Avāriju skaits ik dienu ir mērāms vairākos desmitos. Nedēļas sākuma un beigu satiksmes intensitāte, burzma un avārijas ir mūsu galvaspilsētas ikdiena. Swedbank pētījumā tika noskaidrots, ka tieši pusnakts ir laiks, kad pārvietošanās pa ceļiem ir visbīstamākā pretēji faktam, ka auto skaits tobrīd uz ceļa ir pavisam neliels. Pirms sākam nopelt ceļu stāvokli, neparedzamos dzīvniekus un citu braucēju kultūru, jāsāk ar sevi. Galvenokārt ar to, kas tieši naktīs ir kāds no galvenajiem bīstamo situāciju izraisītājiem, bet policijas protokolos reti kad pavīd – nogurums.
Nogurums
Pastāv uzskats, ka noguris braucējs ir tikpat bīstams kā dzēris vadītājs. Nespēja koncentrēties, novēlota reakcija, aizkavēta spriestspēja negaidītās situācijās tik tiešām padara nogurumu līdzvērtīgu bieži skandinātajam promiļu normas pārkāpumam. Vēl pieliekam klāt aizmigušus līdzbraucējus, mierīgu mūziku un nenoslogotu satiksmi, un nogurumus tad var būt liktenīgs. Nokavēta pussekunde var izšķirt, vai avārijas situācija beigsies traģiski vai tomēr spēsit kontrolēt notiekošo.
Tiek lēsts, ka pastāvīgi noguruši pie stūres sēžas aptuveni trešdaļa autovadītāju.
Kopumā šis cēlonis izraisa 100 000 negadījumu ik gadu, kuros kopumā iet bojā vairāk nekā 1500 cilvēku. Cīņā ar nogurumu vislabākās zāles, protams, ir miegs. Ja pilnvērtīgu gulēšanu nevarat atļauties, tad nosnaušanās uz 20 minūtēm ir gana laba alternatīva. Tas neaizstās pilnvērtīgu miegu, bet papildinājumā ar tasīti espresso kafijas padarīs jūs mundru uz dažām stundām. Apstāšanās kādā pieturas vietā, piemēram, degvielas uzpildes stacijā, ik pēc stundas vai divām ir labs risinājums kā neiekrist kārdinājumā. Nelielas fiziskas aktivitātes, svaigs gaiss, un brauciens var turpināties.
Ja blakus sēž pasažieris, tad sarunas var palīdzēt jūs atturēt no iemigšanas. Par muzikālo noformējumu gan jāatbild katram pašam. Kamēr viens nogurs no neatlaidīgas tehno mūzikas, tikmēr cits kļūst možāks, klausoties pavisam mierīgu instrumentālo pavadījumu. Par dažādu uzkodu ēšanu, logu vēršanu vaļā un citu veidu izmantošanu neesam aizmirsuši, tomēr tie uz katru braucēju atstāj pārāk atšķirīgu iespaidu, lai kalpotu kā vispārīgs ieteikums.
Promiles
Lai arī cik apzinīgi mēs būtu, aiz pretimbraucošā auto vējstikla arī atrodas vadītājs ar savām cilvēciskajām vājībām. Ja pieņemam, ka nogurums šoreiz nebūs drauds, tad alkohola koncentrācija asinīs gan ir aktuāla problēma vēl joprojām, neraugoties uz augošajiem soda apmēriem.
Dienas laikā noķertie dzērājšoferi nereti ir nakts grēcinieki, kuri sev zināmu iemeslu dēļ nākamajā rītā sēdušies pie stūres pēc nesenajām dzīrēm.
Kamēr vēl nav pienācis brīdis, kad pirms aizdedzes pagriešanas autovadītājam jāiepūš automašīnas alkometrā, mūsu spēkos nav noteikt citu satiksmes dalībnieku prāta stāvokli. Redzot situāciju uz ceļa, kad kāds vadītājs uzvedas manāmi neadekvāti, vēlams nepalikt vienaldzīgam un par šādu situāciju ziņot attiecīgajām iestādēm.
Redzamība
Auto optika tumšajā diennakts laikā ir teju vienīgais mūsu acu gaišums, it īpaši, ārpus pilsētas. Lukturu gaisma lielā mērā nosaka to, vai redzēsim kārtējo gājēju bez atstarotāja un vai laikus ceļa malā pamanīsim dzīvniekus. Ja pretimbraucošā auto šķībi noregulētie luktura stari uzreiz griež acīs, tad savu lukturu korekciju ne vienmēr skaidri varam noteikt. Pareiza korekcija, dzidri lukturi, nenolietoti reflektori un lukturim piemērotas spuldzes, kas ir pietiekami jaunas, būs laba kombinācija.
Nākamais solis ir papildu lukturu pievienošana, taču šeit jāievēro likumā noteiktās prasības, lai nebūtu pārpratumi ikgadējā tehniskajā apskatē. Tiem, kuri izvēlas brilles, lai mazāk ciestu no žilbinošajām auto gaismām, iesakām vispirms konsultēties ar redzes speciālistiem. Skriet uz veikalu pēc neviennozīmīgi vērtētajām dzelteno stiklu brillēm nevajadzētu, lai efekts nekļūtu par defektu. Ja esat apžilbināts, vienkārši novērsiet skatu no spīdošajām gaismām uz ceļa nomali.
Tīrība ir nākamais aspekts – aizsvīduši logi, nokvēpuši lukturu stikli, nekvalitatīvas vējstikla slotiņas utt. Vēršot visu to par labu, jūsu finansiālais ieguldījums ir niecīgs, bet skatu uz ceļu naktī var uzlabot ļoti krasi, piemēram, apstrādājot vējstiklu ar īpašu ķīmiju, kas lietu vai slapju sniegu novirzīs no stikla pat bez slotiņu palīdzības. Jāatceras, ka salona apgaismojums nenāk par labu redzamībai.
Ja instrumentu panelis automātiski naktī nekļūst tumšāks, tad šo noderīgo funkciju var visbiežāk izpildīt mehāniski.
To pašu var attiecināt arī uz viedtālruņa apgaismojumu, ierīču lādētāju indikatoriem. Ja tomēr nolemjat apstāties un ceļu labāk neturpināt, bet tuvumā nav drošas stāvvietas, tad, nostājoties ceļa malā, nepieciešams ieslēgt avārijas gaismas, bīstamības situācijās izlikt avārijas trīsstūri, un, veicot darbības ceļa nomalē, savas drošības labad jāuzvelk atstarojošā veste.
Šķērslis
No nevīžīgajiem gājējiem var izvairīties, braucot tuvāk ceļa viduslīnijai. No dzīvniekiem, kuri īpaši aktivizējas tumšajā laikā, pasargāties ir krietni grūtāk. Lai mazinātu iespēju satikties ar meža dzīvnieku, kas šo tikšanos abiem iesaistītajiem var padarīt letālu, iesakām ievērot ceļazīmes ar brīdinājumiem par ceļa posmu ar palielinātu iespēju, ka to var šķērsot dzīvnieki.
Ja šajā zonā notiks sadursme, tad var gadīties, ka jums var tikt piemērots sods un KASKO polise atkarībā no līguma noteikumiem var nesegt zaudējumus.
Neatkarīgi gan no tā, vai ceļazīme Savvaļas dzīvnieki ir vai nav, nedrīkst izvairīties no sadursmes, veicot straujus manevrus vai citādi apdraudot savu un līdzcilvēku drošību. Šādā veidā jūs varat saskrieties ar citu auto vai nobraukt no ceļa, bet vainīgā stirna bez sirdsapziņas pārmetumiem būs aizcilpojusi dziļi mežā. Ja nebūs bijis vismaz neliels kontakts ar meža zvēru, tad sarunas ar policiju un apdrošināšanas kompāniju būs sarežģītas. Ja tomēr no sadursmes ar dzīvnieku izdevies izvairīties, tad arī turpmāk braucat piesardzīgi, jo meža zvēri šķērso brauktuves lielā barā, sekojot cits citam ar nelielu intervālu.
Rezumējums
Zelta likums – piesardzība, distances ievērošana un laikapstākļiem piemērots braukšanas ātrums. Mūsu spēkos nav kontrolēt citus, bet gan sevi, un ar to šajā gadījumā ir ļoti svarīgi sākt, lai izbaudītu, nevis baidītos no naksnīgajiem braucieniem.