• Eksperiments: Kurš ir labākais vasaras vējstikla šķidrums

    Praktiski padomi
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    27. jūnijs, 2020
    2 komentāri

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Auto Bild Latvija autoķīmijas produktu tests! Šoreiz laboratorijas balto peļu lomā – vasaras logu šķidrumi. Kā jau paredzējām, bez pārsteigumiem iztikt neizdevās. Turpinājumā lasiet, ko tieši un kā izmēģinājām. Iespējams, rezultāti jūs vai nu iepriecinās, vai… nedaudz šokēs. Šo testu veicām pirms vairākiem gadiem, taču šie produkti vēl joprojām ir atrodami veikalu plauktos.

    Vasara daudziem autobraucējiem atnāk ar atvieglojuma sajūtu, jo vairs nav jābaidās, ka aizsals logu šķidruma bāka vai ka vējstiklu pusi braukšanas laika segs necaurredzama netīrumu plēve, un galu galā – sliktākajā gadījumā varēs ietaupīt, bāciņā ielejot visparastāko krāna ūdeni. Tā, protams, ir, taču arī vasarā tīrs vējstikls ir neatņemama drošas satiksmes sastāvdaļa, bet pilsētas slapjā un sausā «ķīmija», kā arī kukaiņu tonnas ārpus pilsētas rūpīgi gādā par to, lai bez slotiņu kustināšanas mēs neiztiktu. Tālab loģisks ir jautājums – ko tad izvēlēties? Veikalos un degvielas uzpildes stacijās patlaban ir plaša izvēle…

    Testa produktu izvēle

    Auto Bild Latvija pēc kompānijas uzaicinājuma viesojās pie viena no Vācijas lielākajiem autoapkopes līdzekļu ražotājiem Dr. O.K. Wack Chemie, kur tā laboratorijā veica vasaras logu šķidrumu testu. Kā tad izvēlējāmies produktus? Ievērojot ierobežojošu faktoru – mēs varējām testēt sešus šķidrumus –, veicām apgaitu pa degvielas uzpildes stacijām un autodetaļu veikaliem.

    Cenšoties ievērot pārstāvniecības principu gan popularitātes, gan cenu atšķirības ziņā, iegādājāmies piecus produktus. Sestais testa produkts Pitstop Premium vasara ir izgatavots, izmantojot Dr. O.K. Wack Chemie koncentrātu, tālab šajā testā startē ārpus ieskaites, un tā sasniegtajam rezultātam ir informatīva nozīme.

    Lai izslēgtu nevēlamu ietekmi uz rezultātiem, Auto Bild Latvija redakcijā visas pudeles (arī Pitstop Premium vasara) pirms nosūtīšanas uz Ingolštati tika atbrīvotas no etiķetēm un numurētas.

    Turpinājumā lasiet par testa metodiku un rezultātiem.  

    Testa procedūra

     Dr. O.K. Wack autoķīmijas biznesā ir kopš 1975. gada un pa šo laiku kļuvusi par vadošu kompāniju. Divdesmit no uzņēmuma 110 darbiniekiem iesaistīti izpētē un produktu izstrādē.

    Produktu lietošanas īpašību testēšanai tika izmantotas vairākas procedūras, kuru uzdevums bija noskaidrot gan primāro funkcionalitāti, tas ir, tīrītspēju, gan citas īpašības, kas var ietekmēt automobili. Tika vērtēti vairāki parametri.

    • Ietekme uz automobiļa virsbūves krāsojumu

    Šā testa uzdevums ir parādīt, vai produktam ir negatīva ietekme uz automobiļa krāsojumu. Uzpildot logu šķidruma trauku vai šķidrumu izsmidzinot, tas nonāk uz virsbūves, un agresīva iedarbība nav vēlama. Pārbaudei izmanto tīru stikla gabalu, ko nokrāso, iegremdējot Standox 2K–Standocryl autokrāsā un žāvē 60 grādu temperatūrā. Nokrāsotajam stiklam uznes 0,2 ml produkta, procedūru atkārto trīs reizes ar divu stundu intervālu istabas temperatūrā. Novērtējumu izdara vizuāli 24 stundas vēlāk, nomazgājot ar ūdeni un pārbaudot, vai uz krāsas virsmas izveidojušies nosēdumi vai parādījušies bojājumi.

     Pirms katras testu sērijas stenda stiklu skalo ar mīkstinātu ūdeni, mazgā un pat pulē

    • Ietekme uz polikarbonātu

    Šā testa uzdevums ir parādīt, vai produktam ir negatīva ietekme uz automobiļa plastmasas daļām, īpaši priekšējo lukturu plastmasas korpusiem. Pārbaudei izmantoti 55×165×3 mm plastmasas gabali. Tos notīra ar mīkstu drānu, nospriego metāla klipšos un uz stundu atstāj 80 grādu temperatūrā. Pēc tam plastmasas gabaliem uzklāj filtra papīru un uznes 0,2 ml produkta.

    Procedūru atkārto vēl divas reizes ar piecu minūšu intervālu, un paraugus atstāj 80 grādu temperatūrā uz 48 stundām.

    Novērtējumu izdara pēc plastmasas gabalu atdzesēšanas un metāla klipšu noņemšanas istabas temperatūrā. Produkta pārpalikumu noskalo, plastmasu noslauka. Vizuāli vērtē, vai produkta uznešanas vietā ir parādījušās plaisas, vai notikušas izmaiņas, kas samazina caurspīdību.

    • Stabilitāte saskarsmē ar ūdeni

    Testa uzdevums ir noskaidrot, vai, nonākot kontaktā ar krāna ūdeni, neveidojas nogulsnējumi, kas var aizdambēt logu mazgāšanas sistēmu, konkrēti, sprauslas. Krāna ūdens satur kalcija karbonātu, kas, nonākot saskarsmē ar organiskām vielām, strauji veido nosēdumus. Piedevas produktos var aizturēt nosēdumu veidošanos. Testā vienādās daļās sajauc logu šķidrumu un krāna ūdeni un istabas temperatūrā atstāj uz divām nedēļām. Novērtējumu izdara vizuāli, pārbaudot, vai izveidojušies nosēdumi. Amorfi nosēdumi ir mazāk kaitīgi par kristāliskiem.

     Logu šķidrumu testa stends: pilnīga automatizācija ļauj iegūt precīzus rezultātus un izskatāmi salīdzināt dažādus produktus.

    • Stabilitāte saskarsmē ar alkoholu

    Pavasarī autobraucējs ziemas logu šķidrumu nomaina pret vasaras, bet faktiski neviens negaida, kad tiks iztērēts pēdējais ziemas šķidruma piliens. Tas nozīmē, ka produkti sajauksies, un ziemas šķidrumā esošā alkohola (nepieciešams sasalšanas novēršanai) iespaidā var rasties nosēdumi. Testā produktam pievieno 5% alkohola un atstāj istabas temperatūrā uz divām nedēļām. Novērtējumu izdara vizuāli, pārbaudot, vai izveidojušies nosēdumi. Amorfi nosēdumi ir mazāk kaitīgi par kristāliskiem.

    • Tīrītspēja testa stendā

    Testa stendā var novērtēt katra produkta tīrītspēju un to salīdzināt ar citiem produktiem. Testā izmanto divu veidu netīrumus: pilsētas un ārpilsētas ceļa. Pilsētas netīrumi simulē bremžu putekļus, gumijas putekļus no riepām, kvēpus no dīzeļmotoriem, hidrofobiskus ingredientus, ko izmanto automātiskās mazgāšanas stacijās, un motoreļļu. Ārpilsētas ceļa netīrumi simulē insektus un ir pagatavoti no olu dzeltenuma, baltuma, cukura un etanola.

     Numurētos traukos divu nedēļu garumā testa šķidrumi “ciemojas” pie ūdens un alkohola

    Pirms testa stenda stiklu 30 minūtes skalo ar mīkstinātu ūdeni, tīra ar virsmaktīvu un abrazīvu tīrītāju ar specifisku stikla pulieri. Katru produktu testē vismaz divas reizes. Ja šo divu testu laikā ir nepieciešams atšķirīgs tīrīšanas ciklu skaits, tests jāatkārto vēl vismaz vienu reizi. Viens cikls ietver piecus logu slotiņu vēzienus abos virzienos, 0,5 sekundes produkta uznešanas, piecus slotiņu vēzienus, vienu sekundi ūdens uzsmidzināšanas. Pilsētas netīrumus uznes izsmidzinot, ārpilsētas netīrumus – ar otu sešu punktu veidā. Tīrīšanas process ir pilnībā automatizēts, novērtējumu izdara vizuāli, paralēli veicot videoierakstu.

    Testa rezultāti

    Noslēguma komentārs no laboratorijas

    Dr. Mario Krafts: «No sešiem produktiem tikai divi uzrāda apmierinošus tīrīšanas rezultātus – Nr. 1 un Nr. 6.

    Produkts Nr. 2 ir vērtējams kā labs pilsētā, bet vājš insektu šķīdināšanā. Sajaucot ar ūdeni, produktu stabilitāte saglabājas laba Nr. 1, 2 un 6, savukārt Nr. 3 un Nr. 4 nelielā daudzumā parādījās nogulsnes, Nr. 5 mazliet vairāk. Tas var izraisīt logu šķidruma pievades sistēmas aizdambēšanos ar relatīvi augstām problēmas novēršanas izmaksām.

    Alkohola testā, kur arī tiek vērtēta stabilitāte, produktā Nr. 3 parādījās nogulsnes. Izņemot trešo produktu, kas atstāj nogulsnes uz lakotām virsbūves virsmām, visi citi uzskatāmi par krāsojumiem draudzīgiem. Negatīvu iespaidu uz plastmasas un īpaši lukturu korpusiem produkti neatstāja, izņemot Nr. 4, kas izraisīja plaisu rašanos un samazināja caurspīdīgumu polikarbonāta testā.

    No produktu šķidrumu aromāta vērtēšanas atturamies tā subjektivitātes dēļ. Visiem produktiem, izņemot Nr. 6, bija skaidri jūtama smarža, produktam Nr. 1 tā bija mazāk izteikta nekā citiem.»

    Rezumējums

    Atklāti sakot, mūs pārāk neizbrīna Lietuvā izgatavotā produkta sliktais veikums – ja jau tas maksā lētāk nekā minerālūdens, laikam būtu naivi gaidīt ko labāku. Taču Statoil produkta uzrādītie rezultāti satrauc – negribētos domāt, ka Latvijas lielākā degvielas mazumtirdzniecības ķēde vienkārši cer, ka klienti neko nepamanīs. Diemžēl pagaidām tieši tā izskatās.

    Saskaņā ar testa rezultātiem nevaram ieteikt arī Kukaini, kas, būdams trešais no pieciem produktiem, nespēj nodrošināt gaidīto kvalitāti. Lai arī pārbaudīto produktu ierobežotā skaita dēļ nevaram izdarīt vispārinājumus, rodas iespaids, ka Latvijas patērētājs īsti nevar paļauties ne uz ražotāju, ne tirgotāju godaprātu. Katrā ziņā šis tests mūs pārliecināja – kolīdz būs iespēja, pie šā temata jāatgriežas vēl. Labu redzamību un drošu braukšanu!

    2 komentāri

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē