceļā. Šādas ērtības patiks tiem, kuri kaut reiz sapņojuši par to, kā pie TV esošo dīvānu varētu ielikt auto sēdekļu vietā.
Gaitas īpašības
Otrs ievērojamais uzlabojums komforta vārdā – balstiekārta ar progresīviem hidrauliskajiem amortizatoriem. Tradicionālo amortizācijas sistēmu papildinājuši hidrauliskie spilveni, kuru uzdevumus ir absorbēt ceļa nelīdzenumus, nesašūpojot virsbūvi. Citroën C4 ir pirmais modelis Eiropā, kurš ieguvis jauno sistēmu, un ražotājs šo fenomenu sauc par braukšanu uz burvju paklāja.
Reklāmas klipos Citroën cenšas radīt pārliecību, ka salonā jebkuros ceļa apstākļos valda pilnīgs miers un līdzsvars, ļaujot ceļot ar nenoslēgtu kafijas krūzīti. Rezultāts? Kamēr nešķērsojam pavisam necilvēcīgu bedru lauku, tikmēr krūzītei vāciņš tik tiešām nav nepieciešams. Šāds komforts neizbēgami nozīmē to, ka virsbūve līkumos svārstīties vairāk nekā citiem hečbekiem.
Atrašanās pie Cactus stūres nepārprotami kļuvusi patīkamāka.
Tagad kaktusiem tiek piedāvāta arī stūres statnes augstuma un attāluma regulēšana, kas palīdzēs raženāka auguma vadītājiem ērti iekārtoties sēdpozīcijā. Jāatzīmē, ka auto ir pārsteidzoši viegls. Modeļa pašmasa ir tikai 1083 kg, padarīdama to īpaši veiklu apļveida krustojumos un šauros celiņos.
Cactus pilnībā paļaujas uz 7 collu centrālo displeju, kas pieejams visos aprīkojuma līmeņos. Tajā iekļauta arī klimata kontroles vadība. Diemžēl šāda veida visu funkciju digitalizācija padara vienkāršu sistēmu pārvaldīšanu sarežģītāku, nekā tai vajadzētu būt.
Arī mērinstrumentu paneļa vietā atrodas digitāls ekrāns, kurā redzama informācija par ātrumu, degvielas patēriņu un ātruma ierobežojuma informāciju, taču nav tahometra. Pieredzējušie braucēji bez tā varētu iztikt, bet jaunietim, kuram Cactus ir pirmais auto, motora apgriezienu skala palīdzētu laikus pārslēgt pārnesumus. Turklāt, ja reiz ekrāns ir digitāls, tahometru varētu ļaut izslēgt vai ieslēgt pēc vadītāja ieskatiem.
Aizmugurē ērtāk jutīsies mazākie pasažieri, jo pieaugušajiem jumta līnija var izrādīties par zemu. Galvas telpu nedaudz samazina panorāmas lūka, taču no visa papildaprīkojuma klāsta tieši šo ekstru mēs ieteiktu izskatīt kā pirmo. Šeit nav jāizmanto pārvalks, lai pasargātu mūs no pārkaršanas vasaras svelmē. Panorāmas stikls aiztur gan siltumu, gan kaitīgos UV starus, ļaujot salonā ienākt vienīgi gaismai.
Citroen dzinēji
Arī turpmāk pircēju favorīts būs trīscilindru 1,2 l benzīna dzinējs. Līdzās 82 ZS atmosfēriskajai un 110 ZS turbopūtes modifikācijai pievienojusies arī 130 ZS versija, kas jau iepriekš izmantota citos Citroën un Peugeot modeļos.
Šāds solis kliedēs bažas to potenciālo pircēju acīs, kuriem sākotnējais Cactus šķita par gausu. Savienojumā ar 6MT tiek iegūts visai sprigans pilsētas auto, kas nebaidās arī no ātrgaitas šosejas plūsmas. 0–100 km/h tiek sasniegts 9,1 s. Dīzeļdzinējus arī turpmāk pārstāvēs 1,6 l BlueHDI ar 100 ZS, vasarā tam pievienosies arī 120 ZS versija.
