E46 modeļa ražošana tika uzsākta 1998. gadā, un gadu vēlāk sākotnējai sedana versijai pievienojās arī universāļa un kupejas modifikācija.2000. gadā klāstu papildināja kabriolets un dinamiskākais arsenāla pārstāvis M3, kā arī hečbeka versija, kas pat BMW piekritēju lokā tiek vērtēta pretrunīgi vizuālā veidola dēļ.
2001. gadā līdz ar pārdošanas apjomu augstāko punktu, pārsniedzot 500 000 pārdoto eksemplāru robežu, modelis tika atjaunināts.
Feislifta versijai tika uzlabots vizuālais tēls, dzinēju paletei pievienojās jaunas modifikācijas, bet balstiekārtai tika novērstas sākotnējās problēmas ar tilta stiprinājumiem aizmugurē.
Arī pilnpiedziņas versijas negāja secen 3. sērijas modelim (38% priekšējai asij un 62% aizmugurējai). Aizgūstot svarīgākās komponentes no X5 apvidus auto, četru riteņu piedziņas versija ir pieejama tikai sešu cilindru dzinējiem – 325xi un 330xi benzīna motoriem un dīzeļa modifikācijai 330xd.
Salīdzinajumā ar E36, kas ir šī modeļa priekštecis, E46 ieguvis alumīnija balstiekārtu, palielinājušies virsbūves izmēri un kopējais svars. Lai arī salona ietilpība vēl joprojām ir viens no Ahilleja papēžiem, šā modeļa interjers un aprīkojuma klāsts līdzinās5. sērijai. Drošība un dažādo elektronikas sistēmu klāsts šāda gada automašīnai ir iespaidīgs – riepu spiediena kontrole, DSC dinamiskā stabilitātes sistēma, CBC bremzēšanas kontrole līkumos un citas sistēmas.
Oriģinālo rezerves daļu izcenojumi nav lēti. Analogo detaļu piedāvājums ir gana plašs, taču dzinēja spilvenus, kloķvārpstas devējus, eļļas līmeņa sensorus un citas detaļas vēlams iegādāties oriģinālās. Dzinēju klāstā sev piemērotu agregātu varēs atrast arī tie, kas ir īpaši izvēlīgi. Sākot ar 1,6 l benzīna dzinēju līdz pat M3 CSL ar 3,2 l 360 ZS.
Starp vairāk nekā 15 modifikācijām populārākie un uzticamākie ir sešcilindru motori, kas benzīna versijās pieejami kā 320i, 325i (arī deforsētā 323i versijā), 328i un 330i. Pēdējie no tiem ir lieliska izvēle, ja vien ir iespēja bieži apmeklēt degvielas uzpildes staciju.
Pateicoties Double-Vanos sistēmai, dzinēju dinamika neatstās vienaldzīgus un turpmāk noturēs augstu tālākpārdošanas vērtību. Četru cilindru versijas – 316i un 318i – ir skaitliski mazāk iemantojušas BMW īpašnieku simpātijas, ņemot vērā to tehnisko neizturību pēc vairāk nekā 10 gadu lietošanas un degvielas patēriņa, kas ne vienmēr ir proporcionāls dzinēja jaudai.
Starp dīzeļdzinējiem ir vērts izcelt 320D, kas piedāvā lielisku degvielas ekonomiju, vienlaikus liekot samierināties ar dīzeļa radīto troksni. Sākotnējām 136 ZS versijām bija pastiprinātas problēmas ar dzinēja eļļošanu, kas radīja kloķvārpstu bojājumus, taču feislifta versijām ar150 ZS šī kaite vairs nav tik izteikta. Dārgāks iegādes brīdī būs E46 ar 3 l dīzeļdzinēju. Šī modifikācija ir īpaši iemīļota gan Latvijā, gan arī Vācijā. Sākumā tas bija pieejams ar 184 ZS un 390 Nm, bet pēc 2003. gada, pateicoties uzlabotai dzinēja vadībai un sprauslām, tas ieguva 204 ZS un 410 Nm.
Testa brauciens
- Mūsu testa auto
Tas atceļojis no Vācijas. Kopš 2002. gada tas ir mērojis vairāk nekā 330 000 km. Pieklājīgais odometra rādījums neizraisa nekādas noguruma pazīmes, it īpaši to attiecinot uz augstvērtīgo interjera kvalitāti. Auto nav ieguvis pašu bagātīgāko aprīkojumu, taču tam ir apsildāmie sēdekļi, četri elektriskie logu pacēlāji un ksenona lukturi.
