Degvielas cenām pieaugot, aizvien vairāk auto lietotāju aizdomājas par tās taupīšanu. Patiesībā mēs varam daudz ko darīt lietas labā, sākot ar ekonomiski pamatotu pārvietošanās līdzekļa izvēli un beidzot ar individuālo braukšanas iemaņu pilnveidošanu. Ekonomija ir vienlīdz atkarīga no automašīnas tehniskā stāvokļa un braucēja prasmes. Pirms ķeramies pie ziemas specifikas iztirzāšanas, atgādināsim četrus ekonomiskas braukšanas zelta likumus, kas ir spēkā neatkarīgi no gadalaika un attiecināmi uz visiem sauszemes transporta līdzekļiem ar iekšdedzes motoriem.
Galvenie nosacījumi zemam patēriņam
- Uzsākt kustību, tiklīdz motors darbojas stabili.
- Izslēgt nevajadzīgās elektriskās ierīces!
- Izvēlēties šaurāka profila riepas.
- Neaizmirst par aerodinamiskās pretestības faktoru
Saglabāt zemu degvielas patēriņu ziemas režīmā būs vieglāk tiem braucējiem, kuru mašīnas aprīkotas ar automātiskajām ātrumkārbām. Modernie automāti ievērojami atvieglo dzīvi, turklāt vēl ļauj ietaupīt salīdzinājumā ar neprasmīgi lietotu mehānisko pārnesumkārbu (ar nosacījumu, ja neesat aizrāvušies rotaļām ar manuālo režīmu).
Ziemai raksturīgas zemākas gaisa temperatūras un smagāki braukšanas apstākļi. Tas neizbēgami palielina degvielas patēriņu, un no tā izvairīties nevar. Taču ir nosacījumi, kurus izpildot patēriņu iespējams minimizēt. Sāksim ar motora iedarbināšanu. Tas nav speciāli jāsilda.
Tiklīdz darbība kļuvusi stabila – strādā visi cilindri, nav pārsitienu vai kādu citu blakus efektu –, tā varam doties ceļā. Tikai braukšana nodrošina visātrāko motora un transmisijas uzsilšanu. Vispirms gan vajadzīgas pāris minūšu, kamēr tiekam galā ar sasnigušo sniegu un apledojušiem logiem. Uzsākt braucienu bez pienācīgas redzamības ir bīstami. Tā bez liekā svara rada arī papildu aerodinamisko pretestību.
Tiesa, der atcerēties, ka, pirms motors uzsilis un eļļa kļuvusi pietiekami viskoza, auto nevajadzētu tūdaļ nodarbināt ar maksimālu jaudu.
Jārēķinās, ka ekonomiju apdraud dažādie elektriskie patērētāji, kuru darbināšanai ģenerators paņem daļu no motora jaudas. Pavisam tos nelietot būtu muļķīgi, taču jārēķinās, ka aizmirsta logu, spoguļu vai sēdekļu apsilde ietekmē līmeņa krišanos bākā. Braukšanai ziemā parasti tiek izmantotas šaurāka profila riepas. Tas ne tikai palielina spiedienu uz atbalsta virsmas un tādējādi uzlabo saķeri, bet arī nedaudz samazina rites pretestību.
Slinkie auto īpašnieki, kuri līdz kārtējam atkusnim gatavi uz jumta vadāt pamatīgu sniega kupenu, var aizmirst par jebkādu ekonomiju. Tāpat degvielas patēriņu palielina uz jumta aizmirsta bagāžas kaste vai pat slēpju (bet dažam vēl joprojām velosipēda) stiprinājumi.
Populārākie raksti
Ņem vērā
Izmanto zemus motora apgriezienus pie augstiem pārnesumiem!
Ja motora griezes moments ļauj attiecīgajā brīdī braukt ar augstāku pārnesumu un strādā stabili, tad to ir jādara. Visbiežāk tas attiecas uz piektā pārnesuma lietošanu vai, precīzāk, nelietošanu, braucot pilsētas režīmā. Katra iespēja pāriet uz augstāku pārnesumu ir jāizmanto, jo motors zemāku apgriezienu režīmā mazāk tērēs degvielu.
Startē dinamiski, pārslēdzies laikus!
Uzsākot kustību, ir svarīgi pēc iespējas ātri sasniegt transporta plūsmas ātrumu. Lai to paveiktu, ikreiz ar izjūtu jāatlaiž sajūgs, izvairoties no riteņu izspolēšanas, un raiti un secīgi jāmaina pārnesumi, izmantojot motora iespējas lielākās vilkmes diapazonā. Uzmanību: tas parasti beidzas krietni pirms maksimālo apgriezienu robežas!
Kontrolē situāciju un paredzi notikumus uz ceļa!
Šī likuma izpildei vajadzīga pieredze. Tikai ar laiku mēs sākam izprast dažādas likumsakarības un spējam prognozēt notikumu gaitu: iemācāmies savlaicīgi pārkārtoties citā joslā, paredzam luksofora signālu nomaiņu vai izjūtam pretimbraucošās mašīnas tuvošanās ātrumu. Gan no ekonomijas, gan drošības viedokļa vispareizākā ir vienmērīga, nesaraustīta braukšana.
Rezumējums
Viss iepriekš apskatītais lielākoties ir spēkā ar nosacījumu, ka auto ir tehniskā kārtībā. Degvielas ekonomiju ietekmē katras mašīnas sistēmas nekļūdīga darbība. Jāpievērš uzmanība eļļu izvēlei, degvielas kvalitātei, bremžu un transmisijas stāvoklim, gaisa spiedienam riepās, elektrosistēmai un citiem mehānismiem, kas var negatīvi ietekmēt ekonomiju. Pozitīva un iecietīga attieksme pret pārējiem satiksmes dalībniekiem tāpat ir nozīmīga, jo lieks stress rada nevajadzīgu nervozitāti, kas savukārt nav… ekonomiska.