Labākās auto spuldzes
Nu, protams, tieši vistumšākajā naktī nodziest lukturis. Diagnoze: izdegusi spuldzīte. Tātad ātri jādodas uz benzīntanku un jānopērk pārītis jaunu spuldžu. Jautājums tikai – kādas? Tirgus ir nepārskatāms, un visi ražotāji sola vislabākos rezultātus. Visai pašpārliecināts paziņojums. Turklāt šo solījumu pildīt patiesi spēj tikai nedaudzi. To pierāda arī mūsu veiktais visvairāk pārdotā spuldžu tipa H7 tests. Mēs iegādājāmies spuldžu pārus internetā, lai atrastu labāko.
Kā vispār būtu jāuztver tādi reklāmas saukļi kā +60% vai pat +130%? Mēs sakām – nekā nav jāuztver. ECE noteikumos R37 ir stingri noteikts, kādiem priekšrakstiem H7 spuldzei ir jāatbilst, lai to drīkstētu lietot ceļu satiksmē. Gaismas plūsma, tātad absolūtais gaismas daudzums, kuru izstaro spuldze, ir ierobežota līdz 1500 lūmeniem (lm), plus, mīnus 150 lm.
Mārketinga saukļi vairāk attiecas uz gaismu, kas tiek izstarota uz ceļa. Tā var padarīt noteiktas gaismas konusa vietas gaišākas nekā citas – testā gan tas neizdevās. Gluži pretēji: Philips X-treme Vision +100% apspīdēja ielu mazāk nekā Vision Plus +60%. Starp citu, mērījumi tika veikti tieši pie 13,2 voltiem. Braucošā automašīnā var būt sprieguma novirzes, tātad tas var būt gan augstāks, gan zemāks. Tas savukārt ietekmē gan ekspluatāciju, gan spuldzes mūža ilgumu.
Tādēļ šajā testā par šo tēmu arī nemaz nevar nopietni runāt. Spuldzes izturība ir atkarīga no daudziem faktoriem, kalpošanas ilgumu samazina gan bieža ieslēgšana un izslēgšana, gan motora pārsega aizciršana brīdī, kad lukturi ir ieslēgti.
Kas būtu jāapzinās katram spuldžu pircējam? Eksemplāri ar visiespaidīgāko gaismas plūsmu un intensitāti nebūs tie izturīgākie. Galu galā arī F1 auto nenonāk līdz 100 000 km nobraukumam.
Tātad tie, kas vislielāko uzmanību pievērš kalpošanas ilgumam – vai nu izmaksu dēļ, vai arī tādēļ, ka spuldzes nomaiņai nepieciešams izjaukt vai pusi mašīnas –, visticamāk, izvēlēsies GE Extra Life, Osram Ultra Life vai Philips EcoVision. Osram pat dod triju gadu darbības garantiju, taču snieguma ziņā gan šīm ilgspēlējošām spuldzēm nav, ar ko lepoties. Tomēr tās vēl arvien pārspēj nepazīstamu marku spuldzes, jo tieši tās arī šogad parūpējās, lai firmas ZKW testētājam Ernstam Gugerelam no šausmām ceļas mati stāvus.
Visšausmīgākā izrādījās Prolamp spuldzīte, kura pat sāka kūpēt uzreiz pēc ieslēgšanas.
Ja kaut kas tāds notiek lukturī, tad dūmi aizkvēpina atstarotājus tā, ka tos pēc tam nav iespējams iztīrīt. Ja tas notiek, kad tiek veikti mērījumi tā dēvētajā Ulbrihta lodē, tad tās tīri baltā virsma no iekšpuses atkal jāpārklāj ar jaunu kārtiņu – par aptuveni 5000 eiro. Tādēļ visas spuldzes pirms testa ir divas stundas jāieslēdz paspīdēt. Nav nekāds brīnums, ka ar Prolamp apveltīto lukturi nevar tā īsti noregulēt. Galu galā tās kvēldiegs ir ārpus jebkuras pieļaujamās robežas.
Arī no Brehma neizdodas izvilināt jēdzīgu gaismu, arī savienojumi ir pārāk mazi standarta kontakt dakšai, turklāt spuldze kustas. Tādēļ tā ierindojas vienādi slikto spuldžu kompānijā kopā ar Alpin, Bluetech un Carstyling. Diemžēl arī visām dārgo marku spuldzēm nav izdevies izvairīties no šāda likteņa: vizuālā testa laikā uz baltas sienas GE Megalight desmit metrus pirms luktura demonstrē kaut kādu dīvainu spoguļošanos, Philips BlueVision, tāpat kā jaunā White Vision, rada pārāk lielu izkaisīto gaismu, bet Unitec neskaidra gaismas un tumsasrobeža apgrūtina luktura noregulēšanu. Ar to vēl varētu braukt?
Tikai ne ar Alpin Magic Blue Light vai Bluetech Xenon 9500K. No solītā ksenona efekta nav ne smakas. Vēl ļaunāk – uz brauktuves valda dziļa tumsa.
Ņemot vērā mazo gaismas plūsmu, tas nav nekāds brīnums. Šīm spuldzēm ir drošības riski, lai gan abām ir ECE kontroles zīmes (Alpin E4, Bluetech E13). Kā tās ir bijušas piešķirtas, ir mīkla ne tikai ekspertiem. Uzdodot šādus jautājumus, mēs gan izietu ārpus šī testa robežām, taču no tā nemainītos rezultāti.
Kā mēs mērījām?
Veidojot spuldzi, visbūtiskākās ir divas prasības – tai jārada pietiekami daudz gaismas, un šai gaismai jātiek novadītai uz ceļu tieši tajā vietā, kur tas nepieciešams. Tie nav pieci metri automobiļa priekšā, bet gan daudz tālāk, lai vadītājs spētu laikus reaģēt pēc šķēršļa pamanīšanas. Šim mērķim tiek noteikti divi mērījumu punkti – 50 un 75 metrus priekšā lukturiem labajā ceļa pusē, gaismas tehniķi tos sauc 50R un 75R.
Punktam, kas atrodas tālāk, Auto Bild skatījumā ir dubulta vērtība, jo tieši tur atsijājas graudi no pelavām. Tieši priekšā automobilim gaišas ir visas spuldzes. Tādējādi tiek aprēķināta vidējā gaišuma vienība, precīzāk, apgaismojuma jauda – uz ceļa. No 18 000 cd (kandela, 625 cd atbilst sveces liesmai) kļūst pavisam gaišs, bet vislabākos rādītājus, kas pārsniedz 20 000 cd, uzrāda vien vislabākās spuldzes.
Taču vienlaikus tās arī nedrīkst apžilbināt, arī šajā gadījumā ir viens mērījumu punkts: B50L, 50 metri auto priekšā kreisajā pusē, pretējā pusē braucošas automašīnas vadītāja acu augstumā. 350 cd ir robeža, kuru pārsniedz vien Philips White Vision. Turpretī tādas spuldzes kā Alpin, Bluetech, Carstyling vai Mtec turas noteiktajās robežās. Nav jau arī nekāds brīnums, jo tās ir tik blāvas, ka pat nespēj nevienu apžilbināt.
Rezultāti
Rezumējums
Nav nekāds pārsteigums, ka visvairāk punktu iegūst Osram un Philips, bet, ņemot vērā to augstās cenas, tas ir to pienākums. Mūs pārsteidza labais Cartechnic rezultāts, kā arī Unitec spuldze. Bet, ja jums kaut ko nozīmē drošība, turieties tālāk no Blue-Magic-Xenon un tamlīdzīgām spuldzēm.