Jaunais SUV modelis
Hyundai pieredze SUV segmentā tuvojas jau otrajai desmitgadei. Pircēji vēl joprojām var iegādāties Tucson, turpretim Santa Fe nupat iesoļojis jau ceturtajā paaudzē. Strauji augošajā mazo SUV klasē Dienvidkorejas autoražotājam līdz šim nebija, ko piedāvāt. Jaunais Hyundai Kona ir ieradies, lai to mainītu.
Modeļa nosaukumu Kona tas aizguvis no kādas Havaju salas pilsētas, un eksotisko salu ietekme manāma arī auto dizainā. Iespraukšanās vēl neiepazītā klasē nav viegls uzdevums, it īpaši, ja rindā uz pircēju stāv jau spēcīgi konkurenti no Toyota, Nissan, Seat un citiem. Līdzšinējo Hyundai modeļu dizaina formas un akcenti nav bijuši pārlieku eksperimentāli, taču jaunajam Kona ir izvēlēts īpaši pamanāms tērps.
Citi lasa
Eksterjera dizainu izstrādājis Lūks Donkervolks, kurš strādājis arī pie Lamborghini Diablo VT, Bentley Flying Spur, Audi R8 Le Mans Racer un citu sporta auto dizaina veidošanas. Arī Kona dizainā redzamas dažas sportiskas iezīmes un neskaitāmas gaisa atveres, no kurām daļa gan ir butaforijas, piemēram, horizontālais atvērums, kas atrodas bampera augšpusē.
Augsti novietoti šaurie dienas gaitas lukturi redzēti arī konkurentu modeļos, bet par Hyundai identitāti norāda iespaidīgais radiatora režģis ar zīmola logotipu vidusdaļā.
No aizmugures Kona atgādina interpretāciju par i30 SUV, ar nedaudz piepūstiem vaigiem un šaurām acīm. Interesants ir virsbūves aizsargmateriālu lietojums. Dizaineri īpaši uzmanību koncentrējuši riteņu arku zonām, taču kādam šķitīs, ka pilsētas krosoveram šie plastmasas vairogi nav nepieciešami.
Visu četru riteņu piedziņas versijām klīrenss paaugstināts no standarta 171 mm līdz 177,5 mm, iedrošinot bez raizēm pārvarēt Juglas ielas aku vāku krāterus. Uz sausa seguma auto iztiek ar priekšpiedziņu, bet, tiklīdz nepieciešama labāka saķere, pilnpiedziņa tiek ieslēgta automātiski. Ja gaidāmi grūtāki pārbaudījumi, ar pogas nospiešanu pie transmisijas sviras griezes moments starp abiem tiltiem tiek sadalīts attiecībā 50:50, un tas darbojas līdz 40 km/h stundā.
Pārvarot dažādas ieplakas un sniegotus meža kalniņus, pilnpiedziņas sistēma ļāva justies droši, taču nevajadzētu iedomāties, ka tas uzreiz ļaus gāzt lielus kalnus – šis vēl joprojām ir pilsētas krosovers.
Priekšējā balstiekārtā gan 2WD, gan 4WD modeļi izmanto MacPherson risinājumu, atstājot vietu izmaiņām aizmugures piekarē. Parastā vērpstieņa vietā 4WD versijas iegūst komplicētāku daudzsviru balstiekārtu, kas transformējas labākās gaitas īpašībās un auto uzvedībā uz ceļa.
Efekts patiesi ir sasniegts. Nedaudz vairāk kā 4 m garais Kona negaidīti labi uzvedas arī uz šosejas. Neierasti stingra stūres vadība un pārliecinoša gaita emocionāli rada iespaidu, ka braucam ar lielāku auto. Arī līkumos Kona paklausīgi pagriež degunu, kur esam norādījuši. Visai jautri! Bet ciets, ak, cik ciets!
Style komplektācijas vienīgā izvēle ir 18 collu diski, kuri varbūt ir kā radīti Kona mājvietai, bet ne mūsu ceļiem. Lielie riteņi uz šosejas rada ne vien pastiprinātu troksni salonā, bet arī neļaus balstiekārtai apslāpēt nelīdzenumus. 16 vai 17 collu diski būtu racionālāks risinājums.
