Šobrīd second hand piedāvājumā joprojām dominē auto no citām Eiropas kaimiņvalstim, kur nereti tās pieejamas krietni vien lētāk nekā pie mums. Pirmais ieteikums – pērkot lietotu auto, sameklēt zīmola fanu, noteiktā modeļa ilgstošu lietotāju. Šā indivīda komentāri allaž ir trāpīgi un patiesi. Ja uzklausīsit vismaz pāris lietotāju, izveidosies priekšstats par kāroto auto.
Otrs ieteikums. Atcerieties – vienmēr atlikumā pēc pirkuma jābūt zināmai naudas summai jeb drošības spilvenam. Lai kā negribētos, tomēr mašīna, kas kādam jau kalpojusi, būs jāremontē. Neatkarīgi no iegādes valsts, automašīnai jābūt izsekojamai vēsturei un veikti remontu sarakstam.
Speciālistu viedoklis
Servisa vadītāja viedoklis – Raimonds Volonts, V4Motors direktors:
«Mūsdienās ir absurdi turēties pie stereotipa, ka auto lietotājam jābūt arī automehāniķim. Vajadzētu izbraukt līkumu un apskatīt virsbūves un salona stāvokli. Tālākais jau jāatstāj profesionāļu kompetencē, kas par 30–50 eiro maksu veiks auto tehniskā stāvokļa novērtējumu. Piemēram, mēs par šo cenu izveidojam arī defektu un to novēršanai nepieciešamo darbu tāmi. Ar šo dokumentu klients var operēt, piemēram, kaulēties par cenu.
Ja nav servisa grāmatiņas, pirmais pamatotais jautājums par odometra rādījuma autentiskumu. Nav neviena cita iemesla, kāpēc lai šī grāmatiņa nebūtu.
Servisa grāmatiņa, tāpat kā pretrūsas apstrāde un signalizācijas uzstādīšana, ir auto vērtību palielinošie punkti. Kāpēc gan iepriekšējais īpašnieks izņemtu servisa grāmatiņu? Visbiežāk Vācijā īpašnieks pirms pārdošanas nav veicis dažas apkopes, tad auto pārdevis. Vēlāk šādu auto pārpērk lietotu auto tirgotājs, kurš, lai slēptu informāciju par neveiktajiem darbiem, vienkārši servisa grāmatiņu no pārdodamā auto izņem.»
Jurista pieredze – Edgars Džeriņš:
«Vispirms ieteiktu apskatīt portālu www.autodna.lv. Tur ievadot izvēlētā auto VIN numuru, par nelielu summu var uzzināt potenciālā pirkuma vēsturi. No zagta auto, no vairākiem auto sametināta frankenšteina, mašīnām ar attītiem dažiem simtiem tūkstošu km un citām problēmām var izvairīties tikai vienā veidā – nopērkot jaunu auto pie pilnvarota auto tirgotāja. Tad auto ir garantija.
Jāņem vērā, ka ne vienmēr pastāv iespēja uzzināt pilnu vēsturi. ES beidzot noris darbs pie vienotas nobraukuma uzskaites. Nav saprotams, kāpēc ES nevar izveidot vienotu datubāzi, kur ražotāji, tirgotāji, servisi, apdrošinātāji, policija reģistrētu visus notikumus ar auto.
Piemērs no pieredzes. Divi pircēji par aptuveni 30 000 eiro iegādājās lietotus BMW X6. Vienam nebija pa kabatai degvielas patēriņš, tāpēc auto iedeva paziņam pārdošanai. Paziņa to ieķīlāja Lietuvā kādā uzņēmumā, kur šo auto policija konfiscēja, jo tas izrādījās zagts. Otram auto motors noklemmēja dažas dienas pēc iegādes. Garantijas nav, jauns motors maksā 10 000 eiro.
