Sākotnēji Bavārijas autokoncerna spektra mazākais un lētākais pārstāvis bija ilggadējais veiksmes stāsts –3. sērijas modelis. Laika gaitā, tam kļūstot bagātīgāk aprīkotam, ietilpīgākam un neizbēgami arī dārgākam, BMW bija nepieciešams radīt auto, kuru varētu atļauties plašāks cilvēku loks, vienlaikus nezaudējot zīmolam raksturīgās braukšanas īpašības.
Tā 2004. gadā pirmo reizi pasauli ieraudzīja 1. sērija ar ražotāja kodu E87. Lai arī tolaik virmoja baumas, ka tas varētu būt vienkārši pārveidots Mini Cooper, BMW nāca klajā ar ko pavisam jaunu – kompaktklases auto ar aizmugures piedziņu. Tas lika saausīties arī segmenta ilggadējam līderim VW Golf, kura pozīcijas līdz tam brīdim neviens pat neiedomājās apdraudēt.
1. sērijas salons
Līdzīgi kā lielajiem saimes brāļiem, arī E87 salona montāža ir augstākajā līmenī un to pašu var teikt par vadītāja sēdpozīciju. Priekšzīmīgi izstrādātais paneļa noformējums saņem augstāko atzīmi ergonomikas faktorā, tomēr ne viss1. sērijas iekšienē ir tik saldi, kā varētu šķist. Problēmas sākas tad, ja braucienā grib doties vairāk nekā divi cilvēki. Lai arī auto ir piecvietīgs, aizmugurē pat diviem pieaugušajiem ilgstošā ceļojumā negribēsies doties.
Arī iekāpšana un izkāpšana pa šauro durvju aili nav ērta. Kas attiecas uz bagāžu, tad lielie ceļojuma čemodāni būs jāaizstāj ar nelielām somiņām. Nenolokot aizmugures sēdekļus, bagāžnieka brīvā telpa ir 330 l, un šādu rādītāju pārspēj praktiski jebkurš sāncensis.
Aprīkojuma ziņā 1. sērija piedāvāja plašas variācijas, tāpēc lietoto auto tirgū var atrast gan pavisam skopi aprīkotus auto, gan premium klases cienīgus eksemplārus.
Problēma gan bija tajā, ka pirmajam īpašniekam par jebkuru papildu ekstru bija jāmaksā liela naudas summa un pat vienkārša klimata kontrole mazā auto vērtību strauji cēla. Tas lielā mērā nosaka arī to, ka pat sākotnējie 1. sērijas modeļi nav lēti. Greznākajiem modeļiem ir ādas salona apdare, Recaro sēdekļi, navigācijas ekrāns ar i-Drive sistēmu, ksenona lukturi un citas ekstras.
Aizmugures piedziņa
Ja salīdzinām 1. sēriju ar tā konkurentiem, tad bavārietis ir praktiski vienīgais, kas raisa sportiskas izjūtas. Liela daļa no balstiekārtas mezgliem ir aizgūti no 3. sērijas. Dziļa un ērta sēdpozīcija komplektā ar aizmugures piedziņu ir daudzu braucēju idille. Arī teju desmitgadīgs spēkrats līkumos un straujos pagriezienos jūtas kā zivs ūdenī.
Tieša un precīza stūres vadība, kā arī precīza pārnesumu slēgšanās, 1. sērijai ļauj pacelt gaitas kvalitātes latiņu citiem neaizsniedzamā līmenī. Tiesa, ne visiem šādas izjūtas ir prioritāte. Līdzās dinamiskajai gaitai nāk arī visai cieta balstiekārta, to it īpaši var liecināt aizmugurē sēdošie.
BMW dzinēji
1. sērijas starta kapitāls bija nopietns – vairākas garenvirzienā iebūvētas četrcilindru benzīna un dīzeļa dzinēju modifikācijas, kurām pievienojās arī sešcilindru 130i versija ar 265 ZS. Ņemot vērā kompaktklases auditorijas vajadzības, pircēju iecienītākais ir 2 l dīzeļdzinējs, kas pieejams divās modifikācijās –118D un 120D –, kuru jauda attiecīgi ir 122 un 163 ZS (feislifta modeļiem – 143 un 177 ZS). Pēc modeļa atjauninājuma 2007. gadā, šim dzinējam pievienojās 116D un 123D. Pirmā no tām attīsta 115 ZS, bet otrā jau 204 ZS, tomēr Latvijas mērogos tā ir ļoti reti sastopama.
Savienojumā ar 6MT degvielas patēriņa rādītāji ir iepriecinoši – 4,5–7 l/100km! To zināmā mērā sekmējusi Start/Stop sistēma. Benzīna agregātu sarakstā 116i, 118i, 120i un 130i zirgspēku amplitūda ir 115–165 ZS. Ja ar to nav gana, tad jālūkojas 135i kupejas virzienā vai uz M sērijas modeli, kas ieguvis 3 l benzīna motoru ar 340 ZS un 4,9 sekunžu sprinta laiku līdz 100 km/h.
1. sērijas feislifts
2004. gadā 1. sērija bija pieejama tikai piecdurvju hečbeka modifikācijā, bet līdz ar 2007. gada atsvaidzinājumu klāstu papildināja arī trīsdurvju hečbeks, kupejas un kabrioleta versijas. Vizuāli izmaiņas bija askētiskas un tikai īsteni BMW pazinēji uzreiz varētu atšķirt modeļus. Nelielas pārmaiņas tika veiktas bamperu, izpūtēja uzgaļa un lukturu dizainā, ko papildināja nedaudz uzlabots interjers.
Ievērojamāku evolūciju piedzīvoja drošības un komforta sistēmas, papildinot 1. sēriju ar tolaik jaunākajām EfficientDynamics tehnoloģijām. To vidū bija Start/Stop sistēma, bremžu enerģijas reģenerācija, savukārt stūres pastiprinātājs ieguva elektrisko piedziņu. Tika uzlabota arī dzinēju efektivitāte, paaugstinot to jaudu un mazinot degvielas patēriņu.
Testa brauciens
- Mūsu testa auto
Uz Latviju mazais bavārietis atceļojis šogad ar 191 000 km vēsturi. Tā patiesumu atspoguļo arī salona stāvoklis. Aprīkojuma ziņā tas varētu iezīmēt vidusslāni, jo tam ir multistūre, apsildāmie sēdekļi, parkošanās sensori un četri elektriskie logi, bet nav klimata kontroles, navigācijas vai BMW piekritēju iecienītās M pakotnes.
- Mūsu iespaidi par braucienu
Lai arī zinām, ka ietilpības ziņā 1. sērija neiegūst augstākas godalgas, auto ir veikls un gana ātrs pat ar četrcilindru dīzeli, kura rūkoņa dinamiskākas braukšanas laikā būs labi dzirdama, bet šosejas kruīza režīmā it nemaz netraucēs, jo sestajā pārnesumā tam ir aptuveni 1600 apgr./min.
- Mūsu viedoklis
1. sērija gan tolaik, gan tagad ir kā svaiga vēsma kompaktauto klasē. Kamēr segmentā esošie priekšpiedziņas pārstāvji demonstrē līdzīgu sniegumu, tikmēr BMW prot izcelties. Aizmugurē valdošās šaurības dēļ jauno ģimeņu acīs 1. sērija neizskatīsies tik pievilcīga izvēle kā Golf, tomēr aizmugures piedziņa sniedz tādu braukšanas prieku.
Tas mūs nokaitināja
BMW 1. sērija allaž ir uzrādījusi labus rezultātus Auto Bild izturības testos un arī Vācijas TUV dati liecina par tā uzticamību. Tomēr neviens nav ideāls. Virzienrādītāja darbība sākotnēji var šķist visai kaitinoša, un pie šī mehānisma nāksies pierast. Tam ir divu veidu režīmi, ļaujot ieslēgt pagriezienu uz īsu brīdi vai ilgāku laiku, kā ierasts citiem auto.
Kas attiecas uz salonu, aizmugurē sēdošajiem ir maz vietas, turklāt nav padomāts arī par vietu rezerves riepai. Zem grīdas atrodas akumulators un dažas mantu novietnes. Dzinēji ir aizgūti no 3. sērijas arsenāla un tiem piemīt tās pašas problēmas. Divlitru dīzeļdzinēju īpašniekiem (īpaši 2008. – 2010. gada ražojumam) ir vērts uzzināt no dīlera, vai konkrētajam auto nav aktuāls atsaukums, kas skāra dzinēja ķēdes un spriegotājus.
Laikus ķēžu problēmu nenovēršot, auto īpašnieks saskarsies ar remontiem, kas visdrīzāk nozīmēs motora maiņu.
Labāk motora ķēdi un attiecīgos elementus laikus nomainīt. Izmaksas – aptuveni 1000 eiro. Pirms auto iegādes servisā var izmērīt ķēdes garumu. Līdzīgi kā citiem lietotiem dīzeļdzinējiem, arī E87 kvēpu filtra resursam reiz pienāk gals, tāpēc tā stāvokli nepieciešams pārbaudīt ar diagnostikas palīdzību. Mazajiem benzīna dzinējiem ir problēmas ar Valvetronic, kas rodas novēlotas dzinēja eļļas maiņas dēļ. Balstiekārtā tipisku slimību šim modelim nav, taču rokasbremzes darbība var niķoties.
Rezumējums
1. sērija piedāvā alternatīvu skatījumu uz to, kādam būtu jābūt kompaktklases auto. Vietas trūkumu tas teicami kompensē ar izcilām gaitas īpašībām.