- Mūsu iespaidi
Sešcilindru dzinēji BMW arsenālā komentārus neprasa, un tie ir vieni no labākajiem savā klasē. Atšķirībā no mazākā brāļa 3 l dīzeļdzinējs ar 390 Nm griezes momentu uzvedas pārliecinoši, un arī dinamiskākas braukšanas apstākļos auto jūtas kā zivs ūdenī, lai gan vidējais degvielas patēriņš nepārsniedz 8 l/100 km. Balstiekārta apvieno komfortablu gaitu ar sportisko potenciālu. Salonā vadītājam nav grūti atrast ērtu sēdpozīciju, un ergonomikas nolūkos viduskonsole ir pavērsta pret vadītāju, nodrošinot ērtu piekļuvi slēdžiem. Aizmugurē garāka auguma pasažieriem pietrūks vietas kājām.
- Mūsu viedoklis
Arī gandrīz 20 gadus pēc tā ražošanas bavārietis spēj dot braukšanas prieku un komfortu.
Tas mūs nokaitināja
3. sērijas E46 saskaras ar dažādām elektronikas problēmām, piemēram, gaisa drošības spilvenu kļūmēm. Viena no ķibelēm ir arī elektroniskie logu pacēlāji, kuri var pārstāt darboties, atstājot logu vaļējā pozīcijā. Visbiežāk vainojamas nokalpojušas mehānisma trosītes, un būs nepieciešams iegādāties jaunu mehānismu, kas maksā aptuveni 100 eiro. Ņemot vērā to, ka šī ir viena no raksturīgākajām modeļa slimībām, lietotu detaļu nav vēlams izvēlēties.
Ja instrumentu panelī redzams gaisa drošības spilvena indikators, iespējams, pasažieru sēdeklī būs bojāts sensors. Tā saucamais pečkas ezis būs zināms E46 vadītājiem – ja klimata kontroles ventilators patstāvīgi maina ātrumu vai pūšanas intensitāti nav iespējams mainīt, problēma būs šajā mezglā. Remonts izmaksās aptuveni 60 eiro. Ja pamanāt simptomus, ilgi vilcināties gan nevajadzētu – bojāts ezis var darbināt ventilatoru pat tad, ja auto ir izslēgts, ātri vien iztukšojot akumulatoru.
Problēmas rada arī motora eļļas līmeņa indikators, kas dažas sekundes pēc auto iedarbināšanas brīdina par pazeminātu eļļas līmeni. Jaunas detaļas cena aptuveni 100 eiro.
Universāļiem var atvērt bagāžnieka stiklu, taču bojātu vadu vai slēdža gadījumā mitrā laikā stikls var sākt nekontrolēti vērties vaļā. Šajā gadījumā būs vispirms jāapmeklē elektriķi. Feislifta modeļiem virsbūvē korozija visbiežāk redzama uz priekšējiem spārniem, universāļiem – uz aizmugures vāka, bet pie auto apskates vēlams novērtēt arī durvju apakšu un aizmugurējo spārnu stāvokli. Tāpat jāpārbauda arī grīdas stāvoklis.
Kas attiecas uz dzinējiem, tad sešcilindru dzinēji, laikus tos apkopjot, kalpos ilgāk. Dīzeļdzinēju īpašniekiem gan laikus jāpārliecinās, vai no ieplūdes kolektora ir izņemtas tā saucamās klapītes. Nolūstot kādam no kustīgajiem elementiem, tie nokļūs cilindros, bojājot virzuļus, vārstus, motora galvu un turbīnu. Visbiežāk šāda kļūme nozīmē dzinēja maiņu. Balstiekārtā problēmas var sagādāt šķērsstieņu bukses, priekšējie plaukti un atsperes. Tāpat jāpārliecinās par dzesēšanas un stūres pastiprinātāja šķidruma noplūdēm – šiem modeļiem tas nebūs retums.
Rezumējums
Ņemot vērā cienījamo vecumu, E46 vēl joprojām ir viens no labākajiem premium klases piemēriem. Lietoto auto tirgū tas ir pieejams par pieņemamu samaksu, un eksemplāri ar sešcilindru dzinēju un labu aprīkojumu spēj noturēt tālākpārdošanas vērtību.