Abiem nav naudas pat risināt šīs problēmas! Morāle: pircējam jātiek galā ar nepamatoti lielo ego un vēlmi lēkt augstāk par savu pēcpusi. Cilvēki, kuri gadā braukšanai ar auto var atvēlēt 500 eiro, patiesībā nemaz nevar atļauties braukt ar auto. Tie ir cilvēki, to skaitā arī jaunieši, kuriem ienākumu nav vai tie ir niecīgi, taču ir akūta un nepārvarama vajadzība braukt. Viņi nereti brauc auto ar nodilušām riepām un bremzēm, nestrādājošiem amortizatoriem u. tml.
Šādiem braucējiem vienīgais ieteikums ir aizmirst par mašīnu, koncentrēties uz studijām un naudas pelnīšanu līdz brīdim, kad patiesi varēs atļauties auto. Ja auto tiek pirkts no nezināma pārdevēja, bieži vien servisa grāmatiņu ieraksti ir viltoti, un auto vēsture nav izsekojama.
Ja auto ir zagts, shēma ir izveidota tā, ka jaunais pircējs par to uzzina tikai tad, kad naudu jau ir samaksājis. Daudzi auto oficiālie tirgotāji tirgo lietotus auto, piedāvā to pārbaudi, pat garantiju. Šādi auto būs dārgāki. Lietots auto jāpērk tikai no zināmiem uzņēmumiem/personām, pret kurām vajadzības gadījumā var vērsties tiesā un sprieduma izpilde ir iespējama. Tie, kuri auto pērk Rumbulas vai Lietuvas plačos vai internetā no nezināmām personām, paši vēlas sastapties ar nerisināmām problēmām.»
Populārākie raksti
Tirgotāja ieteikums – Matīss Mežaks, SIA BRC nodaļas vadītājs:
«Iesaku pievērst uzmanību faktam, kas šo preci tirgo. Uzņēmumiem ar nemainīgu adresi, kuri ne pirmo gadu strādā tirgū, parasti ir lielāka uzticība. Ja auto tiešām patīk, es ieteiktu nepažēlot laiku, līdzekļus un vēlam oauto pārbaudīt ar auto dīleru datu sistēmu.
Vēl viena nianse – ja auto tiek piedāvāts kā no Vācijas ievests, iesakām pievērst uzmanību turienes populārākajiem interneta portāliem – www.mobile.de un www.autoscout.de. Ja mašīnas cena ir būtiski lētāka par Vācijā atrodamajiem analogiem, tam pilnīgi noteikti ir iemesls. Jautājums – kāds? Klāt taču nāk transportēšanas un reģistrācijas izdevumi.»
Auto asociācijas skaidrojums – Ingus Rūtiņš, viceprezidents, Pēteris Rubulis, projektu vadītājs
«Ja vēlaties šobrīd Latvijā iegādāties lietotu auto ar daudz maz drošu vēsturi, tehnisko stāvokli un patiesu odometra rādījumu, jāievēro pāris patiesību :
- Neiegādāties auto Rumbulā;
- Neiegādāties auto pēc sludinājuma;
- Neiegādāties auto par skaidru naudu. Vajadzētu būt zināmai personai vai vietai ar adresi, klātienē valsts valodā sastādītiem un parakstītiem pirkšanas un pārdošanas dokumentiem, norēķinam ar pārskaitījumu.
Tie ir trīs soļi, kas varētu palīdzēt pierādīt notikušu darījumu un celt prasību tiesā, ja ar auto gadījušās juridiska vai tehniska rakstura problēmas. Kaut kādas garantijas vai saistības auto pircējs var prasīt tikai, ja sperti iepriekš aprakstītie soļi.»
Rezumējums
CSDD e-pakalpojumi, VID un Ekonomiskās policijas reidi Rumbulas autoplačos… Tas viss lēnām sakārto lietoto auto tirgu Latvijā. Tiesa, pie dīleriem iegādāti auto ir niecīga second hand tirgus daļa.