Diemžēl tās ir ne tikai urbānās leģendas, bet realitāte, ar kuru saskārušies daudzi auto īpašnieki. Kādus bojājumus automašīnām visbiežāk nodara apšaubāmas kvalitātes auto servisi un kādas pazīmes liecina par to, ka servisā automašīna varētu iegūt vēl nopietnākās tehniskās problēmās?
Skaidro auto dīlera “Moller Auto” pārstāvēto zīmolu “Volkswagen” un “Audi” servisu centru eksperti.
Latvijā autoparku lielākoties veido automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem, bet hibrīdu un elektroauto uz mūsu ceļiem ir proporcionāli mazāk, tie ir jaunāki un daudziem vēl spēkā garantijas, tāpēc likumsakarīgi, ka biežāk nesertificētos auto servisos tiek nodarīti bojājumi tieši spēkratiem ar iekšdedzes dzinējiem.
Citi lasa
Tiesa, kā norāda uzņēmuma eksperti, nākamo 3 gadu laikā sagaidāms, ka šo servisu darboņi kļūs drosmīgāki, arvien vairāk uzņemoties veikt remontdarbus arī elektroauto un hibrīdauto, pat ja atbilstošu zināšanu nebūs, jo nāksies pielāgoties pieprasījumam.
- Vienu skrūvi pieskrūvē, bet citu nē
Saskaņā ar ekspertu novērojumiem, automašīnu ritošā daļa ir tā, kurai pelēkās zonas servisi visbiežāk nodara kaitējumu. Turklāt tie nav tikai tehniski bojājumi. Viena slikti pieskrūvēta skrūve var radīt reālu iespēju, ka auto apdraud vadītāja un citu satiksmes dalībnieku drošību uz ceļa.
Eksperti norāda, ka ir nācies saskarties ar situāciju, kad auto īpašnieks ir devies uz tehnisko apskati, bet tās laikā pārbaudes veicējs viņam rokās ieliek riteņa skrūvi. Pēc tam ir konstatēts, ka apšaubāmas kvalitātes servisā katram ritenim ir pievilkta tikai viena skrūve. Ir bijuši arī gadījumi, kad šādi autoservisi burtiski nepaveic iesākto līdz galam, piemēram, maina aizmugurējās bremžu uzlikas, bet neveic stāvbremzes regulāciju.
Ekspertu pieredzē tik pat daudz pārsteidzošu gadījumu bijuši saistīti arī ar automašīnu dzinējiem. Piemēram, reiz no kāda auto dzinēja nācis troksnis, jo, izrādās, iepriekšējā servisā, mainot motora ķēdi, salauzti zobrati, kādēļ auto knapi braucis.
- Meistari, kas “zina” un “prot” visu
Mūsdienās tehnoloģijas attīstās zibenīgi, tāpēc būt par ekspertu visās jomās nav iespējams. Arī gadu desmitu pieredze auto remontā daudzkārt nelīdz, jo, laikam ejot, tehnoloģijas ir ne vien mainījušās, bet arī palikušas sarežģītākas. Piemēram, šobrīd pat bremžu nomaiņai, lai to paveiktu rūpīgi, ir nepieciešama speciāla datorprogramma.
Jāatzīst, ka remontdarbu veicējiem nesertificētos servisos visbiežāk nav vajadzīgo zināšanu par konkrētā auto zīmola un modeļa tehniskajām niansēm. Nemaz nerunājot par atbilstošu tehnisko aprīkojumu, instrumentiem. Viņi dzīvo ar pārliecību, ka viena auto marka ir līdzīga citai, bezbailīgi uzņemoties labot kā budžeta, tā luksus klases auto. Eksperti norāda, ka tas ir absurds, jo katra zīmola un pat modeļa automašīnas tehniskās nianses būtiski atšķiras, tādēļ, lai veiktu kvalitatīvu remontu, bez padziļinātas izpratnes un atbilstošiem instrumentiem neiztikt.
- Pieņem ātrāk, bet labo daudzkārt ilgāk
Visbiežāk cilvēki iekrīt nesertificētu auto servisu nagos, jo meklē pakalpojumus, kas ir lētāki un pieejamāki ātrāk. Tiesa, kā liecina “Moller Auto” ekspertu pieredze, pelēkās zonas servisu pakalpojumi mēdz būt lētāki vairāku iemeslu dēļ – piemēram, tie izvairās no nodokļu maksāšanas, remontdarbos izmanto lētas un nekvalitatīvas detaļas, to darbaspēks ir mazāk kvalificēts u.tml. Savukārt rindas šajos servisos mēdz būt īsas, tādēļ to pakalpojumi ir pieejami ātrāk, kas, protams, ir pievilcīgs piedāvājums jebkuram auto īpašniekam.
Ļoti bieži, apmeklējot nesertificētus servisus, cilvēki nonāk situācijās, kad nākas maksāt divreiz, jo sertificētajos auto servisos bieži tiek apkalpoti auto īpašnieki, kuri atbrauc no cita servisa ar nopietnākām auto darbības problēmām, nekā tur ieradās. Izrādās, remontdarbu veicējs mēģinājis labot auto, bet tad pateicis, ka tomēr jādodas uz dīlera servisu, jo pats netiek galā, nav vajadzīgo instrumentu u.tml. Jā, šādos servisos tikt pie pakalpojuma var ātri, bet, ja tiek parēķināts laiks, cik beigu beigās ilgi auto pavada remontdarbu procesā, laika patēriņš ir neracionāli ilgs. Arī maksāt nākas vairāk, jo, labojot auto divos servisos, ir tikai loģiski, ka remonta izmaksas beigu beigās ir ievērojami augstākas.
- Pelēkās zonas servisiem ir vairākas iezīmes
Auto remontdarbus vai tehnisko apkopi var veikt tikai tad, ja zināms, kādi servisa pakalpojumi tam nodrošināti iepriekš. Ja serviss neveido šādu datu bāzi par auto iepriekš veiktajiem remontdarbiem, visticamāk, meistaru lēmumi par nepieciešamajiem uzlabojumiem ir tikai pieņēmumos balstīti, nosakot vajadzības “uz aci”. Jāatceras, ka kaut vai visas bremžu sistēmas pārbaude ir jāveic pēc noteikta nobraukuma. Meistars to nevar zināt, neveidojot klientu reģistru. Par nožēlu, pēc šādiem principiem darbojas vairums nesertificēto servisu.
Pelēkās zonas servisam būs arī pavirša attieksme pret vidi – visiem auto vadītājiem jāpatur prātā, ka, apmeklējot tādu servisu, auto riepas, dabai nedraudzīgie šķidrumi, visticamāk, nonāks mežā vai kādā citā nomaļā vietā, ne atkritumu pārstrādes punktā.
Šie servisi būs arī atsaucīgi, ja auto īpašnieks vēlēsies skatīties, kā tiek veikti remontdarbi, ļaujot viņam būt blakus meistaram un spēkratam, taču nepadomājot, ka tas var būt ļoti bīstami.