Ja gribat ar auto doties tālā ceļā, piemēram, cauri Polijai uz Vāciju, ne viens vien speciālists jums ieteiks izbraukt vēlu vakarā, lai no rīta vai priekšpusdienā sasniegtu ceļojuma galamērķi. Tomēr šādai taktikai ir vairāk mīnusu nekā plusu, tāpēc vajadzētu septiņreiz apsvērt, pirms pieņemat lēmumu par izdevīgāko starta laiku:
- Naktī jūs redzat tikai ceļu - nav iespējams aplūkot ceļmalas ainavas, tādējādi kaut nedaudz atpūtinot no braukšanas nogurušās acis un prātu;
- Slikta ceļa pārskatāmība - redzamība neapgaismotos posmos labākajā gadījumā ir tikai automašīnas starmešu gaismas stara attālumā, turklāt to apgrūtina pretī braucošo automobiļu gaismas;
- Miegs - pat ja esat pūce vai arī pirms izbraukšanas iemanījāties nedaudz pasnaust, pēc dažām vienmuļām brauciena stundām jums pamazām sāks uzmākties miegs, bet cīņa ar to novērsīs uzmanību no ceļa;
- Nogurums - palēnināta autovadītāja reakcija miegainība. Lai nakts ceļojums nekļūtu par smagu un riskantu pārbaudījumu, piedāvājam dažus noderīgus padomus.
Laikus pārslēdzieties uz tuvajām gaismām
Būtībā tas ir braukšanas kultūras jautājums, par ko bieži mēdz diskutēt vairāk pieredzējuši vadītāji.
Naktī, uz ceļa satiekoties ar pretimbraucēju, vajadzētu pārslēgties no tālajām gaismām uz tuvajām nedaudz ātrāk, nekā to rekomendē ceļu satiksmes noteikumi (~400 m).
Savlaicīga apgaismojuma maiņa ļaus abiem vadītājiem nedaudz garāku laika sprīdi samērā drošos apstākļos pieradināt acis pie vājākas gaismas. Turklāt iegūsiet papildu mirkli, lai otras mašīnas gaismas lokā izpētītu zonu, kurā nokļūsiet pēc izmainīšanās ar pretimbraucošo. Tomēr necentieties pieradināt skatienu pie tālumā izgaismotā ceļa sektora un nelūkojieties tieši pretējos starmešos – tā jūs riskējat apžilbt un pēc samainīšanās dažus desmitus metru vadīt auto, neko neredzot.
Pretī braucošā automobiļa apgaismoto zonu ieteicams vērot netieši, galveno uzmanību aizvien koncentrējot uz ceļu savas mašīnas priekšā. Ja pretimbraucējs nesteidz pārslēgties uz tuvo gaismu, atgādiniet viņam par to, reizi vai divas pamirkšķinot ar savas automašīnas uguņiem.
Nelietojiet nevajadzīgas gaismas ierīces
Satiksmes noteikumos diezgan detalizēti aprakstīts, kad un kā jālieto dažādas apgaismes ierīces, diemžēl ne visi to ielāgojuši un ievēro. Piemēram, papildgaismas un miglas lukturus drīkst lietot tikai ierobežotas redzamības apstākļos – miglā, stiprā lietū vai sniegputenī. Normālos apstākļos tie, pat pareizi noregulēti, jums pašam nedod nekādu labumu, bet divkārtspēcīgāk apžilbina citus braucējus. Ievērojiet to pats un ceriet, ka arī citi ievēros.
Noregulējiet spoguļus
Startējot garākā nakts braucienā, ieteicams lieku reizi pārbaudīt un noregulēt atpakaļskata spoguļus, tostarp sevišķa uzmanība jāvelta salona spogulim. Neviens no tiem nedrīkst atstarot aizmugurē braucošas vai apdzenošas mašīnas starmešu gaismu vadītājam tieši acīs. Šī vienkāršā noteikuma neievērošana gluži nemanot var kļūt par cēloni straujākam nogurumam un pastiprinātai nervozitātei, kas apgrūtina jau tā sarežģīto braukšanu naktī.
Nekautrējieties izmantot gaismas signālus
Tālo gaismu zibsnis tumsā ir ļoti pamanāms signāls, tomēr to vajadzētu izmantot saprātīgi, lai neapžilbinātu citus satiksmes dalībniekus. Ja esat panācis kādu lēnāk braucošo un gatavojaties uzsākt apdzīšanu, pievērsiet viņa uzmanību, īsi pamirkšķinot ar gaismām. Protams, neaizmirstiet ieslēgt kreiso pagrieziena rādītāju, lai darītu skaidru savu nodomu. Profesionāli tālbraucēji līdzīgu sveicienu izmanto, lai darītu zināmu apdzinējam, ka viņš, apbraucis mašīnu (tas gan svarīgāk ir autovilcienu vadītājiem), var droši atgriezties savā joslā.
Kad jūs apdzen, pārslēdzieties no tālajām ugunīm uz tuvajām – zināt taču, cik traucējoša ir starmešu gaisma, kas vērsta tieši pakausī…
Kad, braucot pa galveno ceļu, tuvojaties lielākam, slikti pārskatāmam krustojumam, drošības dēļ pamirkšķiniet ar gaismām, lai jūs labāk pamanītu no sānceļiem piebraucošo transportlīdzekļu vadītāji.
Rezumējums
Iepazinušies ar mūsu padomiem, nesteidzieties tūdaļ mainīt savas ceļošanas tradīcijas un doties garos naksnīgos pārbraucienos. Atcerieties, ka braukšana naktī ir krietni bīstamāka par auto vadīšanu diennakts gaišajā laikā. Drošai braukšanai naktī nepieciešamās iemaņas iegūstamas lēnām un pakāpeniski.