Dizaina akcenti
Eksterjerā valdošo prieku un jautrību interjerā nomaina tradicionālāka pieeja. Ergonomiskais ierīču izvietojums atbilst i30 hečbekam. Kona ir pirmais zīmola modelis, kas ieguvis head-up displeju. Mehāniskas skaņas pavadīts, no paneļa iznirst ekrāns, kurā redzams braukšanas ātrums un navigācijas norādes ar iespēju pieregulēt attēla pozīciju, asumu un pat slīpumu. Interjerā dominē melnā krāsa, un šo noskaņu vēl vairāk pastiprina tumšie griesti.
Atkarībā no auto krāsas atmosfēras atsvaidzināšanai var izvēlēties citas krāsas akcentus ap ventilācijas lūkām, ātrumpārslēgu un starta pogu, papildinot tos ar izšuvumiem uz stūres un sēdekļiem. Pat drošības jostas ir košā krāsā, tas palīdz Ceļu policijai uzraudzīt jūsu likuma paklausību.
Hyundai salons
Brīdi, kad Hyundai uzsāka darbu pie Kona izveides, Nissan Juke un Renault Captur bija tā brīža segmenta etaloni. Tas atspoguļojas salona ietilpībā. Kona modelim cīnoties ar klases vecmeistariem, jaunie Citroën C3 Aircross, Seat Arona un VW T-Roc atrodas jau soli tālāk. Ja priekšā sēdēs garāka auguma braucēji, aizmugurē esošajiem ceļgali nemitīgi pārbaudīs sēdekļu apšuvumu izturību.
Citos gadījumos diviem pieaugušajiem atrašanās aizmugurē nesagādā problēmas, tomēr bērnu sejās šeit mēs varēsim ieraudzīt lielāku smaidu. Raksturīgais vairākiem šī segmenta modeļiem – aizmugurē nav USB ligzdas, ventilācijas lūkas vai 12 V rozetes, toties visi šie labumi kuplā skaitā ir priekšā. Salona plašums apmierinās mazas ģimenes vajadzības, ko gan nevarētu attiecināt uz bagāžas nodalījuma 361 l telpu, kas ir teju par 100 l mazāka nekā VW T-Roc. Pozitīvi, ka vāka atvērums ir visai plašs un zem grīdas atrodas dažādi sīklietu nodalījumi.
Ienesot savā segmentā izklaidīgas noskaņas, Kona tēmē uz jauniešu auditoriju, kurai aprīkojuma saraksts nav mazsvarīgs faktors.
Pretēji skopajām dzinēju un transmisiju komplektācijas iespējām Hyundai sarūpējis dāsnu ekstru klāstu. Kona pieejami Classic, Comfort un Style aprīkojuma līmeņi. Jau pirmajā iekļauti LED dienas gaitas lukturi, kruīza kontrole, Bluetooth un 5 collu ekrāns. Lieta, ko ļoti atzinīgi novērtējām arī i30 hečbekā – bāzes aprīkojumā iekļauta stūres un sēdekļu apsilde.
Pakāpjoties uz Comfort līmeni, iegūsim arī aizmugures distances sensorus un 7 collu krāsaino skārienekrānu ar atpakaļskata kameru. Vērīgā acs aizmugures skatu attēlo labā kvalitātē, atvieglojot braukšanu grūti pārredzamās vietās. Testa Kona ieguvis 775 eiro vērtu komforta paketi, kurā iekļauts 8 collu ekrāns ar navigāciju un Krell audiosistēmu.
Multimediju sistēma ir pārskatāma un viegli lietojama. To pašu var teikt arī par Bluetooth sistēmas darbību – mūzikas straumēšana ir tūlītēja un neprasa vairākkārtīgu savienošanu. Jāatceras, ka brauciena laikā telefonu ar multimediju sistēmu neizdosies savienot. Auto ir jāapstādina un jāieslēdz Parking pozīcija.
Visiem Kona drošības pakotnē iekļauta autonomā avārijas bremzēšanas sistēma ar gājēju brīdinājuma funkciju. Šo funkciju gan mums neradās vajadzība testēt, bet tādi palīgi kā tālo gaismu asistents un sistēmas uzbraukšanai vai nobraukšanai no kalna strādā lieliski. Ceļa posmos ar kvalitatīviem joslu apzīmējumiem (abās pusēs) var izmantot joslu asistentu, taču nereti tam ir grūtības atrast labās puses līniju. Lielākoties vainojamas netīras ceļa nomales. Šādās reizēs vadāmība kļūst visai neprognozējama – automašīna it kā cīnās par savu taisnību.
Kona dzinēji
Latvijā Kona pieejams ar diviem benzīna dzinējiem. Viens no tiem ir 1,0 l trīscilindru T-GDI ar 120 ZS un 172 Nm, kas savienots ar 6MT. Mazo agregātu papildina četrcilindru turbomotors. 1,6 l T-GDI ir ne vien citā cenu kategorijā, bet padara mazo Kona par īstu Herkulesu. Pirmkārt, tam ir 177 ZS jauda, sportiska stila piekritējiem ļaujot 100 km/h sasniegt mazāk kā 8 s.
Otrkārt, šis dzinējs pieejams iesaiņojumā kopā ar pilnpiedziņu un AT. Septiņpakāpju divsajūga automāts pilsētvidē dažbrīd nedarbojas tik sinhroni, kā mēs varētu vēlēties, bet ārpus pilsētas robežām tas nerada raizes. Pat Eco režīmā šis salikums strādā ļoti veikli, bet sporta iestatījumi liks tahometra bultai šaudīties sarkanajā zonā.
Ražotāja uzrādītais vidējais degviela patēriņš 7,1 l/100 km ir pārlieku optimistisks, realitātē nostājoties tuvāk deviņiem litriem, kas ziemīgos apstākļos ir adekvāts rādījums šādai komplektācijai.
Ja lielāka kubatūra un papildus velkošie riteņi nav nepieciešami, tad varēsiet ietaupīt naudu, jo 1,0 l T-GDI pieejams no 16 990 eiro, kamēr 1,6 l T-GDI maksās vismaz par 5000 eiro dārgāk. Finansiālu apsvērumu dēļ mēs sliektos par labu pirmajam variantam.
Kona klāstu šobrīd jau papildinājusi arī pilnībā elektriskais modelis, kļūstot par pirmo bezizmešu SUV zīmola vēsturē. Ar pilnu uzlādi elektriskais Kona spēs veikt vairāk nekā 400 km distanci. Tā sākumcena – 39 990 €.
Motoru veidi
1,0 T-GDI | 1,6 T-GDI | |
Darba tilpums | 998 cm3 | 1591 cm3 |
Jauda: | 88 kW (120 ZS) pie 6000 apgriez./min | 130 kW (177 ZS) pie 5500 apgriez./min |
Griezes moments: | 172 Nm pie 1500 apgriez./min | 265 Nm pie 1500 apgriez./min |
Ātrumkārba: | 6MT | 7AT |
Pašmasa: | 1233–1350 kg | 1350–1496 kg |
Maksimālais ātrums: | 180 km/h | 204 km/h |
Paātrinājums 0–100km/h: | 12,0 s | 7,9 s |
Vidējais degvielas patēriņš: | 5,5 l/100 km | 7,1 l/100 km |
CO2 emisija: | 142 g/km | 194 g/km |
Cena eiro: | no 16 990 | no 20 990 |
Testa auto
- Garums/platums/augstums: 4165/1800/1565 mm
- Riteņu bāze: 2600 mm
- Klīrenss: 177,5 mm
- Riepas: 235/45 R18
- Bākas tilpums: 50 l
- Bagāžas ietilpība: 361–1143 l
- Piedziņa: pilnpiedziņa
- Testa auto 1,6 T-GDI Style 4WD: 27 420 eiro
Iespaids
Gluži kā modeļiem no augstākā plauktiņa – tiklīdz sākam spēlēties ar aprīkojuma klāstu, cena aug ļoti strauji.
Rezumējums
Šajā segmentā stilam ir izšķiroša nozīme. Kādam patiks izskats, citam – piecu gadu garantija. Mēs vēlētos redzēt plašākas dzinēju, piedziņas, transmisiju un aprīkojumu variācijas.