• Mazlietota auto iegāde nomas kantorī vai dīlercentrā – jā vai nē?

    Praktiski padomi
    Aldis Bite
    22. jūlijs, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Pixabay
    Nereti pircēji uzticamākos lietotos auto meklē dīleru un autonomu tirdzniecības plačos, jo tie ir Latvijā kalpojuši auto ar pārskatāmu ekspluatācijas vēsturi. Mazlietota auto iegāde var šķist pievilcīgs pirkums, jo lielākais vērtības kritums jau aiz muguras. Vai šos auto būtu ieteicams pirkt no dīlercentra vai nomas kantoriem?

    Digitālo ierīci spidometra attīšanai var nopirkt gandrīz ikviens advancēts interneta lietotājs. Lai to lietotu, nesabojājot auto vadības bloku, nav jābūt datorinženierim vai IT speciālistam. Kad CSDD mājaslapā sadaļā «Tehniskās apskates dati» iespējams iegūt katra Latvijā reģistrētā transportlīdzekļa odometra radījumu tehniskās apskates brīdī, sabiedrībā sākās zināma viļņošanās, bet sludinājumu portālos vairumā parādījušies auto arī ar 250 000, 300 000 un pat 450 000 km nobraukumu. Gavilējam, ka beidzot uzvar taisnība, jo Vācijā vidēji statistiskais auto taču nobrauc vismaz 30 000 km gadā.

    Agrāk Latvijā ekspluatēts auto bija gandrīz bubulis, ar kuru aizbaidīt pircējus, jo visi kā panaceju gaidīja mašīnu no Vāczemes. Taču beidzamajā laikā Dzintarzemē lietota mašīna kļuvusi iekārojama tās pārskatāmās vēstures dēļ. To iekāro un pēc tās tiecas ne tikai vietējie pircēji, bet arī pēc krīzes iespaidā rūdīti eksportētāji, līzinga kompāniju atņemtie auto ceļo arī uz Rietumeiropu.

    Pie mums ierodas arvien vairāk auto pircēju no Skandināvijas, Polijas, pat Vācijas. Uz ko paļauties? Par to lūdzām sniegt padomu dažādiem auto nozares speciālistiem – autonomu, dažādu asociāciju pārstāvjiem, arī jaunu un lietotu auto tirgotājiem.

    Ekspertu viedokļi

    Auto asociācijas komentārs

    Pēteris Rubulis, Auto asociācijas projektu vadītājs: «Automobiļiem no autonomas ir bijuši daudz braucēju, tāpēc var novērot nepareizas ekspluatācijas pazīmes. Kā jau katra lietota prece –pirms iegādes ir jāpārbauda tās tehniskais un vizuālais stāvoklis. Pēc operatīva līzinga perioda to ir iespējams atgriezt auto dīlerim, kas to ir jaunu pārdevis autonomas kompānijai. Šādā gadījumā ar a/m tirdzniecību nodarbojas dīleris un informācija par šādām a/m ir atrodama vai nu dīlera mājaslapā, vai publiskajos sludinājumu portālos. Pēc autonomas perioda beigām klients var izteikt vēlmi automobili iegādāties, un situācijā, kad puses vienojas, automobilis tiek nopirkts no nomas kompānijas.

    Jāatzīst, ka lielākajā daļā gadījumu autonomu a/m pēc nomas perioda beigām tiek realizētas ārpus Latvijas.

    Latvijas otrreizējā tirgus tipisks klients ir privātpersona vai neliels uzņēmums, kuram pirkums vairs nav tik racionāls un kuram daudz lielāku nozīmi ieņem emocionālas izvēles zīmols, modelis, krāsa, aprīkojums u. c.»

    Dīlera pieredze

    Aleksejs Radionovs, WESS Motors Toyota izpilddirektors, valdesloceklis: «Labs auto lēti nemaksā. Ne jauns, ne lietots! Tas attiecas gan uz auto, kas pirkts no lietotu auto tirgotājiem, kā arī jaunu auto pārdevējiem, kas pārdod komisijas vai ilgtermiņa nomas mašīnas. Būtiskākā atšķirība starp oficiālā dīlera centrā pirkto mašīnu un iegādātu no rokas ir tā izcelsme, zināma remontu vēsture un nobraukums. Tā pirmajā gadījumā pircējam ir pieejami visi dokumenti, diagnostikas, veiktie darbi, tehniskās apkopes, kā arī iespējamo incidentu vēsture.

