Liela daļa auto īpašnieku, pētot pieejamo motoreļļu klāstu veikalā, uzskata, ka konkrētas viskozitātes kategorijas ievērošana, šajā gadījumā 0W-20, ir pietiekams kritērijs motoreļļas izvēlē un ka citi marķējumi, tostarp tā sauktie auto ražotāju standarti, ir tikai papildus mārketings.
Tomēr tas ir maldīgs priekšstats – pieņemt, ka eļļa, kas ražota jaudīgam dzinējam būs kvalitatīvāka, nekā motoreļļa, kas ražota vidēja dzinēja auto prasībām.
Viskozitāte nav vienīgais, kam ir nozīme
Noder atcerēties, ka kinemātiskās viskozitātes klases apzīmējums nav vienīgais un galvenais kritērijs kvalitatīvas eļļas izvēlei. Apskatot iepakojumu, svarīgi pievērst uzmanību arī iepriekš minētajām ražotāja norādēm par motoreļļu un tās kvalitātes standartiem, jo preču klāsts vienas viskozitātes klases ietvarā ir diezgan plašs un var būtiski atšķirties.
Stingrāki kļuvuši API standarti
API (American Petroleum Institute) jeb Amerikas naftas institūta izstrādātie standarti ir ļoti populāri, un lielākā daļa autovadītāju un mehāniķu tiem pievērš pastiprinātu uzmanību. Tipiskā apzīmējumā, piemēram, SJ/CD, pirmais termins attiecas uz eļļas parametriem benzīna motoriem un otrais apzīmējums uz dīzeļdzinējiem. Jo tālāk otrais burts katrā sekcijā ir no alfabēta sākuma, jo augstākas kvalitātes prasības. Tas nozīmē, ka SJ/CD eļļa atbilst zemākām prasībām nekā, piemēram, SL/CF. Pašlaik ar jaunākajām specifikācijām vieglajiem automobiļiem, konkrētāk benzīna dzinējiem, uz augstāko kvalitāti norāda burts P.
Mūsdienās standarti ir kļuvuši daudz stingrāki, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, tādēļ ir svarīgi izprast arī jaunākos apzīmējus.
- API: SN + apzīmējums nozīmē to, ka tiek samazināta priekšlaicīga aizdegšanās benzīna dzinējos (Low Speed Pre-Ignition (LSPI) parādība).
- API: SP atbilst ļoti stingrām prasībām attiecībā uz augsttemperatūras nogulsnēm un zobsiksnas nodilumu. Tās ir noturīgas pret oksidēšanos un nodrošina atbilstošu sodrēju izkliedi benzīna tiešās iesmidzināšanas dzinējos.
ILSAC – vairāk kā API
ILSAC (Starptautiskā smērvielu standartizācijas un apstiprināšanas komiteja) ir Amerikas un Japānas organizācija, kas balstās uz API specifikācijām, bet paplašina tās ar papildu prasībām, kas klasificētas no GL-1 līdz GL-6.
Šie apzīmējumi nosaka motoreļļas ietekmi uz tādām lietām kā augstas temperatūras nogulšņu veidošanos, LSPI kontroli, zobsiksnas nodilumu u.c. Interesanti, ka pašreizējais ILSAC GF-6 līmenis ir sadalīts divās kategorijās: GF-6A (uzlabota GF-5 versija ar viskozitātes pakāpi 0W vai 5W, bet ne zemāku par 0W-20) un GF-6B (SAE 0W-16 un zemāka).
ACEA – Eiropas prasības
Šīs kvalitātes klasifikācijas pamatā ir burti, kuri apzīmē konkrētu kategoriju. A) benzīna motoriem, B) dīzeļmotoriem, C) mazpelnu eļļām un skaitlis, kas norāda eļļas kvalitātes īpašības. Jaunākais no tiem ir ACEA standarts: C6.
Sākot ar 2021. gadu, tas apvieno ACEA C5 standarta energotaupības priekšrocības ar papildu prasībām, piemēram, motoreļļas būtisko ietekmi uz LSPI daļiņu samazināšanu, zobsiksnas pasargāšanu no sodrēju negatīvās ietekmes, dūmu un piesārņojuma samazināšanu turbokompresorā.
Ko nozīmē ražotāja standarti?
Automobiļu ražotāji pēc iespējas vairāk atzīst pasaules motoreļļas kategorijas un standartus, tomēr dažkārt ievieš arī savus marķējumus (tā sauktos ražotāja apstiprinājumus), kas, no vienas puses, rada papildu problēmas eļļas ražotājiem un, no otras puses, atvieglo transportlīdzekļu vadītāju un auto mehāniķu izvēli, jo konkrētā automobiļa ražotāja marķējums uz motoreļļas iepakojuma norāda uz pilnīgu tā piemērojamību konkrētā gadījumā.
Tomēr ir svarīgi paturēt prātā, ka konkrēta automobiļa ražotāja apstiprinājums nenozīmē, ka konkrēta eļļa ir piemērota visiem šīs markas transportlīdzekļiem.