• Motora eļļošanas sistēma - uzbūve un darbības princips

    Praktiski padomi
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    19. jūnijs, 2018
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Motora eļļošana notiek pilnībā automātiski, taču vienmēr tā nebija. Kādreiz tas bija jāveic pašiem un itin bieži! Par to, kā darbojas motora eļļošanas sistēma, kāda ir tās uzbūve un darbības princips - mūsu tehniskajā ABC.

    Iedomājieties, ja jums ik pēc 20 kilometriem vajadzētu apstāties, atvērt motora pārsegu un ieeļļot visu, kas vien motorā eļļojams. Šķiet nereāli? Taču vēl pirms 100 gadiem tā bija norma. Šodien to nodrošina spiedieneļļošanas sistēma. Tā nogādā eļļu līdz eļļošanas punktiem. Taču par visu pēc kārtas. Eļļa atrodas motora dziļākajā vietā – karterī. Tas parasti ir izgatavots no metāla, dažreiz arī no vieglmetāla lējuma tā labāku dzesēšanas īpašību dēļ. Tur eļļas sūknis iesūknē smēreļļu.

    Šoreiz mēs apskatām visizplatītāko sūkņa veidu – zobratu tipa sūkni.

    Tas sastāv no diviem zobratiem, vienu no kuriem vada motors, bet otrs ir pakārtots pirmajam. Tādējādi tie pa ārpusi nogādā eļļu spraugās starp zobratu izciļņiem. Vietās, kur zobrati saskaras viens ar otru, eļļa tiek izspiesta uz āru un nokļūst eļļas filtrā. Tas attīra smērvielu. Bez tam pie tā ieejas atrodas redukcijas vārsts – ja eļļas spiediens pieaug virs četrām vai piecām atmosfērām, atveras pārplūdes vārsts, kas ļauj eļļai ieplūst atpakaļ karterī.

    Taču parasti izfiltrētā eļļa aizplūst uz kloķvārpstas gultņiem. Tie uztver daļu eļļas, caur urbumiem novada to vārpstas iekšienē līdz klaņa gultņiem. Tur smērviela izplūst, un kloķvārpsta to izšļaksta motora korpusā, tādējādi ieeļļojot virzuli un virzuļa pirkstu. Neliela eļļas daļa ieplūst motora augšējā daļā, ieeļļojot cilindra galvu, sadales vārpstu un vārstu mehānismus. Ieeļļots tiek arī hidrauliskais vārstu bīdītājs, kas izmanto motoreļļas spiedienu, lai pēc katras ieeļļošanas reizes atkal izbīdītu vārstus.

    Līdz ar to eļļošanas cikls ir beidzies, no cilindra galvas un kloķvārpstas korpusa nopilošā eļļa satek atpakaļ karterī. Tur tā atdziest, un sūknis to atkal iesūknē nākamajam ciklam. Darbības laikā eļļa piesaista smalkus metāla putekļus un darvas daļiņas, kas sava mazā izmēra dēļ nav varējuši aizķerties eļļas filtrā. Vienlaikus eļļa pie virzuļa gredzena uzkarst līdz 300 grādiem. Šo iemeslu dēļ eļļa nolietojas un ir regulāri jāmaina. Nedrīkst aizmirst arī par eļļas līmeni, kas nepārtraukti ir jākontrolē, tiesa, ne vairs ik pēc 20 kilometriem.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē