Vēsture
Logu tīrītāji ir auto detaļa, kuru patentus 1903. gadā gandrīz vienlaikus un savstarpēji neatkarīgi citu no cita pieteica trīs izgudrotāji. Auto pasaulē biežāk gan piesauc Mēriju Andersoni kā mašīnu vējstiklu tīrītāju mammu, taču nedrīkst aizmirst arī par Roberta Duglasa un Džeimsa Apdžona veikumu. Mērija Andersone 1903. gada 18. jūnijā pieteica patentu (ASV 743801) logu tīrīšanas ierīcei elektriskajiem automobiļiem un citiem transportlīdzekļiem.
Andersones logu tīrītājus darbināja svira virs vējstikla auto kabīnes iekšpusē. Roberts Duglass jau 1903. gada martā pieteica patentu lokomotīves kabīnes stikla tīrītājam, kuram mūža nogalē mēģināja izveidot arī pneimatisko piedziņu. Briti par logu tīrītāju izgudrotāju uzskata īru Džeimsu Henriju Apdžonu, kas 1903. gada oktobrī pieteica patentu motorizēto ekipāžu stikla un citu logu tīrīšanas ierīcei.
Sākotnējā tīrītāju piedziņa tika nodrošināta mehāniski – ar rokas sviru. Ar sukām vai tīrītājiem logu bija paredzēts tīrīt vertikāli uz augšu un uz leju.
Kompānija Tri-Continental Corporation 1917. gadā ieviesa pirmo vējstikla tīrītāju tādā izskatā, kādu to pazīstam pašlaik. Šodien Trico ir viens no pasaules vadošajiem vējstiklu tīrīšanas sistēmu ražotājiem. Izgudrotājs Viljams Folberts 1919. gadā pieteica patentu automātiskajai priekšējā stikla tīrīšanas iekārtai. Trico uzsāka patentu strīdu ar Folbertu un vēlāk pārpirka Folberth Auto Specialty Co uzņēmumu Klīvlendā. Jaunā, ar vakuumu darbināmā sistēma ātri kļuva par standarta aprīkojumu tā laika automašīnās. Starp citu, vakuuma princips logu tīrītāju piedziņai bija spēkā līdz pat 1960. gadu beigām.
Citi lasa
1961. gadā Džons Amos, Engineering Company Lucas Industries inženieris, Lielbritānijā iesniedza patenta pieteikumu elektriskās piedziņas sinhronajiem logu tīrītājiem. 1963. gadā Veina Universitātes profesors Roberts Kīrns no Detroitas Mičiganā elektriskās piedziņas logu tīrītājiem radīja pārtraukto jeb pauzes režīmu un piedāvāja to lietot Ford Motor Company produktos. Vēlāk šī sadarbība pārauga patentu strīdā un tiesu darbos. Tikai 1970. gada martā savā SM modelī Citroën ieviesa lietus jutīgus pārtraukta cikla stikla tīrītājus. Mūsdienu stikla tīrītāji vienmēr pārvietojas paralēli, taču dažos Mercedes-Benz un VW modeļos logu tīrītāji kustas pretējos virzienos. Sistēma ir sarežģītāka, taču logu tīrīšanas iekārta nav jāpārveido, ja automašīnas eksportē uz valstīm ar pretējās kustības plūsmu, piemēram, uz Lielbritāniju, Japānu un Austrāliju.
Pantogrāfa tipa logu tīrītājus agrāk plaši izmantoja kravas automobiļiem un autobusiem ar lieliem, stāviem vēja stikliem. Vertikālie pantogrāfa tipa logu tīrītāju kāti piestiprināti horizontālai svirai. Viens no kātiem pa tiešo pievienots motoram, kamēr otrs atrodas uz nenoslogota šarnīra. Pantogrāfa mehānisms ļauj lietot logu tīrītāju slotiņas, kam garums pārsniedz 1,5 m. Pagājušā gadsimta 80. gados Mercedes-Benz radīja sistēmu, ko nosauca par Monoblade. Tā iztika ar vienu loga tīrītāja slotiņu.
