Tipiska situācija: brīvdienu braucienos eļļas brīdinājuma gaismas signāls norāda, ka ir nepieciešams papildināt motoreļļu. Nekrītiet panikā!
Tas ir tikai informācijas paziņojums, nevis brīdinājums. Protams, runa ir par oranžo gaismu vai parasto automašīnas datora ziņojumu, nevis sarkano trauksmi, kas signalizē, ka nenotiek eļļošanas process.
Vispirms ir nepieciešams novietot automašīnu uz līdzenas virsmas, konkrētāk – automašīna nedrīkst atrasties slīpumā. Pēc tam izslēdziet dzinēju un ļaujiet tam atdzist 10–15 minūtes, tad pārbaudiet eļļas līmeni ar mērstieni. Ja norāde atbilst standartam, nav pamata satraukumam.
Tomēr, ja eļļas līmenis ir sasniedzis minimumu, ir nepieciešams to papildināt.
Cik daudz eļļas nepieciešams papildināšanai?
Lielākajai daļai populārāko automašīnu modeļu ir aptuveni 1 litrs eļļas starp minimālo un maksimālo līmeni. Labāk uzpildiet eļļu aptuveni par 0,25 l un pēc 5 minūtēm atkārtoti pārbaudiet motoreļļas līmeni ar mērstieni. Ja nepieciešams, pielejiet vēl eļļu, līdz eļļas līmenis sasniedz ieteikto. Mūsdienu dzinējos ir svarīgi, lai eļļas līmenis būtu tuvu maksimālajam. Viena no svarīgākajām eļļas funkcijām ir dzinēja atdzesēšana. Jo vairāk eļļas, jo labāk dzinējs tiks atdzesēts.
Kādu eļļu izmantot?
Svarīgi ir izmantot tādu pašu eļļu kā tā, kas jau atrodas dzinējā, tādēļ vienam litram atbilstošās eļļas vienmēr vajadzētu būt automašīnas bagāžniekā. Tomēr, ja līdzi nav rezerves eļļas, meklējiet piekariņu zem pārsega ar informāciju par pēdējo eļļas nomaiņu. Tur jūs atradīsiet ne tikai datumu un nobraukumu, bet arī eļļas zīmolu un specifikācijas. Ja piekariņa nav, pārbaudiet ierakstus servisa grāmatā. Ja arī tur nav atrodama vajadzīgā informāciju, nepieciešams sazināties ar speciālistu, kurš pēc mašīnas parametriem noteiks atbilstošāko eļļu.
Kā izvēlēties eļļu?
Papildināmajai eļļai jābūt tādai pašai kvalitātes klasei un vēlams arī tādai pašai viskozitātei kā eļļai dzinējā. Kvalitātes klasi nosaka attiecīgās starptautiskās specifikācijas, piemēram, API vai ACEA. Tāpat arī ieteicams izvēlēties eļļu, kas atbilst transportlīdzekļa ražotāja attiecīgajam tipa apstiprinājumam noteikta veida dzinējam. Informācija par to, kāda eļļas kvalitātes un viskozitātes klase ir paredzēta konkrētās automašīnas dzinējam, ir pieejama transportlīdzekļa ekspluatācijas rokasgrāmatā vai ražotāja tīmekļa vietnē.
Svarīgi iegaumēt!
Izvēloties jaunu, vēl neizmēģinātu eļļu, atcerieties dažas īpašas prasības. Pirmkārt – automašīnām, kas aprīkotas ar makrodaļiņu filtru, nepieciešamas eļļas, kas paredzētas dzinējiem ar makrodaļiņu filtru vai Low SAPs eļļas. Lai to noteiktu, uz produkta iepakojuma jāmeklē norāde par ACEA standartu un burts C.
Noderīga informācija
Eļļu papildināt drīkst aukstiem dzinējiem. Karsta dzinēja uzpildīšana ar aukstu eļļu var izraisīt motora galvas mikroplaisas.
Pārsvarā gadījumu eļļas, kurām ir augstākas kvalitātes specifikācijas, ir saderīgas ar zemākas kvalitātes eļļām, respektīvi, augstākas kvalitātes eļļas pievienošana zemākas kvalitātes eļļai, neradīs negatīvu ietekmi dzinējam. Tomēr vienmēr ir jāņem vērā, ka pēc divu dažādu eļļu sajaukšanas izveidotajam maisījumam būs sliktāki parametri.
Gadījumā, ja māc šaubas, vai ir iepildīta eļļa ar atbilstošiem parametriem, pēc atgriešanās mājās ieteicams nomainīt visu eļļu pret dzinējam piemērotu. Tāpat pārliecinieties, ka katram gadījumam sarūpējat rezerves eļļu, ko paglabāt automašīnā.
Vajadzība papildināt eļļu, braucot garākus attālumus, nav līdzvērtīga dzinēja nolietojumam. Nepieciešamība pēc eļļas ir ļoti atkarīga no automašīnas lietošanas veida. Ja dodaties kalnos vai veicat lielus attālumus, bieži braucat ar lielu ātrumu, dzinējs tiks pakļauts lielai slodzei. Šādos apstākļos liels eļļas patēriņš būs pamatots.
Gadījumā, ja eļļu nepieciešams papildināt par 0,5 l uz katriem 1000 km, ir jāpārbauda dzinēja tehniskais stāvoklis servisā. Tas attiecas uz blīvgredzenu, vārstu blīvjgredzenu stāvokli un iespējamām noplūdēm, kas var izraisīt pārmērīgu eļļas patēriņu.