• Degvielas taupīšanas ierīces — vai tās tiešām strādā?

    Degvielas patēriņš
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    21. jūnijs, 2021
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Foto: Vilnis Kozlovskis
    Dažādu brīnumlīdzekļu tirgotāji lētticīgus ļautiņus centušies pievilināt visos laikos. Taču degvielas taupītāju joma uzskatāma par īpaši rafinētu cilvēku muļķošanas jomu. Aktivatori un citi brīnumi – mīts vai patiesība?

    200 eiro vērtas muļķības

    Viens no senākajiem un izplatītākajiem brīnumlīdzekļiem ir degvielas taupīšanas ierīce, kura ļauj ne tikai ekonomēt benzīnu vai dīzeļdegvielu, bet arī samazina kaitīgo izmešu daudzumu, palielina dzinēja jaudu un sola citus labumus. Saistībā ar degvielas cenu pastāvīgo kāpumu šādu degvielas taupīšanas ierīču ražotāji un tirgotāji laiku pa laikam aktivizējas, savu produkciju piedāvājot internetā vai publicējot reklāmas rakstus preses izdevumos.

    Tipiska šāda veida ierīce maksā aptuveni 10–20 eiro vai nedaudz vairāk, to var viegli uzstādīt, bet efekts būšot uzreiz un ar neapbruņotu aci pamanāms. Parasti šiem brīnumlīdzekļiem to radītāji dod skanīgus nosaukumus, piemēram, Super Fuel Max, Turbomag vai Aktivators. Savukārt tehniskajā aprakstā minēti vidusmēra autobraucējam pietiekami sarežģīti fizikas un ķīmijas procesi. Visbiežāk šī ierīce ir plastmasas korpusā ievalcēts magnēts, kurš jāpiestiprina degvielas padeves caurulītei. Elektromagnētiskā lauka iespaidā degvielā notiekot molekulāras izmaiņas, tā arī tiekot panākts fantastisks degvielas patēriņš un citi uzlabojumi.

    Atkarībā no šādas ierīces izplatītāju fantāzijas un nekaunības parasti tiek solīts 10–20% degvielas ietaupījums, CO un CH izmešu samazinājums par 30–50%, jaudas pieaugums par 5–10 zirgspēkiem, kā arī motora mūža pagarināšana.

    Daži ražotāji atkarībā no motora tilpuma iesaka uzstādīt virknē vairākas ierīces, tādējādi nodrošinot augstāku efektivitāti. Tātad hiperaktīvākajiem cīnītājiem, lai ekonomētu degvielu, tiek rekomendēts pēc iespējas bagātīgāk apkarināt ar magnētiņiem savas mašīnas degvielas vadus.

    Loģika saprotama – ja reiz vientiesis uzķēries, vajag to apstrādāt pēc pilnas programmas.

    Plašajā piedāvājumā netrūkst arī šķietami sarežģītāku ierīču, kur kāds vadiņš jāpievieno akumulatoram. Tad aprakstītie fizikas procesi ir vēl komplicētāki un tiek cerēts, ka potenciālajā pircējā izsauks lielāku cieņu. Bet paši dārgākie degvielas taupītāji maksā pat līdz 200 eiro, tie ir cilindriskas formas magnēti, kuri jāintegrē degvielas vadā, līdzīgi kā filtrs. Beidzot katrs sevi cienošs brīnumtaupītāja izplatītājs noteikti piesauc dažādus patentus, sertifikātus un zinātnieku atzinumus, kuri apliecina šo unikālo izgudrojumu neatsveramo vērtību pasaules autobūves attīstībā.

    Savukārt, ja kāds neticīgais tomēr atļaujas apšaubīt brīnumierīces efektivitāti vai pat tās radītāju godaprātu, tad no augsti izglītotajiem magnētiņu tirgotājiem saņem kompetentu skaidrojumu, kura galvenā būtība slēpjas pasaules imperiālistu un naftas magnātu sazvērestībā pret tehnisko progresu.

    Var nodrošināt tikai psiholoģisku efektu

    Runājot par zinātnieku vērtējumu, Rīgas Tehniskās universitātes Auto transporta institūta docents doktors Vitolds Šneps, šīs nozares speciālists ar daudzu gadu pieredzi, atļaujas apšaubīt šādu ierīču efektivitāti: «Tās sāku pārbaudīt jau pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados. Tātad šī ideja nav jauna. Esmu testējis praktiski visas pieejamās degvielas taupīšanas ierīces – aktivatorus, jonizatorus u. c. – un to turpinu darīt, līdzko kāda jauna ierīce atkal nonāk manās rokās. Pārbaudes tiek veiktas, kā jau pieklājas – ar speciālu aparatūru, ievērojot priekšrakstus, lai varētu precīzi nomērīt visus parametrus.

    Līdz šim neviena no šāda tipa ierīcēm nav devusi nekādu efektu, nemaz jau nerunājot par to aprakstos minētajiem milzu skaitļiem.

    Vienīgais, ko dažos gadījumos esmu novērojis, ir ļoti niecīgs CH līmeņa samazinājums. Esmu testējis tepat Latvijā ražotos aktivatorus, taču arī tiem efekts bija nulle. Diemžēl to izplatītājs savās reklāmās nekautrējās apgalvot, ka RTU speciālisti it kā esot devuši pozitīvu atzinumu. Tā jau ir cilvēku maldināšana, kas ir ļoti nepatīkami.»

    Kā pozitīvu efektu no šādām degvielas taupīšanas ierīcēm Šnepa kungs min psiholoģisko iespaidu uz automobiļa vadītāju. Ja jau cilvēks ir tos magnētiņus uzlicis, tad viņš aizdomājas par degvielas taupīšanu. Bet tas jau ir pirmais solis ekonomiskas braukšanas virzienā. Pēc pieredzējušā speciālista novērojumiem, mainot braukšanas stilu, degvielas patēriņu iespējams samazināt līdz pat 40%. Tādā veidā var tiešām panākt reālu ietaupījumu, vienīgi ir jāpiepūlas pašam, nevis jācer uz brīnumlīdzekļiem.

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē