• FOTO: Dodamies uz «Cupra Tavascan» pasaules pirmizrādi Berlīnē

    Pasaules pirmizrāde
    Toms Timoško
    Toms Timoško
    27. aprīlis, 2023
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Toms Timoško
    «Cupra» zīmols pirms dažiem gadiem sarūpēja lielu auto industrijas pārsteigumu, kļūstot par patstāvīgu brendu. Diez vai kāds tolaik varēja iedomāties, kādi panākumi tam sekos ne tikai Spānijā un Vācijā, bet arī citos tirgos, tostarp Latvijā. «Cupra» spērusi pirmos neprātīgos soļus un izskatās, ka šis rokenrols nebeigsies. Devāmies uz Berlīni, lai pieredzētu jaunā «Tavascan» modeļa pasaules pirmizrādi. Lāzeršovi, stilīgi apģērbu aksesuāri, VR tehnoloģijas, digitālā pasaule un daudz jaunumu – auto industrijai šī ir neierasta prakse, tomēr «Cupra» ar šo pasākumu tikai apliecina to, ka ir sava ceļa gājējs.

    Sekojot pircēju iekārotajam «Formentor» SUV un elektriskajam «Born», «Cupra» 2019. gada Frankfurtes auto izstādē izziņoja savu nākamo nulles izmešu modeli – kompānijas pirmo kupejas SUV «Tavascan». Ja tolaik tas eksistēja vien sapņu un vīziju līmenī, tad spāņu zīmols īsā laikā pierādījis, ka sapņi mēdz piepildīties.

    «Cupra» noteicis konkrētu vīziju, identificējot to, kādas īpašības jaunajiem zīmola elektroauto ir jāiemieso. Kompānijas plānos ir pierādīt, ka elektrifikācija spēj būt aizraujoša, bet tās modeļi pievilcīgi, sportiski un pat seksīgi. Tie ir «Cupra» izpilddirektora Veina Grifita vārdi, kas izrādījušies pārsteidzoši trāpīgi.

    Jaunais «Tavascan» izmanto MEB platformu, automātiski kļūstot par radinieku jau iepazītajiem «Škoda Enyaq Coupé RS iV» un «Volkswagen ID.5». Līdzīgi kā VW Grupas brāļi, tas ticis pie dažādām jaudas versijām. 286 zirgspēku «Endurance» versijai būs uz aizmugures ass novietots elektromotors, bet VZ modifikācijā elektromotors atradīsies arī uz priekšējā tilta.

    Tas nozīmē, ka pilnpiedziņas modifikācija attīstīs 340 ZS (par 40 ZS vairāk nekā ID.5 GTX), uz priekšējo asi nosūtot līdz 30% jaudas. Šie skaitļi liecina par to, ka jaunais krosovers solās būt ar tendenci iemiesot sportiskas gaitas īpašības, gluži kā V. Grifits to ieskicēja. Kas attiecas uz paātrinājumu, VZ versija 100 km/h sasniegs 5,6 sekundēs, bet līdz pilsētā nepieciešamajiem 50 km/h tas aiztrauksies 2,4 sekundēs.

    Lai pielāgotu automašīnas raksturu savām vēlmēm un attiecīgajam garastāvoklim, «Tavascan» piedāvās izvēlēties kādu no sešiem braukšanas režīmiem – «Range», «Comfort», «Performance», «Cupra», «Individual» un «Traction». Pēdējais no tiem būs pieejams tikai pilnpiedziņas versijā. Režīmu nosaukumi viegli ļauj saprast, ko varam no tiem sagaidīt, tomēr elektroauto gadījumā svarīgs faktors ir sniedzamība, kas cieši saistās ar pirmo no šiem režīmiem.

    Lai arī kura zirgspēku versija tiktu izvēlēta, «Tavascan» būs apgādāts ar 77 kWh kapacitātes bateriju, kas tehniskākā valodā nosaukta nedaudz sarežģītāk – ar ūdeni dzesējams prizmatisks litija jonu akumulators. Akumulatora bloka pamatplātnē integrētie ūdens kanāli ir savienoti ar dzesēšanas šķidruma kontūru, palīdzot uzturēt optimālu akumulatora temperatūru.

    Lai arī kāda terminoloģija tiktu izmantota, kilometru skaits spēlē lielu lomu un ražotājs norāda, ka labākajā gadījumā ar vienu uzlādi varēsim nobraukt līdz 550 km, savukārt VZ pilnpiedziņas versijā par 30 km mazāk.

    Vēl būtiskāk par sniedzamību ir uzlādes ātrums. 100 km distanci varēs veikt vien pēc 7 minūšu uzlādes.

    Gadījumā, ja baterijas uzlādes līmenis nokrities līdz 10%, tad 135 kW stacijā to varēs uzlādēt līdz 80% nepilnu 30 minūšu laikā.

    Jāatzīmē, ka uzlāde būs pieejama gan no maiņstāvas, gan līdzstrāvas tīkla.

    Kā modernam elektroauto pienākas, «Tavascan» būs aprīkots ar siltumsūkni efektīvākai salona apsildei, kas ir ļoti svarīgs aspekts mūsu reģionam. Tiem, kuri iecienījuši vilkt treilerus, lielas piekabes un jahtas, jaunais elektroauto gan nebūs īstā izvēle. Tas gluži vienkārši šādai vilktspējai nav paredzēts.

    Pneimatiskās balstiekārtas vietā «Cupra» dot priekšroku DCC sport sporta piekarei, kas apvienota ar progresīvo stūri. To, kā šis komplekts strādās reālos apstākļos, ir pāragri spriest, taču līdzšinējā pieredze ar «Cupra» modeļiem nemet šaubu ēnu uz potenciālo rezultātu. Disku izmērs būs diapazonā no 19 līdz 21 collai.

    Vizuāli jaunais krosovers saglabājis galvenās dizaina iezīmes no koncepta versijas, ietverot izgaismotu lielizmēra logotipu, kas no bampera apakšējās daļas sērijveida ražošanas versijā pārcēlies uz bampera augšdaļu.

    Gaismas spēles redzamas arī krosovera aizmugurē, slīpajai jumta līnijai estētiski savienojoties ar nelielu bagāžnieka spoileri un zemāk esošo LED optiku, kas ne tikai sarkanā krāsā izgaismo «Cupra» emblēmu, bet arī sniedzas no vienas bagāžnieka puses līdz otrai.

    Jaunā «Tavascan» lukturi rada nepārprotamu līdzību ar esošajiem «Cupra» ciltsbrāļiem, savukārt par modeļa atpazīstamības zīmi kļūs trijstūra veida lēcas ar «Matrix» tehnoloģiju.

    Lielākais pārsteigums varētu būt interjers, kur viduskonsole saglabāta tādā veidolā, kā esam pieraduši redzēt vien koncepta versijās.

    Augstais konsoles risinājums ne vien nodala vadītāju no pārējiem salonā sēdošajiem, bet arī rada papildu telpu, kur novietot dažādas mantas, savukārt ventilācijas lūkas teju pilnībā noslēptas no braucēju acīm.

    Lai arī šī bija skaties, bet neaiztiec prezentācija, kurā visu varējām novērtēt no drošas distances, salons radīja iespaidu, ka 4,6 metrus garais SUV būs arī pietiekami simpātisks potenciāls pirkums jauniešu acīs.

    Paneļa augšdaļā novietots 15 collu multimediju displejs, kas ir līdz šim lielākais ekrāns, kāds bijis pieejams šī zīmola modeļiem. Šāds displejs izmantots arī jaunajā «Volkswagen ID.7» Vēl viena pārsteidzoša lieta ir audio sistēma.

    Ņemot vērā to, ka elektroauto ir kluss kā Šveices pulkstenis, kvalitatīva mūzikas sistēma ir būtiska šo auto sastāvdaļa un pirmo reizi šis atbildīgais uzdevums uzticēts «Sennheiser» uzņēmumam, kas izstrādājis 12 skaļruņu risinājumu. Jau standarta aprīkojumā tam būs kausveida sēdekļi, bet par papildu naudu varēs iegūt vēl sportiskākus CUP kausveida sēdekļus.

    Patīkami, ka ražotāji mācās no savām kļūdām un, atšķirībā no «Formentor» un «Born», jaunajā «Tavascan» klimata kontroles sleja būs izgaismota. Nelielas, bet ļoti noderīgas izmaiņas. Par to, vai «Tavascan» būs īsts praktiķis, spriest vēl nevaram. Vienīgais, kas zināms – bagāžnieka ietilpība ir 540 litri. Tas ir ievērojami vairāk nekā piedāvā «Nissan Ariya» un teju par 140 l vairāk nekā «Ford Mustang Mach–E».

    Atšķirībā no elektriskā «Born», jaunais «Tavascan» tiks ražots Ķīnā. Lai arī tas ir izstrādāts Barselonā, pārcelšanās uz Āzijas reģionu tiek skaidrota ar vairākiem iemesliem. Viens no tiem ir kapacitāte, jo ar esošo ražošanas jaudu Eiropas rūpnīcās nepietiek, lai VW Grupas jaunie modeļi tiktu saražoti atbilstoši lielajam pieprasījumam. Intervijā Verners Tiecs (Werner Tietz), «Cupr»a pētniecības un attīstības viceprezidents, gan atklāja, ka pagaidām nav plāni Āzijas reģionā ražot kādu no citiem gaidāmajiem «Cupra» elektroauto modeļiem.

    Paredzams, ka jaunais «Tavascan» konkurēs ar tādiem nulles izmešu auto kā «Ford Mustang Mach–E», «Nissan Ariya» un «Tesla Model Y», tirgū nonākot 2024. gadā.

    «Cupra» līdz 2030. gadam kļūs par pilnībā elektrificētu zīmolu, tāpēc nav nekāds pārsteigums, ka līdzās Tavascan izstāžu telpā bija aplūkojams arī «UrbanRebel» koncepts. Tas atgādina futūristisku nākotnes karsto hečbeku, kas pie mums ieradies negaidīti ātri, savukārt dizains pilnībā atbilst tā modeļa nosaukumam, iemiesojot dumpinieka tēlu. Tāpat līdz 2025. gadam dienasgaismu ieraudzīs arī jaunais «Terramar plug–in» hibrīds.

    Ņemot vērā to, ka «Cupra» zīmols pircējiem asociējas ar sportiska rakstura automašīnām, uz lielās skatuves projekcijas skatītāji tika iepazīstināti arī ar elpu aizraujošu jaunumu – «Dark Rebel». Betmobīļa un «Ferrari FF» dizaina pasauļu sajaukums izraisīja lielu sajūsmu nozares ekspertos. «Dark Rebel» pašlaik eksistē tikai digitālajā pasaulē.

    To, vai šāds modelis ieraudzīs dienasgaismu zīmola pārstāvji pagaidām neapstiprināja, tomēr šādu iespējamību arī neizslēdza, piebilstot, ka šķietami nereāli sapņi ir piepildījušies jau iepriekš. Šis ir projekts, kura attīstībai noteikti sekosim līdzi. 

    Neiztikt arī bez virtuālās realitātes. Pasākumā tika prezentēts «Cupra Exponential experience» – pirmā elektrisko sacīkšu pieredze, kas pārsniedz robežas un apvieno virtuālo un fizisko pasauli.

    Tas nozīmē, ka ir iespēja sēsties pie «Cupra UrbanRebel Racing Concept» stūres, kura maksimālā jauda sasniedz 320 kW, uzvilkt augstas izšķirtspējas jauktās realitātes brilles un aizmirst par realitāti, sacenšoties dinamiskā virtuālajā pasaulē, braucot no Barselonas uz Berlīni. Vai jebkurā citā iedomājamā scenārijā. Šādu simulāciju izspēlēja «Cupra Racing» vēstneši Adriēns Tambejs un Žordi Ženē, demonstrējot virtuālo sacīkšu pieredzi, kas apvieno Barselonu un Berlīni.

    Ja esat dzirdējuši par videospēlēm «The Sims», «Need for speed» un «Second life», tad virtuālā «Metahype» sala šīs trīs lietas savieno vienā. Šeit sava vieta ir arī «Cupra» zīmolam.

    Viens no «Metahype» interesantākajiem piedāvājumiem ir «Cupra Next» – telpa, kurā lietotāji var ietekmēt zīmola nākotni, konfigurējot savu «Cupra DarkRebel» – virtuālā sporta automobiļa versiju «Hyper» konfiguratorā.

    Kopumā «Cupra» zīmolam virtuālajā vidē ir piecas teritorijas, katrai atklājot jaunu pieredzi:

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē