To, kā ar kopēju mezglu stratēģiju viena koncerna ietvaros no konveijera noripo līdzīgi braucamrīki ar atšķirīgiem nosaukumiem, VW koncerns rāda jau gadu desmitiem. Tomēr deviņdesmito gadu sākums bija citāds, jo septiņvietīgā vena izstrādē un ražošanā iesaistījās arī viens no sīvākajiem konkurentiem Ford.
Auto tirgū parādījās 1995. gada vidū kā VW Sharan un Ford Galaxy, gadu vēlāk Seat Alhambra padarīja šo trio pilnīgu. Ražošanai speciāli tika nodibināts jauns uzņēmums Autoeuropa.
Ražotne atradās Portugāles pilsētiņā Setubalā, netālu no Lisabonas. Uzdevumi auto izstrādē acīm redzami bijuši skaidri sadalīti: Ford parūpēsies par virsbūvi, bet VW par piedziņu. Turklāt volfsburgiešiem bija uzticēta galvenā pārraudzība, savukārt ķelnieši rūpējās par materiāliem un ražošanu.
Pirms gatavošanas šova sākuma nevarēja zināt, ka daudzi pavāri šīs receptes kvalitātei drīzāk nodarīs kaitējumu. Līdzīgi izskatījās arī ar šīm Ford un VW aprēķina laulībām. Koncepts sajūsmināja, izpildījums ne. Vajadzētu atturēties no tādu auto iegādes, kas tapuši pirms 1999. gada.
Pēc uzlabošanas 2000. gada beigās lielākā daļa kļūmju tika novērstas. Bet tad jau Ford bija izstājies no Autoeuropa, līdz modeļa maiņai atstādams Galaxy ražošanu VW pārziņā. Sharan un Alhambra tomēr turpina ražot Portugālē kā vienas ģimenes locekļus.
VW Sharan 1,9 TDI
- MŪSU TESTA AUTO: uguns sarkanā krāsā, 1,9 TDI ar 90 ZS, pieticīgs CL aprīkojums, trīs īpašnieki. Šis ir viens no pirmajiem Sharan, kas sērijveidā aprīkots ar gaisa kondicionētāju. Lielo logu dēļ tā ir nepieciešamība, pat ja plašā iekārta ar papildu sildelementu aizmugurē bieži nav noslēgta. Pozitīvi, ka aizmugurē ir papildu sēdeklīši. Šādi vietas pietiek septiņiem pasažieriem.
- MĒS PAMANĪJĀM. Auto šķiet pamīksts. Ne tikai amortizatori un atsperes atstāj jau nolietotu iespaidu, arī virsbūve zaudē stingrību un sašķiebjas pie katras izdevības. Turklāt katrs nelīdzenums uz asfalta izraisa troksni salonā masveidā izmantotajā plastmasā.
- BRAUKŠANAS PRIEKS. Sajūta kā kapteinim uz komandtiltiņa – laba pārskatāmība, pat ja šķiet, ka auto deguns beidzas turpat aiz logu tīrītāju slotiņām. Vieglā gala spēcīgajam un mazajam TDI nākas nopūlēties ar 1,8 tonnas smago Sharan, un tas jūtami vibrē. Stūres reakcijas liekas aizkavētas, un, pilnībā piekrauts, uz slikta seguma tas gādā par vēdera kurkstēšanu.
- TAS PRIECĒ. Daudzpusīgums. Izņemami sēdekļi un līdz pat priekšējiem krēsliem līdzena salona grīda atstāj daudz vietas skapīšiem, velosipēdiem, sērfošanas dēļiem vai kam citam, ko cilvēki mūsdienās transportē. Starp citu, sērijveidā Sharan un Co ir aprīkoti ar piecām sēdvietām, abi trešās rindas sēdekļi jāpasūta un arī jāapmaksā papildus. Tiem, kas vēlas tos tagad piepirkt klāt vai nosolīt internetā, nepieciešama veiksme, jo, neskaitot krāsas un dizaina atšķirības starp šīm trim markām, ir dučiem dažādu materiālu, tāpēc rodas problēmas ar savietojamību.
- TAS KAITINA. Apdares kvalitāte. Līdz 1998. gadam ražotajiem auto gandrīz viss lūst, pēc tam kļuva nedaudz labāk. Kopš modeļa uzlabošanas 1998. gada septembrī materiāli ir nedaudz izturīgāki, vairs tik ātri nenobružājas, un arī tepiķīši vairs tik bezcerīgi nepieķep ar netīrumiem un egļu skujām.
Secinājums
Sharan ir visvairāk pārdotais auto no šā trio. Arī pēc lietota Sharan ir vislielākais pieprasījums. Visbiežāk kā TDI, kas attiecīgi dārgi maksā. Taču tam, kas prot rēķināt un nenobrauc pārāk daudz kilometru, iespējams, lētāk būs pārvietoties ar 2,8 litru VR6, neskatoties uz tā nevaldāmajiem dzeršanas paradumiem. Tas arī mazāk jāremontē.
Vērtējums: 2,5 / 5 zvaiznes
Seat Alhambra 2,0
- MŪSU TESTA AUTO: divlitrinieks tumši zilā krāsā ar automātisko klimata kontroli par papildu samaksu, četri īpašnieki. Tā stāvoklis ir lielisks – nekādu skrāpējumu ārpusē, nekāda pelnu trauka aromāta salonā un četras jaunas vissezonas riepas.
- MĒS PAMANĪJĀM. Neraugoties uz labo vizuālo izskatu, lielizmēra spānis pārvietojas tikpat ļodzīgi kā iepriekš aprakstītais VW. Stūres rata brīvkustības liecina par izdilušiem stūres vadības stieņiem vai – vēl dārgāk – izdilušu zobstieņa mehānismu. Tehniskais pārtraukums, tā to sauktu meistari, un klientam tas var dārgi izmaksāt, jo pārdevējs ir privātpersona, tāpēc garantijas šeit nav. Par vēlāk atklātiem bojājumiem viņš tātad vairs neatbild, un pircējs var paļauties tikai uz sevi.
- BRAUKŠANAS PRIEKS. Divu litru motoriņš iekustina smago Seat miegaini, bet gana steidzīgi.
Diemžēl ar nepilnvērtīgo stūres iekārtu nav iespējams noturēt taisnu līniju, līkumos Alhambra šūpojas kā airu laiva. Lai gan auto izskatās vizuāli labi, par šo cenu pieejamas tehniski pārliecinošākas alternatīvas.
- TAS PRIECĒ. Patīkamie sēdekļi. Priekšējie sēdekļi ir gana komfortabli, polsterējums nodrošina ķermenim labu noturību arī ilgākos pārbraucienos. Nepieciešami ir atvāžamie un augstumā regulējamie elkoņu balsti, taču mierīgi var iztikt bez sēdekļu pagriešanas.
- TAS KAITINA. Caurs klusinātājs. Alhambra pēkšņi izklausās kā Porsche… tas nav iemesls svinībām, tikai var liecināt, ka pārlūzusi gofra pie dzinēja. Daudziem, kas, to ignorējot, turpina braukt, nākas piedzīvot, ka šādi šis kosmosa kuģis var kļūt ugunsbīstams. To var teikt par pirmo sēriju. Aktuālākā problēma ir dzinēja bojājumi un izdegusi galvas blīve, ko radījis dzesēšanas šķidruma trūkums. Savukārt tam iemesls ir nenoslēgti izplešanās rezervuāri, ūdenssūkņi un šļūtenes, kā arī šļūteņu blīvgredzeni, kas ar laiku aprūsē.
Secinājums
Seat ir šīs ģimenītes pastarītis, tomēr cena tam ir vislielākā un sākas no 2000 latu. Iemesls tam ir lielais privāto pārdevēju skaits, un tas gādā par mazu nobraukumu un lielām cenām. Dienesta vai līzinga auto vidū Alhambra bijis maz. Kvalitātes ziņā gan nav jūtamas krasas atšķirības.
Ford Galaxy 2,3
- MŪSU TESTA AUTO: Galaxy 2.3 baklažānmetālikas krāsā ar GLX aprīkojumu, divi īpašnieki, spriežot pēc teiktā, lietots privātām vajadzībām. Arī bagāžas nodalījums, šķiet, ir izmantots privātajiem kravu pārvadājumiem, jo viss apšuvums ir stipri saskrāpēts, skaļruņu restes salauztas. Ford ārpusē pēdas atstājusi ilgā dzīve starp bērnu velosipēdiem, iepirkumu ratiņiem un kaimiņiem stāvlaukumos.
- MĒS PAMANĪJĀM. Ford neliekas tik mīksts kā VW, iespējams, amortizatori un piekares detaļas tikušas nomainītas. Pārdevējs mēģina par to pārliecināt, tomēr nespēj parādīt ne pirkuma čekus, ne arī servisa grāmatiņu. Arī stipri nobrauktās riepas viņam liekas atbilstošas prasītajai cenai. Tomēr Galaxy ir tikko izieta tehniskā apskate, un šajā situācijā cenai tiešām nav ne vainas.
- BRAUKŠANAS PRIEKS. 2,3 litru (107 kW/145 ZS) motors no Ford ne bez pamata tiek uzskatīts par labāko šīs sērijas dzinēju. Tas velk gana spēcīgi jau kopš paša sākuma un uz autobāņa vēl kārtīgi pieliek klāt. Turklāt tas nepatērē vairāk kā 30 ZS vājākais bāzes divu litru dzinējs no VW un strādā daudz mierīgāk.
- TAS PRIECĒ. Sēdekļu izbīdīšana. Zemo polsteru dēļ sēdēšanas pozīcija aizmugurējās sēdvietās lieliem viduseiropiešiem nav ideāla, tomēr Galaxy un Co jau 1995. gadā piedāvāja iespēju izbīdīt uz priekšu abus vidējās rindas malējos sēdekļus lielākai elkoņu brīvībai.
- TAS KAITINA. Blakusagregāti. Vienalga, vai tas būtu klusinātājs, centrālā atslēga, ABS vai autonomā apsilde, bojāto blakusagregātu saraksts ir gandrīz vai bezgalīgs.
Pat sistēmas, kas citos auto gadu desmitiem darbojas lieliski, kā, piemēram, logu tīrītāji, Galaxy un Co klientiem sagādā problēmas. Vēl sliktāk ir tas, ka serviss pārsvarā zina tikai vienu risinājumu – nomaiņu, nevis remontēšanu.
Secinājums
Ford Galaxy uzskatāms par noslēpumaināko starp šiem trim portugāļiem. Pārsvarā tas ir nedaudz lētāks nekā Sharan un ar 2,3 litriem piedāvā visatraktīvāko dzinēju ikdienas braucējam. Vienīgi vajadzētu rēķināties ar lielām uzturēšanas izmaksām – vidēji 11 litri 95. markas benzīna un kārtīgs malks vairāk pilsētas satiksmē. Toties atkrīt zobsiksnas maiņa.
Sharan, Alhambra, Galaxy defekti
Parasti mēs šeit uzrādām divas līdz trīs lietoto auto problēmu zonas un to, kā klients tās varētu pazīt. Ar Sharan ģimeni tas neizdodas – problēmu ir pārāk daudz. Tiem, kas interesējas par Alhambra, Galaxy vai Sharan, jāpatur prātā svarīgākā atziņa jebkura lietota auto iegādē: viss, kas ir, var arī salūzt. Sāksim ar piekari. Kurš Sharan īpašnieks gan nepazīst šo tehniskās apskates darbinieka sejas izteiksmi, kad tas izrāpjas no bedres un saka: «Izdilušas stabilizatoru atsaišu bukses. » Vai arī stūres vadības stieņi, vai balsta šarnīri vai arī amortizatoru bukses, vai arī viss kopā.
Seat Alhambra, Ford Galaxy un VW Sharan visi noripo no viena konveijera, tāpēc arī to problēmas ir identiskas.
Neliels mierinājums – brīvajā rezerves daļu tirgū uzņēmums Meyle piedāvā tā sauktās HD detaļas, kas kalpo jūtami ilgāk nekā sākotnējais aprīkojums. Bieži izlaiž garu arī aizmugurējā tilta bukses, tāpat riteņu gultņiem raksturīgs palielināts bojājumu koeficients, un bremžu sistēma tā pa īstam izturīga kļuva tikai 2001. gada sākumā, kad 16 collu diskiem aizmugurē tika ieviesti lielāki bremžu diski.
Dzinēji bija tādi jau kopš paša sākuma. Pārsvarā piegādāti no VW – vienīgi Galaxy bija pašam savs 2,3 litru benzīnnieks –, tomēr nav iemesla satraukumam. Ar noteikumu, ja zobsiksna saņem pienācīgo aprūpi un TDI frakcijā netiek eksperimentēts ar čiptūningu, visi dzinēji sasniedz astronomisku nobraukumu. Ilgmūžīgs – tas gan neattiecas uz logu tīrītāju motoriņiem.
Priekšējā vējstikla iekārtai ar regulāru biežumu iesūbē vadības stieņu gultņi. Tie kļūst grūti darbināmi, kaut kad sadeg arī elektromotors. Tāpēc mēs visiem Sharan un Co īpašniekiem arī iesakām regulāri ieeļļot logu tīrītāju mehānismu. Izvairīšanās no visām pārējām ķibelēm diemžēl nav iespējama.
Rezumējums
Alhambra–Galaxy–Sharan apvienības īpašnieki lieliski tiek galā ar problēmām, bet citādi arī ikdiena nebūtu iedomājama. Šo modeļi īpašnieki ir vienisprātis: ja auto ripo, tas ir lēts un komfortabls ģimenes auto.