Mūsdienu sētnieki
Logu tīrītāji ir vienkārša, taču nozīmīga auto detaļa, īpaši, ja runājam par komfortu un drošību automobilī. Slotiņu gumija ar laiku nodilst lietošanas apstākļu, temperatūras izmaiņu, saules gaismas iedarbības un skābo lietus ūdeņu dēļ. Vides apstākļu ietekmē palielinās berzes pretestība vietās, kur gumija tieši saskaras ar stiklu, radot spēcīgu vibrāciju. Visi mehāniskie transportlīdzekļi ir aprīkoti ar šādiem tīrītājiem, tā ir juridiska prasība. Starp citu, logu mazgāšanas šķidruma rezervuāru zem motora pārsega pirmais 1930. gadā izveidoja un to vienlaikus ar logu tīrītājiem lietoja Urugvajas autobraucējs un mehāniķis Hektors Supici Sedess.
Jāņem vērā, ka nav speciālu ziemas un vasaras slotiņu – visām gumijas materiāls ir vienāds, tāpēc ieteicams tās regulāri notīrīt no ūdens un mitruma.
Reizēm atšķiras turētāju rāmji. Populārākajiem ražotājiem ir lielāka pieredze, tādēļ to ražojumi būtu ieteicamāki. Piemēram, Bosch pieder pasaulē lielākā logu tīrītāju fabrika Tīnenā Beļģijā, katru dienu tur izgatavo 350 000 logu slotiņu. Kā apgalvo profesionāļi, logu tīrītājiem, gluži kā ar auto riepām, galvenais tirdzniecības apjoms pienākas gada aukstajiem mēnešiem. Tieši tad autovadītāji, lai kaut ko ieraudzītu, spiesti nomainīt vecos logu tīrītājus pret jauniem. Braucot ar auto, vairāk nekā 80% informācijas iegūstam ar redzi. Tāpēc par to, cik svarīga ir laba redzamība uz ceļa, nav pat jādiskutē.
Ņemot vērā, ka automašīnas stikls ir novietots nedaudz slīpā leņķī, tas jau pēc būtības apgrūtina redzamību šoferim. Lai stikls būtu tīrs, nepieciešamas divas nianses – kvalitatīvs logu šķidrums un logu slotiņas. Slotiņas ir jāmaina regulāri – vismaz divas reizes gadā, bet nereti pat biežāk, lai tās nesāktu vilkt svītras uz stikla, to neskrāpētu. Ieteicams izvēlēties augstākas kvalitātes logu mazgāšanas šķidrumus – tie paildzina logu slotiņu kalpošanas mūžu un nebojās gumiju. Lētāku vējstiklu šķidrumu sastāvā nereti ir vielas, kuru ietekmē gumijas izkalst vai reizēm pat izšķīst.
Logu tīrītāju slotiņas jānomaina šādos gadījumos:
- Logu tīrītāju darbības laikā gumija slīd pa stiklu saraustīti (spēcīgi vibrē) vai čīkst. Spēcīga vibrācija un čīkstēšana var rasties arī gadījumā, kad tīrītāju slotiņas ir saliektas vai stikla virsma ir netīra.
- Logu tīrītāju darbības laikā uz stikla paliek svītras. Ja pie slotiņu gumijas ir pielipuši netīrumi vai tā ir nodilusi, tad gumijā ir radušās plaisas un tīrīšanas efektivitāte var daļēji samazināties, līdz ar to uz stikla var palikt svītras.
- Logu tīrītāju darbības laikā tiek nosmērēts stikls (izsmērēšana). Eļļa vai citi netīrumi uz tīrītāja gumijas var nosmērēt stiklu, pasliktinot redzamību.
Kā paildzināt mūžu?
Veco triku ar siltu ziepjūdeni, kurā par nakti jāievieto (jāiemērc) logu slotiņas, jau noteikti zināt. Šim nolūkam tās jānoņem no auto un jāienes siltā telpā. Te jau arī sākas pirmā problēma, jo lielākajai daļai moderno auto aerodinamikas uzlabošanas nolūkos slotiņas daļēji atrodas zem motoru pārsega.