Kaktusam piestāv benzīna dzinēja un AT salikums. Ņemot vērā, ka iepriekš izmantotā automatizētā transmisija sagādāja vairāk galvassāpes nekā komfortu, Citroën nolēmis piešķirt tam jaunu pārnesumkārbu.
AT tagad ieguvusi īstu un taustāmu kloķi, nevis triju pogu butaforiju priekšējā panelī. Pārnesumu maiņas nav tik plūdenas kā konkurentu izmantotajās divsajūgu transmisijās, taču salīdzinājumā ar iepriekšējo risinājumu sperts solis pareizajā virzienā. Šobrīd automātu var kombinēt tikai ar 1,2 l 110 ZS versiju.
Atsvaidzinātajam Cactus pieejami trīs aprīkojuma līmeņi – Live, Feel un Shine. Bāzes versijā iekļautas tādas komforta ekstras kā gaisa kondicionētājs, Bluetooth, kruīzkontrole un apsildāmi priekšējie sēdekļi. Ņemot vērā pietiekami plašo opciju klāstu un zemo cenu, Live versija šķiet pievilcīga, taču tā pieejama tikai ar mazjaudīgāko 82 ZS motoru un šeit nav pieejama jaunā tipa balstiekārta.
Tā vietā mēs ieteiktu izvēlēties 110 ZS versiju un Feel komplektāciju, kurai pieejami aizmugures distances sensori, ādas stūre un miglas lukturi ar pagrieziena apgaismojuma funkciju. Drošības funkciju klāstu papildinājis joslu šķērsošanas brīdinājuma sistēma, aklās zonas sensors un ārkārtas bremzēšanas palīgsistēma. Arī turpmāk Cactus būs pieejams tikai priekšpiedziņas versijā.
C4 Cactus auditorija
Tikpat grūti, cik precīzi definēt modeļa konkurentus, tā viennozīmīgi nevar nosaukt arī pircēju vecuma grupu. Jauniešiem patiks atšķirīgais dizains, senioru muguras ceļojumā remdēs jaunatklātais komforts, bet zemā cena pircējiem būs pievilcīga jebkurā vecumā.
Motoru veidi
|
PureTech 110 |
PureTech 130 |
BlueHDi 100 |
Darba tilpums: |
1199 cm3 |
1199 cm3 |
1560 cm3 |
Jauda: |
81 kW (110 ZS) pie 5500 apgriez./min |
96 kW (131 ZS) pie 5500 apgriez./min |
73 kW (99 ZS) pie 5500 apgriez./min |
Griezes moments: |
205 Nm pie 1500 apgriez./min |
230 Nm pie 1750 apgriez./min |
254 Nm pie 1750 apgriez./min |
Ātrumkārba: |
5MT/6AT |
6MT |
5MT |
Pašmasa: |
1145–1275 kg |
1155–1281 kg |
1120–1250 kg |
Maksimālais ātrums: |
188 km/h |
193 km/h |
184 km/h |
Paātrinājums 0–100km/h: |
10,3–10,9 s |
9,1 s |
11,8 s |
Vidējais degvielas patēriņš: |
4,5–5,3 l/100 km |
4,8 l/100 km |
3,6 l/100 km |
CO2 emisija: |
104–119 g/km |
110 g/km |
94 g/km |
Cena eiro: |
No 16 000 |
No 17 000 |
No 17 000 |
Testa auto
- Garums/platums/augstums: 4170/1979/1530 mm
- Riteņu bāze: 2595 mm
- Klīrenss: 130 mm
- Riepas: 205/55 R16
- Bākas tilpums: 50 l
- Bagāžas ietilpība: 358–1170 l
- Piedziņa: priekšpiedziņa
Iespaids
Komforta līderis arī ārpus savas klases robežām.
Rezumējums
Kaktusa dizains kļuvis saprotamāks vidējā pircēja acīm, bet to joprojām nevar sajaukt ar konkurentiem. Komforts un atšķirīgais stils ir tā stiprās puses.
Testa auto PureTech 130 Shine: 17 500 eiro