Kas un kādēļ pārbūvē?
Galvenokārt automobiļus ieved un pārbūvē tirgotāji. Auto parasti par lētu naudu tiek iegādāti Lielbritānijas izsolēs, kurās pārsvarā piedāvā gan viegli apskādētus, gan sistus automobiļus, visbiežāk Audi, BMW un Volkswagen, tāpat arī komerctransportu. Pat neraugoties uz to, ka Latvijā var legāli reģistrēt auto ar stūri labajā pusē, par ērtu braukšanu to nenosaukt.
Otrs izplatītākais variants – dodoties atpakaļ uz Latviju, cilvēki savus automobiļus ņem līdzi un veic pārbūvi, lai tos varētu lietot arī Latvijā. Trešie ir auto entuziasti, kas vēlas pārbūvēt sporta automobiļus vai to speciālās versijas, kas ražotas vien ar stūri labajā pusē. Visbiežāk pārbūve skar dažādās Subaru Impreza WRX STI versijas ar jaudīgākiem dzinējiem un uzlabotiem tehniskajiem risinājumiem.
Cik sarežģīts ir pārbūves process?
Pārbūves sarežģītība atkarīga no vairākiem faktoriem. Pirmais un svarīgākais: vai modelis ražots ar stūri kreisā pusē. Ja ne, tad pārbūves process būs krietni sarežģītāks, dārgāks un laikietilpīgāks, jo prasīs individuālus risinājumus. Otrais faktors ir vecums – jo jaunāks auto, jo sarežģītāka pārbūve. Galvenās darbības stūres pārbūvē:
- jāpārmetina ugunsdrošības siena, kas savieno dzinēja telpu, kā arī jāveido tajā jauni caurumi;
- jāpārliek stūres sistēma no labās uz kreiso pusi; jāpārliek, jāsavieno un atsevišķos gadījumus jāpārveido elektroinstalācija( elektrības vadi);
- jāpielāgo salons (panelis, plastmasas, pogas, roku balsti u.c.).
Īpaša uzmanība jāvelta elektrībai. Jāpārbauda, vai vadi neberzējas pret asām kantēm, vai viss ir rūpīgi savienots, kā arī jālieto augstas kvalitātes izolācija.
Kādas problēmas var rasties?
Ja darbu veic profesionāļi, tad sarežģījumiem nevajadzētu būt. Tomēr ne vienmēr tā notiek. Biežāk problēmas saistās ar pavirši sastiķētu elektroinstalāciju. Ja vadi nav rūpīgi pārtaisīti, piemēram, lietoti lēti izolācijas materiāli, izmantoti neatbilstoša šķērsgriezuma vadi, tad sliktākajā gadījumā auto nebūs iespējams pat iedarbināt.
Parastie defekti: nestrādājoši elektriskie spoguļi, logi un sēdekļi, var nefunkcionēt arī tādas drošībai svarīgas ekstras kā ABS, ESP un drošības spilveni.
Vados pieļautās kļūdas vēlāk atrast un izlabot būs grūti un dārgi, tādēļ ir vietā teiciens – skopais maksā divreiz. Problēmas var rasties arī ar ugunsdrošības sienu, kas norobežo dzinēja telpu un salonu. Tā kā tajā ir jāveido jauni caurumi un vecie jāmetina ciet, tad ļoti svarīga ir šuvju apstrāde. Ja tas netiek izdarīts rūpīgi, tad šajā sienā radīsies rūsa, kas avārijas gadījumā var radīt bīstamas sekas.
Ko par pārbūvi saka CSDD?
CSDD sniedza informāciju: ja tehniskajā apskatē netiek konstatēti trūkumi pārbūvētā automobiļa darbībā, tad tas drīkst piedalīties Latvijas ceļu satiksmē. Ja pārbūvētiem modeļiem apskatē konstatēts kāds defekts tad tas saistās ar nepilnīgu elektroiekārtu darbību un kreisās stūres satiksmei neatbilstošiem lukturiem. Sīkāka informācija www.csdd.lv vai pa CSDD informācijas tālruni 67025777.
Cik tas maksā?
Stūres pārbūves komplekts šrotos maksā 300 - 700 eiro (jo jaunāks auto, jo dārgāk). Klāt vēl jārēķina līdzīga summa par darbu un aptuveni 150 eiro par priekšējo lukturu un sānu spoguļu nomaiņu. Piemēram, 2001. gada VW Passat stūres pārbūves komplekts, lukturi, spoguļi un darbs kopā izmaksās ap 700 eiro. Izpildes termiņš vienkārši pārbūvējamiem modeļiem ir 1–2 nedēļas.
Retākiem auto, kā arī tiem modeļiem, kuri nekad nav bijuši pieejami ar stūri kreisajā pusē, šīs izmaksas var sasniegt vairākus tūkstošus latu, bet izpildes termiņš svārstīsies no viena līdz diviem mēnešiem.
Rezumējums
Ja stūres pārbūvi uztic kvalificētiem meistariem, tad ne par ko nav jāuztraucas. Tas būs praktiski identisks nepārbūvētam automobilim un raizes nesagādās. Problēmas rodas, ja darbs veikts pavirši vai bez priekšzināšanām. Vai tas ir izdevīgi?
Tas atkarīgs no konkrētā modeļa un tā iegādes veida (izsolēs būs lētāk nekā parastos sludinājumos). Stūres pārbūvi Latvijā veic gan privāti meistari, gan arī vairāki specializēti servisi.