    Otrajā gadījumā ne vienmēr ir zināms pirkums. Lielākais klupšanas akmens parasti ir auto nobraukums. Dažādos kuluāros tiek piesaukts, ka mašīnas bez izcelsmes dokumentiem aptuveni 80–90 % gadījumos ir ar mainītiem odometra rādītājiem. Šai statistikai labprāt ticam, jo kādēļ gan mašīnas dokumenti pēkšņi būtu pazuduši?!

    Tiek lēsts, ka vidusmēra vācietis pērk dīzeli, ja grasās gadā vidēji nobraukt pa tūkstošiem kilometru gariem bāņiem 70 000 km. Tajā pašā laikā mūsu sludinājumi ir diezgan pilni ar tekstu: «Auto tikko no Vācijas, ideālā stāvoklī, 2010. gads, 120 000 km.» Ja tāda laime gadās, apsveicam!

    Ja odometram ir mainīti rādītāji, tad situācija sliktāka, pat ja auto labi ripo. Proti, tā ir sevis īstermiņa mānīšana, jo nobrauktie kilometri nav nekas cits kā nolietojums. Savukārt nolietojums izpaužas kā auto nogurums, piemēram, nodiluši gultņi, samazināts amortizatoru, motora un ģeneratora resurss. Rezultātātie nav nekādi slēptie defekti, bet gan likumsakarība, kāpēc auto tik bieži jālabo. Vērts atcerēties, ka vācieši prot naudu skaitīt pat labāk nekā mēs un labu auto par lētu naudu nepārdos.

    Mazs triks ar tikko no Vācijas mašīnām, kad veiklākie darboņi veic starpreģistrāciju pirms auto pārdošanas jaunattīstības, Austrumeiropas, jaunajās ES valstīs. Nav nekas pretlikumīgs. Taču pircējam var gadīties auto, kas patiesībā bija domāts, piemēram, dienvidu valstu pircējiem. Iespējams, auto ir jaudīgāks kondicionētājs, bet vājāka siltumizolācija, antikorozijas apstrāde, akumulators, trūkst sēdekļu apsilde utt. Tāds tikko no Vācijas var sagādāt vilšanos. Tad kur pirkt?

    Dīleris tiešām neriskēs ar savu reputāciju. Ja uzdevums ir pārdot klienta auto, kas iegādājies citu, tad spēs jaunajam pircējam demonstrēt visus dokumentus un aicinās to apkalpot servisa centrā. Auto plači to nenodrošina, vēstures datus nesniedz. Stāsts par autonomas mašīnām būtībā ir tas pats. Latvijā pirkts auto, kas ir ar skaidru tehnisko apkopju vēsturi, regulāru apkalpošanu pēc ražotāja standartiem dīleru servisa centrā, labā stāvoklī, bez būtiskiem ceļu atgadījumiem, maksās tik, cik tam ir jāmaksā.

    Jebkurā gadījumā ikvienam vajadzētu satraukties, ja mašīna ir ar ļoti mazu nobraukumu un par ļoti zemu cenu. Tā tas parasti nemēdz būt, ja vien pārdevējs nav jūsu radinieks.»

    Auto nomas ieteikums

    Arnis Jaudzems, SIXT vadītājs Baltijas valstīs: «Nomas automašīnu iepirkums ir balstīts uz klientu vēlmēm – nomā piedāvājam automašīnas, kas ir klientu atzītas, ar stabilu reputāciju, prestižu un vietu tirgū. Ņemot vērā, ka Latviju par tūrisma galamērķi visbiežāk izvēlas tūristi no Skandināvijas, Krievijas un Vācijas, plānojot autoparku, ņemam vērā, ka vācieši dod priekšroku Vācijā ražotajām automašīnām, Krievijas tūristi visbiežāk izvēlas premium klases auto, savukārt skandināvi dod priekšroku praktiskiem un drošiem automobiļiem.

    Automašīnas lietošanas periods ir atkarīgs no katras autonomas standartiem. Piemēram, Sixt autonomas parkā Baltijā automašīnu lietošanas vidējais periods ir 16 mēneši. Tā kā autonomas automašīnas lielākoties tiek iegādātas Latvijā un to apkalpošana un serviss notiek dīlera autorizētajos servisos, potenciālajam pircējam ir pieejama pilna informācija par veiktajām apkopēm, remontdarbiem, apdrošināšanas gadījumiem, ja tādi ir bijuši.

    Tāpat automašīnām regulāri tiek fiksēts nobraukums, kas ļauj izvairīties no krāpnieciskām darbībām.

    Auto cena otrreizējā tirgū pēc operatīvā līzinga beigām visbiežāk ir mazāka par vidējo tirgus vērtību, kuru nosaka salīdzinoši ātrais realizācijas laiks. Autonomās kalpojošās automašīnas visdrošāk ir meklēt nomas kompāniju mājaslapās. Tāpat ir vērts doties uz izvēlētās automašīnas dīlera salonu, lai iepazītos ar piedāvātajām mazlietotajām automašīnām.»

    Tirgotāja komentārs

    Matīss Mežaks, SIA Baltijas realizācijas centrs vieglo a/m pārdošanas nodaļas vadītājs:

    «Lielāko daļu šo auto nomas kantori iegādājas operatīvajā līzingā un pēc termiņa beigām atgriež atpircējam, parasti attiecīgā auto dīlerim. Sludinājuma portālos ik pa brīdim parādās gan Sixt, gan Avis, gan citu nomas kantoru auto. Pieņemu, ka tie tiek ielikti tirdzniecībā īsi pirms operatīvā līzinga termiņa beigām, ja atlikums ir zemāks par tirgus vērtību. Apgalvojums, ka nomas auto būs dārgāks par līdzvērtīgu brīvajā tirgū pieejamu auto, ir aplams, pieredze rāda pretējo. Nomas auto parasti ir ar salīdzinoši švaku aprīkojumu, ar pilnu servisa vēsturi, tomēr lielāku nolietojumu (švīkas, buktes u. c. sīkumi).»

    Dīlera ieteikums

    Ilgvars Ļubka, Moller Auto Lidosta Volkswagen centrs direktors: «Mazlietotu automašīnu tirdzniecība dīleriem ir svarīga daļa no biznesa, tāpēc tieši saistīta ar labas reputācijas saglabāšanu ilgtermiņā identiski jaunu a/m tirdzniecībai vai servisa apkalpošanai. Moller Auto Lidosta mazlietotas automašīnas iepērk no pilna servisa līzinga uzņēmumiem Rietumeiropā (Vācijā, Beļģijā, Nīderlandē) vai arī iegūst no saviem klientiem Latvijā apmaiņā pret jaunu auto pirkumu.

    Ar retiem izņēmumiem Moller Auto Lidosta piedāvājumā esošajām automašīnām nobraukumi parasti nepārsniedz 150 000 km vai piecu gadu vecumu, jo šādām automašīnām (neatkarīgi no markas) ir iespēja piedāvāt DasWelt Auto 12 mēnešu garantiju. Gan dīleris, gan arī klients šajā gadījumā ir ieguvējs, jo sadārdzinājums ir aptuveni 300 eiro atkarībā no modeļa, kas dārgu remontu gadījumā var būt liels ieguvums.

    Šobrīd jebkurš VW pircējs, piezvanot uz dīlera informācijas tālruni un nosaucot vai arī iesūtot pa e-pastu VW automašīnas šasijas numuru, var saņemt VW Eiropas datu bāzes pieejamo informāciju par nobraukumu un remontu vēsturi.

    Jāatzīst, ka vairāk nekā 50 % gadījumu atklājam, ka odometrā nolasāmais nobraukums varētu būt nepatiess. Dažos gadījumos starpība ir pat 100 000 km un vairāk.

    Ieteiktu nebaidīties no lietotām automašīnām, kuras kā jaunas ir pārdotas Latvijā, jo Latvijas mērogi neļauj īsā laikā nobraukt milzīgus attālumus, kā rezultātā piecgadīgs auto parasti ir ar ticamu 150 000 km nobraukumu vai pat mazāk. Tā kā 80% pārdoto auto ir uzņēmumu automašīnas, tad parasti pirmos piecus gadus, kas ir standarta līzinga līguma termiņš, tās ir labi apkoptas. Katru gadu tehniskās apskates laikā CSDD tiek piereģistrēts nobraukums, kura ticamību var pārbaudīt. Diemžēl šīs automašīnas bieži ir 10–20% dārgākas nekā tikko no Vācijas atvestās.

