• Eksperiments — cik varam ietaupīt, pateicoties Start-Stop sistēmai?

    Praktiski padomi
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    6. jūlijs, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Auto Bild
    Dažādi triki, kā ieekonomēt degvielu, palīdz autoražotājiem uzlabot kopējo situāciju CO2 jomā. Mūsu Start-Stop tests parādīs, cik daudz beigu beigās uz pacēlāja paliek pāri no teorijas un no daudzajiem ražotāju solījumiem.

    Katrs grams ir no svara – ne tikai, ja esat ceļā uz ideālu augumu pirms pludmales sezonas, bet arī, runājot par CO2 tēmu. Katru gadu CO2 normas kļūst arvien striktākas, liekot autoražotājiem ciešāk savilkt jostas, jo līdz vēlamajiem skaitļiem dažiem zīmoliem ejams tāls ceļš. Tie, kuri nespēj iekļauties vajadzīgajos rādītājos, maksā bargas soda naudas. Un beigu beigās tas notiks uz mūsu, pircēju, rēķina, jo autoražotāji šīs savas papildu izmaksas centīsies kompensēt, paaugstinot cenas.

    Loģiski – motors, kas nedarbojas, nepatērē arī degvielu

    Motoru tehnikas jomā pirmie lielie pāļi jau ir iedzīti. Tagad no svara ir tikai mazie solīši. Arvien vairāk autoražotāju ierobežo savu izstrādājumu apetīti ar dažādiem atbalsta pasākumiem, piemēram, Start-Stop sistēmu. Tā pie luksofora izslēdz motoru un pēc braukšanas uzsākšanas to atkal iedarbina. Aiz tā visa slēpjas šāda ideja: motors, kas nedarbojas, arī nepatērē degvielu. Tiktāl viss šķiet loģiski. Tā visnotaļ nav nekāda jaunā atziņa. Volkswagen to zināja jau pirms 30 gadiem.

    Jau 80. gadu sākumā volfsburdzieši šo sistēmu piedāvāja saviem Formel E modeļiem. Taču pircēji tādu pionieru garu nebūt neapbalvoja ar milzīgu vēlmi auto iegādāties – galu galā degviela toreiz vēl bija lēta un CO2 lielākā daļa pazina tikai kā burbuļus dzēriena pudelē. Tagad Start-Stop sistēma atkal ir modē. Sākot no vismazākās pilsētas blusas, beidzot ar nelielu kravas auto – spēj automātiski izslēgties un atkal ieslēgties.

    Piegādātājs Bosch, kas ar Start-Stop sistēmu apgādā arī BMW automašīnas, sola, ka ar tām iespējams ietaupīt no astoņiem līdz pat 15 procentiem degvielas.

    Taču mēs uz šādiem vārdiem skatījāmies aizdomīgi, vēl jo vairāk, ja klīst runas, ka autoindustrijas testu normatīviem ar reālo dzīvi sakars ir visai mazs. Tādēļ mēs ikdienas apstākļos pārbaudījām deviņas automašīnas ar Start-Stop sistēmu, sākot no Smart un beidzot ar Porsche, un likām tām braukt pa Hamburgas centru. Kas no tā visa sanāca, lūkosimies tālāk.

    Kā tiek veikts tests?

     Mērījumu brauciens Hamburgas ielās: Modern Drive brauciena datu ierakstītājs nosaka degvielas patēriņu precīzi līdz pat litra simtdaļai

    Auto Bild veic savus testus nevis mākslīgos laboratorijas apstākļos, bet gan tur, kur notiek reālā dzīve. Šajā gadījumā: Hamburgas centrā. Lielpilsētas satiksme ar daudzajiem luksoforiem un biežo nepieciešamību apstāties ir ideāli piemērota Start-Stop sistēmas testēšanai. Lai noskaidrotu, cik daudz degvielas šī tehnika tiešām spēj ietaupīt, mēs palaidām testa automašīnas vienā un tajā pašā diennakts laikā pēc sastrēgumstundu beigām, likām braukt aptuveni vienādu 50 km garu maršrutu un ļāvām to vienreiz izbraukt ar aktivizētu Start-Stop sistēmu, bet vienreiz bez.

    Mērījumu veikšanai bijām visiem auto uzstādījuši ražotāja Modern Drive braukšanas datu ierakstīšanas iekārtu – tā tiek izmantotas arī autoindustrijā ekoloģisko braukšanas treniņu laikā. Cita starpā šī iekārta no borta elektronikas nolasa arī nepieciešamo degvielas daudzumu un uzrāda degvielas patēriņu ļoti precīzi – līdz pat litra simtdaļai.

    Audi A6 3,0 TFSI quattro

    Progress, pateicoties steigai

    Start-Stop iejaucas notiekošajā jau īsi pēc pirmā starta. Motors bez kaitinošas raustīšanās noslāpst un, uzsākot braukšanu, atkal maigi iedarbojas. Taču ja tas sastrēgumstundā sāk kaitināt, nav pat jāspiež izslēgšanas poga. Pietiek tikai maigi turēt bremzes nospiestas nedaudz ilgāk, lai ar to motoram paziņotu: lūdzu, paliec ieslēgts! Taču šādām darbībām ir nepieciešama ļoti jutīga pēda. Arī piebraucot pie luksofora, ir nepieciešama zināma izjūta.

    Steidzīgajiem sanāk pedāli izspiest par tālu, kamēr eļļas sūknis vēl tikai kāpina spiedienu, lai noslēgtu sajūgu. Šajā gadījumā 300 ZS Audi šausies no vietas kā dzelts, it kā tam būtu jāuzvar ātrumsacīkstēs ar blakus braucošo automobili (kas tam parasti arī izdodas). Toties ekonomiskais efekts gan ir priekšzīmīgs. Ar Start-Stop sistēmu pilsētas satiksmē izdevās ietaupīt līdz pat 1,73 litriem. Tik labs rezultāts nav nevienam.

     Septiņpakāpju dubultā sajūga pārnesumkārbai ir viegli piebraukšanas traucējumi. Ja pēc motora piestartēšanas pārāk ātri nospiež gāzes pedāli, auto veiks pamatīgu izrāvienu uz priekšu

    Rezultāts:

    • Plusi: Ievērojami samazināts degvielas patēriņš, iespēja deaktivēt ar bremžu pedāļa palīdzību.
    • Mīnusi: Neharmoniska jaudas padeve piebraukšanas laikā.
    • Degvielas patēriņš pilsētā bez Start-Stop – 11,69 l/100km Degvielas patēriņš pilsētā ar Start-Stop – 9,96 l/100km

    Start-Stop: standartaprīkojumā, ietaupījums saskaņā ar Auto Bild testu: 14,8%.

    BMW X3 xDrive 35i

    Turbo ar lielu dzeršanas atkarību

    Svētās debesis! 35i izpildījumā X3 ir tāds darba tilpums kā trīs lielie alus kausi, bet vienlaicīgi arī diemžēl tāda pati apetīte kā pastāvīgam alus dārzu apmeklētājam. Tādēļ BMW savu sešcilindrinieku mēģina piespiest taupīt ar Start-Stop. Astoņpakāpju automātiskajai kārbai ar pārveidotāju (no ražotāja ZF apcirkņiem) piesaistītā funkcija pie luksofora atļaujas sekundi garu pauzi un tikai tad izslēdz motoru. Priekšrocība: ja jums nepieciešams apstāties tikai uz īsu mirkli, lai tad atkal sekotu visai automašīnu kolonnai, jūs nenokaitinās nemitīgā izslēgšanās un atkal ieslēgšanās.

    Visādi citādi BMW motora izslēdzējs ir no ašo sugas. Ja motors ir izslēdzies, tad, palaižot vaļā bremžu pedāli, tas uzreiz atkal iedarbojas. Šādi nostādītas lietas, tāpat kā tumšā motora skaņa, piestāv X3 dinamiskajam raksturam, taču no pārlieku lielas dzeršanas gan īsti nepasargā. Lai gan pilsētas satiksmē izdodas ietaupīt veselus 0,83 litrus, tomēr caur iesmidzināšanas sprauslām vēl arvien izšaujas 11 litri degvielas.

     Start-Stop ietilpst BMW efektīvās dinamikas stratēģijā un ir standartaprīkojumā automašīnām ar automātisko pārnesumkārbu

    Rezultāts:

    • Plusi: Smalki kalibrēti uzstādījumi apstāšanās situācijām pie luksofora, motors atsāk darboties ātri.
    • Mīnusi: Degvielas patēriņš arī ar visu sistēmu paliek divciparu skaitļa līmenī.
    • Degvielas patēriņš pilsētā bez Start-Stop – 11,96 l/100km Degvielas patēriņš pilsētā ar Start-Stop – 11,13 l/100km

    Start-Stop: standartaprīkojumā, ietaupījums saskaņā ar Auto Bild testu: 6,9%.

    Mazda 5 2,0 MZR-DISI i-stop

    Japāņu lēnprātība

    Mazda ļoti lepojas ar savu Start-Stop sistēmu. Funkcija ar nosaukumu i-stop ir pirmā visā pasaulē, kas motora atkal iedarbināšanai izmanto sadegšanas radīto enerģiju. Tiek gan izmantots arī elektriskais starteris, jo tad taupīšanas efekts ir vēl lielāks, taču būtu iespējams iztikt arī bez tā. Tas viss darbojas šādi: kad tiešās iesmidzināšanas motors izslēdzas, tā virzuļi apstājas jaunam startam izdevīgā pozīcijā.

    Kolīdz vadītājs atkal nospiež sajūga pedāli, degviela tiek iesmidzināta tikai vienā cilindrā – tieši tajā, kas apstāšanās brīdī atradās darba taktī.

    Mazda sola, ka tādējādi četrcilindru motors atkal iedarbinās īpaši maigi un ātri. Taisnība. Taču saskaņā ar subjektīviem novērojumiem i-stop tomēr īpaši neatšķiras no parastajām Start-Stop sistēmām. Vismaz 0,62 litri degvielas tiek tomēr ietaupīti. Rezultāts, ar kuru japāņi visnotaļ var lepoties.

     Gudra ideja: ar slēdzi aktivizējamā Start-Stop sistēma motora iedarbināšanai izmanto sadegšanas enerģiju. Pašlaik ar to aprīkots ir tikai divlitru benzīna dzinējs ar tiešo iesmidzināšanu un 150 ZS

    Rezultāts:

    • Plusi: Start-Stop funkcija ir gudri izdomāta, pamatīgi ietaupa degvielu
    • Mīnusi: Nekāds jūtams ieguvums komforta ziņā, ja salīdzina ar parastajām Start-Stop sistēmām.
    • Degvielas patēriņš pilsētā bez Start-Stop – 7,98 l/100km Degvielas patēriņš pilsētā ar Start-Stop – 7,36 l/100km

    Start-Stop: standartaprīkojumā, ietaupījums saskaņā ar Auto Bild testu: 7,8%.

    Mercedes-Benz E 250 CDI 4M BE

    Švābisks taupīgums

    Mercedes nekad nav izcēlies ar pieticību. Vismaz ne automobiļa tips ar šo ciparu. Lai gan mūsu testa E klases Mercedes automobilis izrotājies ar hromētu skaitli 250, tomēr tam ir tikai 2 litru dzinējs. Taču brīdī, kad mūs sēdekļos iespiež veseli 300 ņūtonmetri griezes momenta, tas šķiet gandrīz vai neticami. Vismaz automātiskās pārnesumkārbas skaitļi gan ir pareizi – veseli septiņi, kam Mercedes papildus ir piešķīruši arī Start- Stop automātiku.

