Starp virzuli un cilindru ir labi ja dažas milimetra simtdaļas. Arī starp kloķa un sadales vārpstas gultņiem ir apmēram tikpat. Ja tur iekristu kaut vai vismazākais smilšu graudiņš, tas motora detaļu virsmā iespiestu dziļas rievas. Un, tā kā detaļu kustības ātrums ir vairāki tūkstoši reižu minūtē, pat neliels daudzums netīrumu spētu nodarīt lielu postu.
Tāpēc gaiss un degviela, kas motorā nonāk no ārpuses, vispirms tiek kārtīgi izfiltrēti. Taču netīrumi var rasties arī motora iekšpusē, piemēram, noberzušās metāla daļiņas, kvēpi un motoreļļas nolietošanās procesā radušās vielas iedarbojas cita uz citu, un izveidojas cietas daļiņas. Tās nonāk motoreļļā un samazina eļļas iedarbību, tā vietā radot īstu slīpēšanas pastu.
Šajā gadījumā netīrumu daļiņu lielumam pat nav īpašas nozīmes. Filtru ražotāja Mann+Hummel pētījums pierāda, ka visas daļiņas, kuru izmērs ir no astoņām līdz 60 milimetra tūkstošdaļām, izraisa ievērojamu detaļu nolietošanos. Lielākas daļiņas motorā parasti tiek sasmalcinātas un arī iekļūst šajā pašā kategorijā. Tāpēc motoreļļa ir rūpīgi jāfiltrē.
Mūsdienās lieto pilnplūsmas filtru – caur to izplūst visa eļļa, kuru sūknis nogādā uz eļļošanai paredzētajām vietām. Filtrs ir novietots motora ārpusē, lai, mainot eļļu, vienkārši varētu nomainīt arī filtru. Vecākiem motoriem tas izskatās kā metāla kārba, kuru eļļas maiņas laikā noņem. Jaunākas konstrukcijas motoriem parasti ir tikai maināmi filtra ieliktņi, kas tiek ievietoti stingrā korpusā. Šajā gadījumā ir mazāk atkritumu, kas nonāk otrreizējā pārstrādē, – nav vairs jāuztraucas par izmestās metāla kārbas turpmāko likteni.
Papīra filtri sintētiskajās eļļās var izšķīst.
Filtra darbības veids gan vēl arvien ir tas pats vecais– eļļa tiek sūknēta caur smalku audumu, kas aiztur netīrumus. Vienkāršākajā gadījumā tiek izmantots papīrs, kas tiek sakrokots, lai izveidotu lielāku virsmu, ar kuru uztvert netīrumus. Tomēr papīrs sintētiskajās eļļās var sadalīties, tāpat arī tas nenodrošina tādu mehānisko stabilitāti, lai spētu izturēt 50 000 kilometrus bez nomaiņas.
Pastāv briesmas, ka filtrs var plīst un netīrumi kopā ar papīra atliekām nonākt motorā.
Tāpēc mūsdienu filtri tiek izgatavoti no augsto tehnoloģiju radītiem materiāliem, daļēji pat no šādu materiālu vairākām dažāda biezuma kārtām. Arī pēc vairāku desmitu tūkstošu kilometru nobraukšanas tie vēl arvien labi savāc visus netīrumus, kas rodas eļļā, tādējādi nodrošinot motoram maksimālo dzīves ilgumu.
Rezumējums
Jo smalkāks elements, jo lielāku vērību tas prasa. Eļļas filtru cenas bieži vien nesasniedz pat divciparu skaitli, bet šī elementa nozīmi nedrīkst nenovērtēt.