Gaisa kondicionētājs karstā laikā tiek darbināts ļoti bieži. Taču, ko darīt, ja no atverēm plūst vien remdens vējiņš, nespējot sagādāt vēsumu? Turklāt parādījusies arī nejauka smaka. Iemesls: iekārtā parādījušies caurumi. Dzesēšanas šķidrums pa blīvējumiem un vadiem aizplūst vismaz 10 procentu gadā. Ātri zūd dzesēšanas jauda, un pieaug nolietojums. Pelējuma smaku izraisa sēnītes un baktērijas. Laiks rīkoties!
Automatiski vai manuali – tā jūs dzesēsiet pareizi
Jo siltāka mašīna, jo vairāk enerģijas tērē kondicionētājs – degvielas patēriņš pieaug līdz pat 10 procentiem. Pirms brauciena pa rūpējieties, lai temperatūra salonā būtu pieņemama:
- ja novietosiet automašīnu stāvvietā ēnā, salona temperatūra būs vidēji par 15 grādiem zemāka. Pēc iespējas vairāk pagrieziet pret sauli aizmuguri!
- pirms braukšanas atveriet durvis un dažas minūtes izvēdiniet salonu! Tā novērsīsiet tveices radīta karsta gaisa uzkrāšanos salonā un sviedru lāses uz pieres.
- slēdžus pagriezt viszemākajā pozīcijā, bet gaisa izplūdes sprauslas pagriezt no sevis prom. Vēlāk sakārtot, kā ērtāk.
- pirmajos kilometros atstāt logus vai lūku vaļā nelielā spraudziņā, lai karstais gaiss var aizplūst.
- pārāk auksts gaiss nav veselīgs, tādēļ nekad neatdzesējiet salonu zem 21 grāda atzīmes.
Uzturēšana un apkope pašu spēkiem
- 1. Vāja ventilācija un aizsvīduši logi: iemesls – aizsērējis salona filtrs. Iesakām nomaiņu ik pēc 15 000 kilometru vai saskaņā ar ražotāja norādēm. Izmaksas – aptuveni 15 eiro.
- 2. Pelējuma smaka: reti darbināti kondicionētāji mēdz nelāgi smakot. Iemesls – izplūdes blokā savairojušās sēnītes un baktērijas. Ieteikums: lai izvairītos no baktēriju veidošanās, piecas minūtes pirms brauciena beigām izslēdziet iekārtu.
- 3. Iztīriet kondensatoru: ja gaisa kondicionētāja dzesētājs nesaņem pietiekami daudz gaisa, tas nespēj kārtīgi darboties. Notīriet netīrumus un pārbaudiet, vai uz dzesēšanas plāksnītēm nav defektu.
- 4. Pārbaudiet siksnu: ja trūkst sprieguma, tā izslīd un ļoti vāji darbina kondicionētāja kompresoru. Jāpārbauda pareizais nospriegojums, pareizais stāvoklis un bojātās vietas.
- 5. Pārbaudiet temperatūru: pie gaisa plūsmas sprauslām jābūt četru līdz astoņu grādu temperatūrai. Ja tā nav, tas nozīmē, ka iekārta nedarbojas pareizi un pieaug degvielas patēriņš.
- 6. Dzesēt pareizi: vienalga, vai runa ir par klimatkontroli, pusautomātisko vai manuāli regulējamo kondicionētāju, – visu nosaka pareizs iekārtas uzstādījums.
- 7. Kondicionētāju ieteicams regulāri darbināt ziemā. Eļļa, ko satur dzesēšanas līdzeklis, ieeļļo detaļas, ūdens žāvētājs tiek apstrādāts, tādējādi izvairoties no rūsas veidošanās. Ja ir aizsvīduši logi, kondicionētājs palīdzēs arī aukstā laikā.
- 8. Kondicionētāja pārbaude: ik pēc 36 mēnešiem būtu ieteicams apmeklēt profesionālu servisu, lai veiktu vizuālo, darbības un blīvuma pārbaudi. Izmaksas – sākot no 40 eiro.
Tā darbojas kondicionētājs
Gaisa kondicionētājs mašīnā darbojas tāpat kā ledusskapis uz riteņiem. Tikai tā vietā, lai rūpētos par aukstiem dzērieniem, tas nodrošina vēsu galvu un drošu braukšanu.
Kondensators – no kompresora izplūst dzesēšanas līdzeklis, tas novada siltumu motora dzesēšanas gaisam un kļūst šķidrs.
Žāvētājs – filtrē dzesēšanas līdzekli un piesaista mikroskopiskas peldošās daļiņas. Žāvētāja patrona jānomaina ik pēc diviem gadiem.
Kompresors – to darbina motors, no iztvaikotāja uzsūc gāzveida dzesēšanas līdzekli, sabiezina to un transportē tālāk. Procesa laikā pieaug temperatūra.
Iztvaicētājs – izplešanās vārsts ļauj šķidrajam dzesēšanas šķidrumam iekļūt iz tvaikotājā. Šajā brīdī tas iegūst gāzveida formu un laupa garām plūstošajam svaigajam gaisam iztvaikošanas siltumu. Dzesēšanas līdzeklis izplešas un uzņem siltumu, bet atdzesēto gaisu pūtējs iepūš salonā.