    Tā darbojas čakli, bet nesteidzīgi, un, atkal iedarbinot motoru, iztiek bez kaitinošas raustīšanās. Turklāt motors izslēdzas un ieslēdzas ļoti ātri. Traucējoši ir vienīgi tas, ka nemitīgās maiņas dēļ šad tad parādās tā taksometriem raksturīgā skaņa. Taču degvielas patēriņa ziņā atkal jau parādās švābiskā pieticība: 0,55 litru ietaupījums – un tas, ņemot vērā jau tā zemos degvielas patēriņa rādītājus un automātisko kārbu.

     Zaļā gaismiņa uz ekoslēdža signalizē, ka Start-Stop funkcija ir aktivizēta

    Rezultāts:

    • Plusi: Automašīna neizslēdzas pārāk ātri un atkal aši iedarbinās; ļoti zems degvielas patēriņš.
    • Mīnusi:Skaļā dīzeļmotora skaņa šķiet īpaši uzkrītoša tieši Start- Stop funkcijas dēļ
    • Degvielas patēriņš pilsētā bez Start-Stop – 6,65 l/100km Degvielas patēriņš pilsētā ar Start-Stop – 6,10 l/100km

    Start-Stop: standartaprīkojumā, ietaupījums saskaņā ar Auto Bild testu: 8,3%.

    Opel Astra 2,0 CDTI ecoFLEX Start-Stop

    Taupīšana ar piemaksu

    Tiem Astra pircējiem, kas vēlējās, lai viņu dīzeļdzinējs automātiski izslēdzas un atkal ieslēdzas, bija jāšķiras no papildus 350 eiro. Toties šajā jaunajā ražošanas gadā divlitru dzinējs ir kļuvis jaudīgāks, un nu tam ir 165 ZS, bet degvielas ietaupījums būs 0,4 l.

    Tātad šāda papildu investīcija atmaksāsies pēc aptuveni 60 000 km.

    Tīrā pilsētas satiksmē četrcilindru motors patērē tikai 5,4, nevis 6,2 litrus. Un tur Start-Stop pircējiem investīcija atmaksāsies jau pēc puses no nobrauktā ceļa. Opel solījumi izklausās ambiciozi, taču riselsheimieši tur savu vārdu: Start-Stop sistēma, kas diemžēl vēl vairāk atklāja dīzeļdzinēja skaļo dabu, ļāva mūsu testa brauciena laikā ietaupīt veselus 0,78 litrus degvielas. Līdz ar to vismaz ietaupījums turas rūpnīcas norādītajās robežās. Taču ar 6,3 litriem Opel tomēr patērēja gandrīz par litru vairāk degvielas, nekā bija solīts.

     Ar Start-Stop aprīkotā Astra tahometra bultiņa paliek starppozīcijā (Auto Stop) brīdī, kad motors pie luksofora vai sastrēgumā ir automātiski izslēdzies

    Rezultāts:

    • Plusi: Augsts ekonomijas efekts, pie tam tieši atbilstošs rūpnīcas norādēm.
    • Mīnusi: Par modeli ar Start- Stop ir jāpiemaksā, un šī sistēma izceļ motora skaļo dīzeļmotora troksni.
    • Degvielas patēriņš pilsētā bez Start-Stop – 7,08 l/100km Degvielas patēriņš pilsētā ar Start-Stop – 6,30 l/100km

    Start-Stop: papildaprīkojumā, ietaupījums saskaņā ar Auto Bild testu: 11,0%.

    Peugeot 308 CC e-HDi FAP 110 STT

    Maigais francūzis

    Metāla jumts, šasija, ko var baudīt, lielisks dīzeļdzinējs: 308 CC glaimo visām mūsu maņām. Vislabprātāk mēs ar to būtu aizbraukuši līdz pašai Provansai, lai trauktos cauri smaržojošiem lavandas laukiem. Skaidrs, ka šādai dzīves uztverei nepiestāv šāds tāds starteris. Tādēļ Peugeot šeit ir iebūvējuši Valeo rūpnīcā izstrādātu starterģeneratoru. Tas ar 2,2 kilovatiem ir ne vien spēcīgāks, bet arī darbojas daudz, daudz maigāk.

