Lasītāja jautājums: Atceros reizi, kad Dakaras rallijā vienu no motobraucējiem saspēra zibens. Par to iepriekš nebiju aizdomājies, bet Latvijas vasarās negaiss nav nekāds retums. Ja šādi var saspert motociklistu, tad automašīnu vēl jo drīzāk, jo virsbūve sastāv vairāk no metāla. Pēc tam no braucējiem un paša auto kaut kas paliek pāri? Ražotāji pret to vispār nodrošinās?
Atbilde
Mums nav informācijas, ka kāds autoražotājs praktizētu šādus testus, jo ir tikai dažas vietas pasaulē, kur augstsprieguma eksperimentus varētu veikt. Teorētiski automašīnai var iespert zibens, tomēr lielu apdraudējumu pasažieriem vai spēkratam tas nerada. Tam gan par iemeslu nav četras gumijas riepas, kas autobraucēju vidū izveidojies jau kā mīts.
Automašīnu virsbūves veidotas tā, lai metāls pasargātu no elektriskā lādiņa. Par to varam pateikties Maiklam Faradejam.
Padziļināti par šo tēmu var lasīt informāciju internetā, ievadot meklētājā atslēgvārdus Faraday cage. Auto ar aizvērtiem logiem būs gana drošs, taču negaisa laikā nevajadzētu pieskarties metāliskajām salona daļām, radio vai izmantot telefonu, it īpaši, ja tas sasaistīts ar auto. Tāpat ieteicams apstādināt auto un izslēgt dzinēju.
Ārvalstīs ir fiksēti gadījumi, kad pilnībā tiek izkausēta elektriskā sistēma, aktivizēti gaisa spilveni, pārsprāgušas riepas un aizdedzies panelis vai pat viss auto. Nedaudz atšķirīga situācija ir kabrioletiem, kuriem nav jumta, padarot tos nedrošākus pret zibens ietekmi.