    Tāpat ieteiktu klientiem, kuru nobraukumi gadā nepārsniedz 20 000 km vai arī ikdienas braucieni ir nelieli attālumi, nebaidīties izvēlēties automašīnas ar benzīna motoriem. Iemesli ir moderno benzīna turbomotoru tehniskie rādītāji: mazāks darba tilpums 1,2–1,4 l salīdzinājumā ar analogas veiktspējas atmosfēriskajiem motoriem 1,6 –2,5 l degvielas patēriņš tikai nedaudz atšķiras no dīzeļa motoriem. Ātrāka uzsilšana uzlabo komfortu, paildzina motora darba mūžu, kā arī uzlabo degvielas patēriņu.»

    Nomātāja pieredze

    Arnis Pelcmanis, autonomas profesionālis vairāk nekā 20 gadu:

    «Saskaņā ar franšīzes noteikumiem autonomas kompānijas neiznomā auto, kas vecāki par diviem gadiem. Šajā laikā cenas kritums ir no 30 līdz pat 45 % salīdzinājumā ar jauna auto cenu. Autonomas interesē gan jaunu auto cena, gan atpirkums, par kādu dīleri atpērk auto. Šī starpība, sadalot pa mēnešiem, veido tā saucamo Delta. Autonomas ir ieinteresētas, lai dīleris nomas atgrieztos auto pēc iespējas ātrāk pārdod. Ja tas nenotiek, visticamāk, jaunu auto partijas iegādē nav ieinteresēta ne autonoma, ne dīleris.

    Ir pilnīgi nepareizs stereotips, ka nomas auto ir nodzīts.

    Šie auto tiek iegādāti jauni un kalpo neilgu laiku, turklāt ar tām brauc ārzemnieki. Otra pozitīvā ziņa –visas slavenākās autonomas auto apkalpo pie dīleriem. Varbūt piecreiz lētāka mašīna, bet niecīgs atpirkums, kas ilgi jāgaida! Sadalot summu pa mēnešiem, iznāk zaudēt! Tas nav rentabli! Jāņem vērā, kā šī mašīna uzvedas lietošanas laikā. Gadu laikā ir izkristalizējušās pāris marku, kuras ir interesantas nomu kompānijām. Tās arī principā pērk, nomā vai ņem līzingā visas lielākās autonomas kompānijas Latvijā. Konkrēti mūsu auto zīmoli ir VW, Toyota, Ford. Konkurentiem ir redzēti arī Nissan un Škoda.»

    Dīlera komentārs

    Ģirts Zemītis, SIA Auto Blitz valdespriekšsēdētājs: «Privāts pārdevējs sludinājumu lapā ir pārejoša parādība! Šodien viņš ir, rīt tajā vietā vairs nav atrodams! Dīleris ir juridiskā organizācija, ar zīmogu, adresi un savu auto salonu, kuru var atrast gan šodien, gan rīt un pēc mēneša. Dīlera darbība ir ilgtermiņa bizness. Mazlietotie auto pie dīlera nonāk no uzņēmumiem, kas auto iegādājušies operatīvajā līzingā (vidēji tirgū trīs līdz pieci gadi).

    Latvijas autotirgū no autonomām tiek pārdoti auto pat ar 6 mēnešu ekspluatācijas vēsturi un 10 000 km nobraukumu. Nākamā grupa ir ar 18 mēnešu vēsturi, tad ir 24 mēnešu kalpošanas laiks. Aprīlis–maijs ir periods, kad autonomām tiek piegādāta lielākā daļa autoparka. Tā tas ir visā Eiropā. Autonomas izmanto mazās, kompaktās, vidējās klases, kā arī 9+1 sēdvietu mikroautobusus.»

    Rezumējums

    Pirmais un galvenais secinājums –nebīstieties no Latvijā kalpojuša auto, jo pārsvarā tiem ir caurspīdīga ekspluatācijas vēsture, tātad ticams nobraukums, iespējamo satiksmes negadījumu skaits utt. Maldīgi domāt, ka labākais auto ir tas, kas atvests no Vācijas. Ja vēlaties nopirkt kvalitatīvu auto, lūkojieties nevis pēc tirgus cenas apakšējās, bet gan augšējās robežas. Pretēji izveidotajiem stereotipiem auto nomu mašīnas, iespējams, ir labākās lietoto auto piedāvājumā, jo tās izmantotas neilgu laiku, tātad vairumā gadījumu ir ar mazu nobraukumu. Katram lietota auto pircējam jāatceras sena patiesība –pussabrukšanas periods lētā zīmola auto pienāk ātrāk nekā dārgajam premium auto.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē