Jautājums
Zinu, ka dažiem auto modeļiem, lai izdedzinātu kvēpu filtru, ir pat speciāls šķidrums. Gribētos uzzināt, kuriem modeļiem tas tā ir un kāpēc tas tiek rūpīgi noklusēts?
Atbilde
Kas attiecas uz kvēpu filtriem, tad ir dažādas paaudzes kvēpu filtri un to konstruktīvais novietojums automobilī. Līdz ar to – dažādiem modeļiem ir dažādas īpatnības. Gribētos, pirmkārt, paskaidrot, ka kvēpu filtrs ir izveidots tā, ka katra tā šūna ir kā uzkrājējs. Filtrs aiztur oglekļa (kvēpu) molekulas, kas rodas, strādājot dīzeļdzinējam, un noglabā tās līdz brīdim, kad speciālos apstākļos (paaugstināta temperatūra virs 450 ºC) tās tiek aizdedzinātas un pārvērstas par CO2. CO2 gāzes molekulas viegli tiek cauri kvēpu filtra sienām. Brīdī, kad tiek uzkrāts zināms kvēpu daudzums, nepieciešams veikt dedzināšanu jeb reģenerācijas procesu.
Tirgū ir pieejamas dažādas piedevas, kas tiek lietas klāt degvielai, atvieglojot reģenerācijas procesa veikšanu.
Šo piedevu sastāvā ir vielas, kas darbojas kā katalizatori, lai augstā temperatūrā būtu labāk veikt šo procesu. Realitātē dažādu iemeslu dēļ pat servisiem nav pa spēkam pilnībā visiem auto mākslīgi iedarbināt reģenerāciju. Šeit nav runa par motora vadības sistēmas un motora aprīkojuma defektiem, kas būtiski ietekmē kvēpu filtra sastāvu un darbību.
Jāņem vērā, ka motora vadības defektu gadījumā reģenerācijas process nenotiks. Tāpēc, ja iedegas brīdinājums check engine, labāk vērsties servisā un noskaidrot iemeslu, kāpēc tas notiek, un negaidīt brīdi, kad kvēpu filtrs būs pilns. Šajā brīdī reģenerācija būs apgrūtināta – līdzīgi kā brīžos, kad mēs pārkurinām krāsni. Protams, piedevu pie degvielas varat lietot, savukārt citus līdzekļus atstāsim servisa meistaru pārziņā.
Uldis Rolis – SIA Rolis valdes loceklis