Ja auto lietotājs nemāk ieslēgt servisa režīmu un pacelt logu tīrītāju kātus vertikālā stāvoklī, to nomaiņa paša spēkiem var izvērsties par smagu pārbaudījumu. Starp citu, otrs paņēmiens, kā pagarināt slotiņu darba mūžu ziemā, ir tās laiku pa laikam notīrīt ar spirtu vai ziemai paredzēto logu mazgājamo šķidrumu, kura sastāvā arī ir spirts.
Ekspluatācijas ilgums
Parasti vējstiklu slotiņu cena nosaka tās kalpošanas ilgumu – kvalitatīvu izstrādājumu sastāvā ir gumija, kas izgatavota no īpaši izturīga materiāla un tik ātri nepakļaujas vides nelabvēlīgajiem faktoriem. Šādas slotiņas ilgāku laiku spēj nodrošināt savu funkciju, pat ja vējstikls ir jau bojāts. Uz slotiņām ziemā iedarbojas zema temperatūra un sāls vai vasarā augsta temperatūra un UV stari.
Uzbūve un darbības princips
Tīrītājs parasti sastāv no metāla kāta, logu tīrītāja gumijas turētāja un gumijas, kas, turētāja atsperes piespiesta, piekļaujas stiklam. Logu tīrītāja kāti caur svirām tiek savstarpēji savienoti, lai nodrošinātu to sinhronu darbību. Gumijas asmens virzās uz priekšu un atpakaļ pa stiklu, no tā virsmas notīrot ūdeni, sniegu un citu ko. Logu tīrītāju ātrums parasti regulējas gan nepārtrauktajā, gan pauzes režīmā, nodrošinot vienu vai vairākus pārtrauktos iestatījumus. Vairums auto izmanto divus sinhronizēti radiāla tipa logu tīrītājus, bet daudzi kravas automobiļi izmanto vienu vai vairākas pantogrāfa mehānisma logu slotiņas. Parasti logu tīrīšanas iekārta darbojas vienlaikus vai atsevišķi ar vējstikla mazgāšanas sistēmu.
Logu tīrītāji Latvijā
Latvijā nopērkami šobrīd visi pazīstamākie logu tīrītāju slotiņu tipi:
- Rāmja tipa jeb standartslotiņas, kurās ir klasisks tīrītāja asmeņa turētāja rāmis un gumijas asmens, kuru vajadzības gadījumā var nomainīt. Lielākie ražotāji piedāvā arī nomaināmo gumiju komplektus, kas paredzēti gan lietošanai autoservisos, gan individuālajām vajadzībām.
- Jaunā tipa jeb bezrāmja logu tīrītāja slotiņas, kur gumijas tīrītāja asmens ir integrēts turētājā.
- Populāras kļūst arī tā saucamās hibrīda slotiņas, kas apvieno abu iepriekš uzskaitīto logu slotiņu mehānismus.
Piemēram, Honda automobiļos šādas slotiņas tiek lietotas beidzamos desmit gadus, taču rezerves daļu tirgū nonāk vien pēdējos gados. Hibrīdslotiņa ir korpusā zemāka par klasisko rāmja slotiņu, labāk pieguļ stiklam un ir aerodinamiskāka. Ir atsevišķi modeļi, kur logu tīrītāja slotiņa kopā ar mehānismu ir integrēta gumijotā apvalkā, tā pasargājot rāmja konstrukcijas no pieblīvēšanās ar sniegu un ātrākas sasalšanas. Dārdzības dēļ šādi ziemas modeļi Latvijas auto rezerves daļu tirgū neiedzīvojas, jo logu tīrītāji ir lietas, uz kuru rēķina mūsu autobraucēji ekonomē.
Rezumējums
Mainoties sezonām, būtu vēlams nomainīt arī logu tīrāmās slotiņas. Kādas? Tas atkarīgs no auto modeļa un īpašnieka rocības. Jaunākie modeļi ir dizainiskāki, to gumija ir nedaudz masīvāka, taču mazāk zināmu zīmolu ražojumi ātri zaudēs spēju piekļauties stiklam.