Arī Rīgas Tehniskās koledžas topošo automehāniķu pedagogi Sanita Eihmane un Māris Žuga norāda, ka Latvijā vēl joprojām nav obligātas autoservisu sertifikācijas. Tas nozīmē, ka autoservisu var atvērt ikviens, neskatoties uz aprīkojuma un darbinieku izglītības līmeni. Līdz ar to noteikt, kuri ir lietpratēji, ir grūti.
Katru gadu par jaunajiem autobraucējiem kļūst vairāki desmiti tūkstoši cilvēku. Ceļu satiksmes drošības direkcijas apkopotā statistika liecina, ka pērn Latvijā autovadītāja apliecību ieguva 15 687 cilvēki. Šogad, līdz maija beigām, izsniegtas jau vairāk nekā 7000 apliecības.
Pat tad, ja par automašīnu pienācīgi rūpējas, ir nepieciešama regulāra un profesionāla apkope, lai novērstu iespējamās problēmas, tā nodrošinot, ka starp servisa apmeklējumiem auto nesagādās liekas raizes.
“Latvijā autoservisu skaits ir ļoti liels un tie ir dažāda līmeņa, tādēļ sev piemērota servisa atrašana var aizņemt laiku, kā arī, protams, tas rada liekus tēriņus," pauž Viļumsons.
Tādēļ “Inter Cars Latvija” kopā ar ekspertiem apkopoja svarīgākos ieteikumus jaunajiem censoņiem, kas jāņem vērā, domājot par servisa izvēli un apmeklējumu.
Lietota vai jauna automašīna – kuru izvēlēties?
Auto iegāde vienmēr ir jāapdomā ļoti rūpīgi. Ir jāizvērtē visi plusi un mīnusi. “Iegādājoties lietotu auto, iespējams, būs nepieciešams biežāk apmeklēt autoservisu, savukārt, iegādājoties jaunu auto – tā sākuma cena būs viennozīmīgi augstāka. Tāpat mūsdienās ir pieejami dažādi auto koplietošanas servisi, tāpēc ne vienmēr jaunie censoņi uzreiz izvēlas iegādāties personīgo spēkratu,” stāsta Viļumsons.
Taču, ja ir vēlme iegādāties savu auto un rocība atļauj, “Drošas braukšanas skolas” direktors Jānis Vanks tomēr rekomendē izvēlēties jaunu spēkratu, jo tas sagadās krietni mazāk problēmu. “Jauna automašīna ir aprīkota ar modernākajām drošības sistēmām un ir labā tehniskā stāvoklī, kas nozīmē, ka vadītājs varēs pievērst vairāk uzmanības ceļu satiksmei un braukšanai, nevis risināt problēmas ar auto,” uzsver Vanks.
Nespried par vīru pēc cepures – autoservisa izvēlē būtiskas ir atsauksmes
Vanks atgādina, ka autoservisa vizuālais noformējums ne vienmēr nozīmē, ka tur strādā labi speciālisti, tāpēc ir būtiski lūgt vai meklēt atsauksmes, un ļoti bieži autobraucēji to arī dara. Gandrīz katram draugu lokā ir kāds auto entuziasts, kurš ar automobili ir “uz tu” un kuram var lūgt rekomendācijas.
“Protams, atsauksmes var meklēt arī vienkārši internetā, taču nepārbaudīti un anonīmi vērtējumi var būt maldīgi. Nesen Latvijā kļuva pieejama bezmaksas platforma autovadītājiem un autoservisiem “Motointegrator.lv”. Papildu tam, ka var elektroniski meklēt informāciju par autoservisiem, pakalpojumiem, cenām, kā arī pieteikties vizītei, tur var atrast arī atsauksmes par pakalpojumu sniedzējiem,” pastāstīja “Inter Cars Latvija” projektu vadītājs Ivars Klints.
Viņš arī paskaidroja, ka platformā katru atsauksmi – gan labu, gan sliktu – pirms publicēšanas pārbauda vietnes moderators, tā veidojot patiesāku vērtējumu par servisu.
Ikdienas rūpes par auto
Ikkatra autovadītāja pienākums ikdienā ir pārbaudīt ārējo apgaismojumu, motoreļļas un citu šķidrumu līmeni. Tāpat jāpievērš uzmanība, vai zem auto nerodas traipi, un to ir arī jāvar iedarbināt praktiski pie jebkādas apkārtējās temperatūras.
“Automobilis ir jāuztur tīrs un jāseko līdzi, vai tā uzvedībā kas nemainās. Tas nedrīkst vibrēt un trokšņot ne atrodoties kustībā, ne bremzējot. Tāpat arī, braucot pa taisnu, līdzenu ceļu un atlaižot rokas no stūres, automobilim ir jāspēj saglabāt taisnvirziena kustību,” norāda pedagogi.
Tāpat viņi uzsver, ka spiediens riepās ir jāpārbauda un jāmaina pēc vajadzības atkarībā no vedamās kravas svara un ir noderīgi to pārbaudīt arī katras degvielas uzpildes laikā. Stiklu tīrītājiem un mazgātājiem ir jādarbojas bez liekiem trokšņiem un kvalitatīvi, neatstājot uz stikla grūti caurredzamas švīkas.
“Ir vērtīgi, ja katram autobraucējam ir arī sava auto servisa grāmatiņa, kurā apkopoti veiktie remontdarbi, piefiksēts, kad veikta tehniskā apskate vai kad jāiegādājas jauna apdrošināšana. “Motointegrator.lv” piedāvā informāciju apkopot vienuviet – digitāli – tā atvieglojot dzīvi gan pašam autobraucējam, gan arī autoservisiem,” pauž Klints.
Atrodi savu īsto un uzticamo servisu
Vanks norāda, ka nereti ir tā, ka jaunie autovadītāji nemaz nepamana, ka automašīnai ir kāda vaina. Šā iemesla dēļ ir svarīgi doties uz servisu regulāri, lai atrādītu savu spēkratu speciālistam, kas spēs novērtēt, vai auto ir darba kārtībā.
“Svarīgi, lai auto īpašniekam izdodas atrast vienu labu servisu un pie tā arī savu auto vest. Tādā gadījumā speciālisti pārzinās auto remonta vēsturi, kādas ir bijušas iepriekšējās problēmas, kas ir darīts, kuras detaļas mainītas un tā joprojām," uzsver Vanks.
Pedagogi norāda, ka visdrošāk ir doties uz autoservisu, kas ir attiecīgā autoražotāja autorizētie pārstāvji. Nenoliedzami, tas palielina pakalpojuma cenu, taču tas dod arī pārliecību, ka veiktie darbi būs kvalitatīvi.
“Protams, ir arī citi labi servisi, piemēram, tādi, kas specializējās uz kādu konkrētu automobiļu marku. Šiem autoservisiem ir pieejama informācija par konkrēto auto, kas ir nepieciešama tā tehniskajai apkopei un remontam. Daudzām darbnīcām tādas informācijas nemaz nav. Tādi servisi varbūt izceļas ar zemāko cenu, taču garantijas, ka darbinieki uzpildīs automobili ar tieši tam paredzētu eļļu vai izvēlēsies kvalitatīvu filtru, nav,” pauž pedagogi.