    Tā kā Start-Stop sistēmas sensori iesniedzas līdz pat transmisijas vadībai, motors izslēdzas jau tad, kad 308 CC vēl lēnā gaitā pieripo pie luksofora. Tā dzīvībai svarīgās funkcijas, piemēram, stūres atbalsts, turpina darboties, kamēr kondensators aiztur daļu enerģijas. Pēc apstāšanās fāzes pietiek ar rekordīsām 400 milisekundēm, kamēr četrcilindru dzinējs pavisam maigi atsāk darbu. Šo tehnisko pūļu alga: komforts, kas ir ārpus konkurences, un 0,59 litru ietaupījums.

     Tā darbojas e-HDi. Tikai pirmais starts notiek ar startera palīdzību. Turpmāk to aizstāj ģenerators, kas pārveido elektrībā arī bremžu enerģiju

    Rezultāts:

    • Plusi: Viskomfortablākā Start-Stop sistēma visā tirgū
    • Mīnusi: Pieejama tikai kombinācijā ar 1,6 litru dīzeļdzinēju
    • Degvielas patēriņš pilsētā bez Start-Stop – 5,73 l/100km Degvielas patēriņš pilsētā ar Start-Stop – 5,14 l/100km

    Start-Stop: papildaprīkojumā, ietaupījums saskaņā ar Auto Bild testu: 10,3%.

    VW Golf 1,6 TDI BlueMotion Technology

    Volfsburgas ekoloģiskais eņģelis

    Ja vēlaties ietaupīt, VW gadījumā vispirms ir jāiegulda. Par Blue Motion modeli salīdzinājumā ar parasto 1,6 dīzeļdzinēju pirmais īpašnieks samaksāja par 1500 eiro vairāk. Šajā komplektācijā ietilpst arī Start-Stop sistēma, kam jāspēlē būtiska loma apsolītajā 0,4 litru degvielas ekonomijā (4,1 litrs 4,5 vietā). Saskaņā ar VW datiem, pilsētā Golf ar šo funkciju ietaupīs vēl par litra desmitdaļu vairāk (5,2, nevis 5,7 litri). Volfsburdziešiem jau ir zināma pieredze ar Start-Stop sistēmu. Un to var redzēt: tehnika darbojas pierasti un neuzkrītoši.

    Taču diemžēl VW solījumi īsti neatbilst patiesībai.

    Acīm redzot 105 ZS TDI degvielas ekonomijas ziņā jau ir ticis tik tālu, ka Start-Stop sistēma te vairs neko daudz nelīdz. Tādēļ testa laikā izdevās panākt tikai par 0,03 litriem mazāku degvielas patēriņu. Toties degvielas patēriņš pat bez Start-Stop sistēmas izrādījās daudz zemāks par rūpnīcas norādīto. Kaut ko tādu vēl nevienam nebija izdevies panākt.

     Borta datora displejs informē vadītāju par Start-Stop sistēmas statusu. Ja tas, piemēram, auksta motora gadījumā, nav aktīvs, tad parādās pārsvītrots A simbols

    Rezultāts:

    • Plusi: Start-Stop darbojas maigi un ātri, kopumā ārkārtīgi zems degvielas patēriņš.
    • Mīnusi: Pieejams par papildu samaksu, ekonomiskais efekts minimāls.
    • Degvielas patēriņš pilsētā bez Start-Stop – 4,47 l/100km Degvielas patēriņš pilsētā ar Start-Stop – 4,44 l/100km

    Start-Stop: papildaprīkojumā, ietaupījums saskaņā ar Auto Bild testu: 0,7%.

    Verdikts:

    Start-Stop palīdz ietaupīt — dažreiz vairāk, dažreiz mazāk. Mūsu vērtējumā izšķirīgie bija šādi jautājumi: cik augsts ir taupīšanas potenciāls? Vai Start-Stop ietilpst standartaprīkojumā, vai arī par to ir jāpiemaksā, ja – jā, tad cik daudz? Komforta sadaļā mēs aplūkojām mierīgu gaitu, reakcijas ātrumu un sistēmu harmonisku noregulējumu.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē