Pēdējos gadus Opel uz cīņām SUV segmenta arēnā noskatījies no tribīnēm. Desmit gadus ražotais Antara modelis Latvijā īsti neaizķērās. Turpretim nākamais mēģinājums bija krietni veiksmīgāks, laižot klajā Mokka, ko tagad nomainījis Mokka X. Liela pircēju interese un labi pārdošanas rādītāji liek pieturēties pie maģiskā X burta, atklājot jauno Crossland X un izmēros lielāko Grandland X. Mūsu autoparkā pirmais no tiem.
Krosovera un minivena krustpunktos
Spānijā ražotais Crossland X ir Meriva modeļa aizstājējs, kļūstot par kārtējo piemēru, kurā krosovers stājas minivena vietā. Kopš Opel iekļauts PSA grupā, par saikni ar franču zīmoliem dzirdēsim arvien biežāk, un arī šis modelis veidots uz modificētas Peugeot 2008 un Citroën C3 Picasso platformas. Ārēji gan nekas nenorāda uz piederību pie jaunās ģimenes. Gluži kā minivens ar krosovera apmetni, tas ieguvis augsti novietotus LED lukturus un virsbūves plastmasas aizsargus, kas stiepjas no sliekšņiem līdz riteņu arkām.
Citi lasa
Interjers ir līdzīgs Astra. Astoņu collu ekrāna kombinācija ar dažām fiziskām pogām ir visai veiksmīgs un ērts salikums. Kamēr paneli klāj mīksti apdares materiāli, durvju apšuvumi veidoti no izturīgas plastmasas, kura nav slikts risinājums, ņemot vērā bērnu ziņkāri un vēlmi pārbaudīt auto salona izturību brauciena laikā. Tiesa, ilgākā termiņā Latvijas ceļu kvalitāte varētu izraisīt cieto virsmu grabēšanu.
Šis ir racionāls pirkums. Salonā vietas ir patiesi daudz, lai arī auto ir par 16 cm īsāks nekā Astra hečbeks. Gan priekšā, gan aizmugurē plašuma pasažieru kājām un galvai netrūkst. Mīkstu sēdēšanu lieliem un maziem braucējiem garantē ergonomiskie AGR sēdekļi, kas pat varot palīdzēt atbrīvoties no muguras sāpēm.
Sīvāko konkurentu vidū ir Peugeot 2008, Renault Captur un Nissan Juke, tomēr nevienam no tiem nav pa spēkam mēroties ar Opel bagāžas nodalījuma ietilpību.
Vienkāršas formas bagāžnieks ļauj ērti pārvadāt bērnu ratiņus un iepirkumus. Ja mājoklī plānojat pārmaiņas, šeit varēs vest arī sadzīves tehniku, gleznas un dušas kabīni – nolaižot aizmugures sēdekļus, tiek iegūta līdzena grīda un 1255 l telpa. Versijām ar bīdāmu aizmugures sēdekli, bagāžnieka vai salona ietilpību varēs pielāgot pēc nepieciešamības par 150 mm.
Franču PSA dzinēji
Atverot motora pārsegu, redzami Citroën un Peugeot logotipi – no franču krosoveriem aizgūti dzinēji un transmisijas. Vienīgais benzīna pārstāvis ir trīscilindru 1,2 l motors dažādās modifikācijās. Atmosfēriskajai versijai ir 81 ZS – ja vien jums dzīvē nav ļoti daudz brīva laika, labāk dot priekšroku turbomotoram ar 110 ZS, kurš pieejams arī 130 ZS versijā. Spēcīgāko modifikāciju var savienot ar 6MT vai automātu.
Dīzeļdzinēju klāstā ir četrcilindru 1,6 CDTI ar 99 vai 120 ZS, kuri būs optimāla izvēle, ja ik gadu plānojat mērot garas distances. Ražotājs norādījis, ka vidēji šis dzinējs patērē 4 l/100 km, kamēr mūsu testa brauciens noslēdzās ar 5,6 l/100 km. Ņemot vērā, ka vienādi aprīkotu benzīna un dīzeļa versiju cenu starpība var būt vairāk nekā 1000 eiro, bet vidējais patēriņš atšķiras par aptuveni litru, mēs izvēlētos 1,2 l benzīna turbomotoru.
Gaitas īpašības
Crossland X veidots kā viegli lietojams ģimenes auto pilsētai un par tā sūtību norāda ne vien salons, bet arī tā gaita. Bezceļi un šoseja? Priekšējā tilta piedziņa mums saka priekšā, ka bezceļu aicinājumiem labāk piemērots būs rūdītais Mokka X. Vienīgais, kas varētu atturēt no garākiem braucieniem uz šosejas, ir rites un pretvēja troksnis, kas tālākos ceļojumos pārbaudīs jūsu pacietību.
Pilsēta. Tieši šeit tas pavadīs ilgāku laiku un jutīsies vislabāk. Viegla stūres vadība, paaugstināta sēdpozīcija un ērta manevrēšana ļauj ar to bezrūpīgi doties ikdienas vajadzībās. Maksimālam komfortam ieteicams izvēlēties 16 collu diskus.
Aprīkojuma līmeņi
Crossland X tiek piedāvāts trīs aprīkojuma līmeņos – Selection, Enjoy un Innovation. Bāzes versijā iekļautas automātiskās LED dienasgaismas, kruīza kontrole un visi elektriskie logi. Visprātīgāk būtu izvēlēties vismaz Enjoy komplektāciju, kurā būs arī septiņu collu skārienjutīgais ekrāns ar Apple CarPlay un Android Auto savienojamību, ONSTAR sistēma un gaisa kondicionētājs.
No papildaprīkojuma iespējām vērts apsvērt mūsu klimatam piemēroto ziemas paketi, kura ietver apsildāmus sēdekļus un stūri (303–454 eiro). Ja vien neesat izvēlējies pašu dārgāko aprīkojuma līmeni, citām versijām būs jāpiemaksā arī par drošības ekstrām (403–454 eiro). Drošības pakā ietilpst automātiskā bremzēšana, vadītāja miegainības sensors, brīdinājums par potenciālo sadursmi un gājēju atpazīšanas funkcija.
Vērtē Normunds Rutulis
Auto ir mana sirdslieta. Jau ilgus gadus apmeklēju auto izstādes un autonozarē cenšos būt lietas kursā par jaunumiem. Mums katram ģimenē ir savs Mini, taču arī ar Opel man ir pieredze. Pēc žiguļa iegādājos divas kupejas – Opel Manta. Vienu braukšanai, bet otra bija cietusi avārijā, tāpēc derēja detaļām. No sistā auto pārliku Recaro sēdekļus. Bija nedaudz šķība sēdēšana, toties sporta sēdekļi. Tolaik mašīnai tērēju pēdējās kapeikas. Nokrāsoju auto baltā krāsā, jo tā bija vislētākā.
Esmu braucis ar mašīnām, kuras citi satiksmes dalībnieki nerespektē, piemēram, negribīgi ievērojot rāvējslēdzēja principu, tomēr auto prestižs nav mans pašmērķis.
Esmu kļuvis pragmātisks, izvēloties auto tuvāk tautai. Man ir bijuši iepriekšējo paaudžu BMW 7. sērijas modeļi, kas, protams, ir labi auto, tomēr ne manam maciņam, jo es apzinos amortizācijas izmaksas. Negribu vairs dzīvot pāri saviem līdzekļiem.
Tagad ikdienā braucu ar Opel Insignia OPC. Tas ir vilks aitas ādā, ko citi nenovērtē. Speciālisti to saprot.
Lai arī man ir svarīgi, ka dzinējam ir jaudas rezerves un kādreiz tās mēdzu izmantot, tagad esmu kļuvis prātīgāks. Pat ar īres mašīnām braucu ar pietāti, gluži kā ar savu. Ar sportisko universāli esmu ļoti apmierināts, tik vien tas, ka Latvijā nav, kur atvilkt. Protams, ja kavēju koncertu, gadās paskriet. Mans sapņu auto? Lamborghini Aventador SV.
Man patīk krosoveri, jo tie ir piemērotāki Latvijas ceļiem un tajos ir vieglāk ielikt mantas. Ne velti tie šobrīd ir modē. Crossland X salonā jūtos ļoti labi. Ērti sēdekļi, laba sēdpozīcija un ergonomika, kura Opel automašīnām vienmēr piemitusi. Auto ir ļoti manevrēt spējīgs. Priekšējās statnes nedaudz aizsedz redzamību. Manuprāt, auto vērtību par 70% nosaka tas, kā tu jūties salonā.
Pērkot Insignia, nedaudz nožņaudzos un nenopirku panorāmas jumtu, taču šeit tas labi piestāv. Rokas bremzes poga varēja būt apakšpus, un aizmugurē trūkst rokas balsta un glāžu turētāja, tomēr citādi šeit viss ir feini. Vietas daudz. Arī aizmugurējo durvju elektriska aizslēgšana ir kā radīta šim auto.
Interesanti, ka šobrīd nav vairs nepieciešamības pēc liela dzinēja, lai veikli pārvietotos. Arī šeit labi sabalansēta mehāniskā transmisija ar 1,6 l dīzeli un cēliens ir vērā ņemams. No ekstru klāsta es noteikti izvēlētos navigāciju, automātiskās tālās gaismas, Bluetooth savienojumu, automātiski atveramu bagāžnieku un LED lukturus, kuri būtiski uzlabo redzamību naktī.
Ziemā ļoti novērtētu arī apsildāmu stūri un sēdekļu apsildi, lai nav cimdos jābrauc. Labprāt atteiktos no dažām kaitinošām funkcijām – Start-Stop sistēmas un joslu asistenta.
Dizainiski ārējās proporcijas nav ideāli sabalansētas. Plecu līnija ir nedaudz par augstu. Interesanti, ka priekšējā pārkare ir liela, bet aizmugurē tādas praktiski nav.
Lai gan ir jāatzīst – koptēls man patīk. LED lukturiem ir smalka arhitektūra, veiksmīgi izceļot auto. Tas izskatās kā mazs vanadziņš!
Man svarīgs ir arī disku dizains un izmērs, tāpēc šeit gribētos redzēt vēl lielākus diskus. Ne velti savu Insignia esmu apāvis ar 20 collu diskiem. No bedrēm gan jāuzmanās. Vienreiz no pasākuma vedu mājās Raimondu Paulu, sēžot pie stūres viņa BMW X6. Pie Sēnītes pārsitām riepu. Labi, ka tā bija Run flat – līdz Rīgai atripojām.
Secinājums
Uzskatu, ka Crossland X piestāv sievietēm, tāpēc benzīns un automātiskā transmisija šim auto būs labs salikums. Ja Crossland X var pienācīgi nokomplektēt par 19 000 eiro, tad tas būtu labs pilsētas krosovers.
Tehniskie dati
|
1,2 |
1,2 Turbo |
1,6 CDTI |
|||
Darba tilpums: |
1199 cm3 |
1248 cm3 |
1560 cm3 |
|||
Jauda: |
60 kW (81 ZS) pie 5750 apgriez./min |
81–96 kW (110–130 ZS) pie 5500 apgriez./min |
74–88 kW (99–120 ZS) pie 350–3700 apgriez./min |
|||
Griezes moments: |
118 Nm pie 2750 apgriez./min |
205–230 Nm pie 1500–1700 apgriez./min |
254–300 Nm pie 1750 apgriez./min |
|||
Ātrumkārba: |
5MT |
5MT/6MT/6AT |
5MT/6AT |
|||
Pašmasa: |
1174 kg |
1245–1289 kg |
1289–1319 kg |
|||
Maksimālais ātrums: |
170 km/h |
188–206 km/h |
180–187 km/h |
|||
Paātrinājums 0–100 km/h: |
14,0 s |
9,1–11,8 s |
9,9–12,0 s |
|||
Vidējais degvielas patēriņš: |
5,1–5,2 l/100 km |
4,8–5,4 l/100 km |
3,6–4,0 l/100 km |
|||
CO2 emisija: |
114–116 g/km |
109–123 g/km |
93–105 g/km |
|||
Cena eiro: |
No 13 935 |
No 16 506 |
No 16 154 |
Testa auto
- Garums/platums/augstums: 4212/1765/1605 mm
- Riteņu bāze: 2604 mm
- Klīrenss: 160 mm
- Bākas tilpums: 45 l
- Bagāžas ietilpība: 410–1255 l
- Piedziņa: priekšpiedziņa
- Testa auto 1,6 CDTI Innovation cena: 25 745 eiro