Pirms divdesmit gadiem durvis uz Eiropu vērām visos iespējamos veidos, šā iemesla dēļ upurējot gan ceļošanas komfortu, gan miegu, gan normālus ēšanas paradumus un pārtiku, bet tagad viss ir mainījies. Piemēram, cilvēki ceļojot guļ teltīs ne jau tādēļ, ka viņi nevar atļauties viesnīcas, bet gan tāpēc, ka viņiem ir nepieciešamība pabūt pie dabas. Savukārt autobusā ceļojošā senioru grupa vēlas gan nakšņošanu viesnīcā, gan restorānu.
Jaunā paaudze, piemēram, ceļo, izmantojot lētās aviokompānijas, bet galamērķī mazus attālumus veic, tīmeklī sarunājot privātu pārvadātāju. Un tomēr auto ceļotāju loks vēršas plašumā, jo īpaši kopš brīža, kad Polija, izmantojot ES piešķirto līdzfinansējumu, radikāli uzlabojusi savu šoseju stāvokli. Tagad 900 kilometru garais ceļš cauri šai tranzītvalstij labā auto sniedz ja ne baudu, tad vismaz ļauj to neciest kā zobu sāpes.
Ceļojumu ģentūras
Maršruta izveidošana ceļojumu aģentūrā vidēji maksā 15 līdz 20 eiro, bet darbs ir visai ietilpīgs un piņķerīgs, jo nevar uztaisīt copy/paste maršrutu kaut tādēļ, ka nekad nav divu vienādu klientu. Viņu vecums un prasības ir atšķirīgas. Katrs ceļojums r kā mākslas darbs, pret kuru izturamies radoši. Ar klientu sīki tiek izrunātas un noskaidrotas prasības. Šodienas ceļojumu aģentūru specifika ir tāda, ka 80%, pat 90%, komunikāciju ar klientu notiek e-pastā.
Ja esat pamanījuši, gan Eiropā, gan Latvijā jau iznīkst biroji ar skatlogiem ielās. Tagad bieži vien tie ir parasti biroji biznesa centru otrajos, trešajos vai pat augšējos stāvos. Aģentūras veido gan ceļojuma dienas plānu, gan maršrutu. Ja cilvēks vēlas īrēt auto, ceļojuma maršrutu veido bez maksas.
Pasākumi
Stāsta Inese Krūmiņa: «Tirgojam biļetes uz Pirmo formulu, uz futbola, basketbola un hokeja pasaules čempionātiem. Piemēram, mūs atrod cilvēks, ka zina, ka viņš grib noskatīties Premjerlīgas spēli futbolā un labi pavadīt laiku tuvākajā apkārtnē. Sarunas laikā viss – gan viesnīcas, gan auto īres un citu pakalpojumu klāsts – apaudzē centrālo notikumu. Spēļu biļetes ir ļoti dažādās cenās. Mēs šajos maršrutos mēģinām inkorporēt pēc iespējas vairāk notikumu.
Parasti jau saruna ar klientu notiek pēc šāda scenārija: «Jūs man pasakiet, cik tas maksā? Es pateikšu, vai varu to atļauties!» No cilvēkiem mēģinām izdibināt, vai parasti ceļojot viņi dzīvo kempingos vai pieczvaigžņu viesnīcās. No tā, protams, ļoti atkarīgs ir ceļojuma budžets. Tieši tādēļ pirmajā sarunā mēģinām noskaidrot cilvēka dzīves līmeni un prasības.
Noteikti varu apgalvot, ka šobrīd populārākais auto ceļojuma veids ir pārlidošana un tad automobiļa izīrēšana galamērķī.
Arī šajā ziņā iespējama radikāla cenu atšķirība, jo varam piedāvāt gan starptautiski atzītas autonomas, gan nelielas vietējās auto īres kompānijas, tur īre būs pat par 20–30% lētāka, taču serviss ir sliktāks. Ja cilvēks auto izīrēs mazā kompānijā, kurai ir viens birojs Barselonā, otrs Madridē, viņam pilnīgi noteikti būs ilgāk jāgaida, kamēr salūzušajam auto pakaļ atbrauks evakuators. Protams, visās šajās nomās iespējams atrast cenā un komfortā piemērotākos auto no maziem Fiat, VW un Opel un beidzot ar Mercedes-Benz vai astoņvietīgu mikroautobusu.
Reizēm jau gadās kuriozi! Piemēram, cilvēks ir izrēķinājis, ka viņam nepieciešams mazs un ekonomisks auto, bet auto īres kompānija par to pašu īres cenu viņam piešķir dārgu, skaistu un komfortablu, taču daudz neekonomiskāku Mercedes-Benz gluži vienkārši tāpēc, ka viņiem ir beigušies visi mazie, ekonomiskie auto. Otra situācija, kas jāņem vērā – daudzas kompānijas patvaļīgi paaugstina īres maksu vai vienkārši nedod auto, ja braucējs ir jaunāks par 23 gadiem vai auto vadītāja stāžs ir mazāks par diviem gadiem.
Vēl jāzina, ka obligāti līdzi ir jābūt kredītkartei, nevis debetkartei.
Uz jautājumu, vai uz kartes ir jābūt naudai, standarta atbilde ir šāda: «Tas atkarīgs, kādu līgumu ar īres kompāniju klients slēdz. Standartlīguma cenās ir obligātā civiltiesiskā apdrošināšana, kurā ir iekļauts pašrisks. Mazākas klases automašīnām tas ir aptuveni 500–600 eiro. MB, Audi, BMW pašrisks būs ap 2000 eiro. Šī pašriska summa parasti arī tiek rezervēta kredītkartē. Ja būsim precīzi, klients šai naudai klāt tiek aptuveni pēc 10 dienām, kad auto atgriezis īres kompānijā. Protams, ir iespēja, slēdzot līgumu, vienoties ar 0 pašrisku, taču tad būs 15–20 eiro dienā piemaksa pie īres cenas.
Ļoti specifiska un arī dārga īres pozīcija ir bērnu sēdeklīši. Tie maksā 15–30 eiro dienā. Cenas atšķirība atkarīga no tā, vai bērns ir līdz 6 mēnešus vecs, divus gadus vecs vai lielāks. Ja auto īres kompānija redz, ka pēc auto atnāk klients ar mazu bērniņu, savukārt īres līgumā nav atzīmēts, ka nepieciešams bērnu sēdeklītis, un vecāki nevar uzrādīt savu, visticamāk, šādam klientam auto īre tiks atteikta.»
Ceļi
Ir valstis, kurās iebraucot, jānopērk vinjete vai jāsamaksā kases automātā. Polijā, lai to šķērsotu Lietuvas–Vācijas virzienā, jārēķinās ap 100 zlotiem jeb 25–30 eiro. Polijā maksas bāņi ir tikai divi (Berlīnes virziens un Krakova–Katovice). Baltkrievijā, braucot iekšā, jānopērk (precīzāk, jāizīrē) aparātiņš (ap 30 USD), kas tiek piestiprināts vējstiklam. Tas fiksē katru reizi, kad uzbraucat vai nobraucat no maksas ceļa, kā arī skaita, cik kilometru par to veicat.
Braucot ārā no valsts, aparāts jāatdod. Tiek izrēķināts, cik no avansa ir iztērēts, un atlikums, kā arī ierīce tiek atdoti. Starp citu, pērn hokeja pasaules čempionāta laikā maksa par ceļiem Baltkrievijā tika atcelta. Tas bija pozitīvs piemērs visai Eiropai. Ir piejami arī eksotiski ceļojumi. Piemēram, ar kabrioletiem Floridā, ar džipiem Gruzijā, bet par tiem ir atsevišķs stāsts.
Plānošana
Interneta adreses, ja Eiropas apceļošanu plānojat paši! www.viamichelin.com atrodami gan nodevu maksājumi, gan maršruta plānotājs. Var izmantot arī www.mappy.com, savukārt www.tolltickets.com var iepazīties, pasūtīt un iepriekš arī nopirkt vinjetes dažādām valstīm.
Rezumējums
Konsultācija ar tūrisma profesionāļiem arī jūsu auto brauciena plānošanā var izrādīties gan veiksmīgāks, gan arī finansiāli izdevīgāks solis, nekā jūsu individuālie pūliņi. Šādi pakalpojumi, attiecībā pret kopējo ceļojuma tāmi nebūt nav tik dārgi, taču rezultāti, iespējams, būs labāki. Nebūt nav mazsvarīgi, ka neveiksmīga ceļojuma gadījumā būs, no kā pieprasīt kompensāciju.