Kas ir turbo bedre?
Kas ir turbo bedre?
Atšķirībā no atmosfēriskajiem dzinējiem turbomotoriem ir tā sauktā turbobedre. Zemos dzinēja apgriezienos var paiet brīdis, līdz auto sāk uzņemt ātrumu tā, kā esat iecerējis. Turbīnas lāpstiņām jāsasniedz noteikts ātrums, līdz šī sistēma sāk kļūt efektīva, bet nepietiekams atgāzu spiediens to neļauj sasniegt uzreiz. Moderniem auto šī problēma ir mazāk aktuāla, tomēr izskaust to pavisam vēl nav izdevies.
Auto ražotāji nākuši klajā ar dažādiem risinājumiem, piemēram, izmantojot elektromotoru. Atšķirībā no tradicionālās atgāzu turbīnas šeit turbīna un kompresors neatrodas uz vienas ass. Tā vietā starp abiem tiek ievietots elektromotors, ko atdala ar diviem speciāliem sajūgiem. Brīdī, kad tiek nospiests gāzes pedālis, elektromotoru sajūdz ar kompresoru, nodrošinot tūlītēju gaisa ieplūdi.
Tiklīdz turbīna sasniedz vajadzīgo griešanās ātrumu, tā ar sajūga palīdzību tiek pieslēgta elektromotoram, abām ierīcēm vienlaikus palīdzot kompresoram. Kad sasniegta maksimālā jauda, elektromotors tiek atslēgts no turbīnas un pilda ģeneratora funkcijas, lādējot akumulatoru. Šādu sistēmu jau 2011. gadā patentēja BMW.
Citi lasa
Turbīnas ekspluatācija
Jauna turbomotora ekspluatācija ir vienkārša. Tas pats sevi prot uzsildīt, atdzesēt un labāk pasargā no potenciālajām tehniskajām ķibelēm. Inteliģenta dzinēja vadība, elektroniska turbīnas kontrole, atsevišķa dzesēšana u. c. sistēmas kalpo kā sargeņģelis. Atskaitot saukli – apkopes veiciet laikus, auto ražotāji vairs nedod īpašus norādījumus, kā ekspluatēt auto ar turbomotoru.
Turpretim, ja jūsu īpašumā ir 10 vai vairāk gadu vecs auto ar turbomotoru, šajos procesos mums pašiem nākas piedalīties aktīvāk. Lūk, daži padomi, kā ikdienā ekspluatēt turbomotoru.
- Vēl svarīgāk nekā atmosfēriskajiem dzinējiem – nekādi augsti apgriezieni, līdz dzinēja šķidrumi nav sasnieguši optimālo temperatūru. Sabiezējusi motoreļļa nenodrošina pietiekamu eļļošanās efektivitāti un plūsmu, tā nepietiekami pasargājot tehniskās komponentes, to skaitā turbīnu. Turklāt uz instrumentu panelī redzamo temperatūras rādītāju nevajadzētu paļauties, jo tas norāda uz dzesēšanas šķidruma temperatūru, kas var nesakrist ar eļļas temperatūru. Mūsu ieteikums ir sagaidīt, līdz bultiņa nostājas uz 90 grādiem, un nogaidīt vēl dažas minūtes, līdz varam nodoties kārtīgai sportošanai.
- Pēc ilgstošāka brauciena, dzinēju nedrīkst uzreiz izslēgt. Tas īpaši attiecas uz gadījumiem, kad esat braucis lielā ātrumā. Turbīna un pārējās dzinēja komponentes vēl nav paspējušas atdzist, kad eļļas plūsma tiek pārtraukta. Karstajos kanālos uzkrājusies eļļa sadeg, laika gaitā kļūdama biezāka. Ilgtermiņā tas nozīmē biežākas eļļas maiņas un pastiprinātu nodilumu. Ja nevēlaties minūti pagaidīt, pietiks pēdējo brauciena nogriezni aizvadīt mierīgā tempā. Jauno paaudžu motoros tiek uzstādīti elektriskie eļļas sūkņi un papildu dzesēšana. Šādā veidā tiek turpināta eļļas plūsma un temperatūras samazināšana pat tad, kad dzinējs jau izslēgts.
- Šis attiecas uz auto ar mehānisko transmisiju – izvēlieties situācijai piemērotu pārnesumu. Nav ieteicams braukt ar piekto vai sesto pārnesumu un strauji censties uzņemt ātrumu, kamēr motora apgriezieni ir vien 1000–1500 diapazonā. Prasot no auto veiklu paātrinājumu brīdī, kad dzinējs neatrodas atbilstošos apgriezienos, motors un turbīna tiek lieki noslogoti. Tas ir līdzīgi kā braukt ar velosipēdu un stāvā kalnā izmantot 20. pārnesumu. No jums tas prasīs krietni lielāku spēku, nekā pārslēdzoties uz zemāku. Turklāt, ja auto nav uzstādīta moderna dzinēja vadība, šādā situācijā cilindros tiks iesmidzināts palielināts daudzums degvielas, bet maza ātruma dēļ būs nepietiekama gaisa plūsma. Šāds sajaukums var potenciāli nodarīt kaitējumu katalizatoriem. Ļaunākos gadījumos mazlitrāžas turbo dzinējiem var nākties pieredzēt detonāciju motora cilindros, sabojājot virzuļu un aizdedzes sveces.
- Apkope. Šis punkts īpaši attiecas uz eļļas maiņu, kvalitatīvu degvielu un gaisa filtru. Izvēloties eļļu, jāseko ražotāja norādījumiem. Ja vēlaties turbīnas mūžu maksimāli garu, vēlams izmantot sintētisko eļļu un maiņu veikt ik pēc 8000–10 000 km. Svarīgi atcerēties – regulāri pārbaudīt eļļas līmeni, jo šiem dzinējiem var pastiprināti garšot motoreļļa. Ar pazeminātu eļļas līmeni turbomotora ekspluatācija var dārgi maksāt. Kas attiecas uz degvielu, jāizvērtē ražotāja norādes un jālej degviela ar augstāku oktānskaitli. Ikdienas lietošanā tam var būt otršķirīga nozīme, taču šis punkts noteikti jāievēro modificētu turbomotoru īpašniekiem. Gaisa filtra nomaiņa palīdzēs aizkavēt dažādu netīrumu nokļūšanu sistēmā un atvieglos turbīnas darbu. Filtra maiņa vēlama ik pēc 10 000–15 000 km. Tāpat vēlams uzpasēt arī izplūdes sistēmas un katalizatora stāvokli, jo paaugstināta pretestība izplūdes sistēmā samazinās turbīnas resursu.
- Ja turbīnai novērojama liela turbobedre, vēlams izvairīties no gāzes pedāļa spiešanas grīdā, it īpaši, izbraucot no līkuma. Tiklīdz saņemsiet gaidīto jaudu, tā var negaidīti pārsteigt.
Raksta turpinājums: