Izdabājot dzelžainajiem emisiju standartiem un klientu pieprasījumam pēc mazāka degvielas patēriņa, mazas kubatūras dzinēji kļūst arvien populārāki. Tas nozīmē, ka arī turbīnas klātbūtne zem motora pārsega redzama arvien biežāk. Turbokompresora tehnoloģija tika izgudrota jau pirms vairāk nekā 100 gadiem, izmantojot to aviācijā, taču autobūvē viens no aizsācējiem 60. gadu sākumā bija Oldsmobile F-85 Cutlass. Mūsdienās turbokompresoru attīstība gājusi tik tālu, ka dzinējam tiek uzstādīta nevis viena, bet pat četras turbīnas.
Kas ir turbīna?
Turbopūtes motoriem tiek uzstādīts turbokompresors. Tas sastāv no turbīnas, ko piedzen izplūdes gāzes, un kompresora, kas dzinējā ievada saspiestu gaisu. Abi mehānismi atrodas uz kopējas ass. Pateicoties šim mehānismam, tiek iegūts efektīvāks degvielas maisījums un vairāk jaudas no iekšdedzes dzinējiem.
Turbo sistēma
Turbo sistēmas ir sarežģītas, taču to darbības princips ir samērā vienkāršs. Lai iekšdedzes dzinējs varētu strādāt, tam nepieciešama enerģija. Lai to radītu, tiek izmantots gaisa un degvielas maisījums. Tiklīdz notiek aizdegšanās, tā šī enerģija tiek pārvērsta dzinēja jaudā. Lai šis process būtu efektīvāks, dzinējam tiek pievienota turbīna.
Tās uzdevums ir dzinējā ieplūdināt pēc iespējas vairāk gaisa, pēc būtības strādājot kā gaisa kompresors vai spēcīgs ventilators, kas spiež gaisu iekšā dzinējā. Tāpat kā ugunij – jo vairāk gaisa pūtīsiet, jo lielāka liesma.
Par galveno turbīnas barību kalpo dzinēja radītās karstās izplūdes gāzes, kas vispirms nonāk turbīnā, kurā galvenā ass var rotēt ar 150 000–200 000 apgriezieniem minūtē.
Līdz ar turbīnas rotoru tiek griezts arī kompresora gredzens, kas no auto ārpuses iesūc gaisu un vēlāk saspiestā veidā nogādā to dzinēja cilindrā.
Ņemot vērā, ka saspiestais gaiss ir ne vien blīvs, bet arī karsts, tiek izmantota atsevišķa dzesēšana. Šo uzdevumu pilda starpdzesētājs jeb tā sauktais interkūlers. Izmantojot gaisu vai ūdeni, tas strādā gluži kā standarta radiators, atdzesējot saspiesto gaisu, pirms tas nonācis dzinējā.
Ieguvumi
Turbīnu izmantošana ļauj auto ražotājiem izmantot mazus dzinējus, nezaudējot veiktspēju. Lielas jaudas sasniegšanai vairs nav nepieciešams sešu vai astoņu cilindru motors, tāpēc samazinās arī izmeši un automašīnas svars. Tas atvieglo darbu bremžu sistēmai, ļauj ātrāk paātrināties, uzlabot vadāmību utt. Mūsdienās svarīgs aspekts ir efektīva resursu izmantošana. Tā vietā, lai izplūdes gāzes tiktu uzreiz izvadītas ārā pa izpūtēju, tās nonāk turbīnā, kas jau tālāk sekmē papildu gaisa ieplūdi.
Raksta turpinājums: