«Ūdeņradis ir daudzpusīgs enerģijas avots, kam ir liela nozīme pārejā uz atjaunīgo enerģiju un tādējādi arī klimata aizsardzības veicināšanā. Ūdeņradis ir viens no visefektīvākajiem atjaunīgās enerģijas uzglabāšanas un transportēšanas veidiem, un tas ir trūkstošais puzles gabaliņš klimatneitrālai mobilitātei,» sacīja Olivers Zipse, BMW AG valdes priekšsēdētājs.
Ar 6 kg ūdeņraža iespējams nobraukt līdz 504 km
BMW iX5 Hydrogen, kas izstrādāts uz jaunākā BMW X5 modeļa bāzes, konceptuālā līmenī pirmo reizi tika prezentēts jau 2019. gadā lielākajā un nozīmīgākajā pasaules mobilitātes izstādē “IAA”. Līdzīgi kā elektromobiļiem arī šim automobilim ir elektromotors, taču to darbina ūdeņraža degvielas elementi, izmantojot ķīmisko reakciju starp ūdeņradi un skābekli. Šiem elementiem ķīmiski savienojoties rodas divi produkti: elektrība un ūdens. Saražotā elektroenerģija tiek padota dzinējam, un iegūtais ūdens tiek izvadīts vidē.
Šī tehnoloģija ir ne tikai ilgtspējīga, jo braukšanas laikā nepiesārņo vidi, bet arī spēj sniegt tādu pašu braukšanas komfortu kā mūsdienu elektromobiļi, vienlaikus nodrošinot ātru degvielas uzpildi. BMW iX5 Hydrogen ir divas ūdeņraža tvertnes, kurās kopā ir gandrīz seši kilogrami ūdeņraža un kas ir pietiekami, lai nodrošinātu 504 km nobraukumu saskaņā ar WLTP ciklu. Šo divu ūdeņraža tvertņu uzpildīšana aizņem tikai trīs līdz četras minūtes.
iX5 Hydrogen spēj ģenerēt līdz pat 125 kW/170 ZS nepārtraukto jaudu, savukārt, pateicoties īpaši šim modelim izstrādātajam elektriskajam akumulatoram apvienojumā ar eDrive tehnoloģiju, maksimālā jauda var sasniegt 295 kW/401 ZS. Tādējādi automobilis paātrinājumu no 0 līdz 100 km/h sasniedz mazāk nekā 6 sekundēs.
Pagājušajā gadā BMW Group visā pasaulē pārdeva vairāk nekā 215 000 pilnībā elektrisku automobiļu, kas ir par gandrīz 108 % vairāk nekā iepriekšējā gadā. Uzņēmums lēš, ka vēlākais līdz 2030. gadam pilnībā elektriskie automobiļi veidos vairāk nekā 50 % no tā kopējā pārdošanas apjoma.
Ilgtspējīga alumīnija ražošana
BMW Group uzsver, ka tikai ar elektromobiļu skaita palielināšanu uz ceļiem nevar panākt klimatam draudzīgu mobilitāti. Tāpēc ir svarīgi samazināt arī automobiļu ražošanas procesa ietekmi uz vidi un palielināt pirmreizējo materiālu atkārtotu izmantošanu automobiļu ražošanā, izmantojot otrreizēji pārstrādāto materiālu potenciālu.
BMW Group īpašu uzmanību pievērš CO2 emisiju samazināšanai ražošanas ķēdē. Viena no jomām, uz ko grupa vērš savu uzmanību, ir alumīnija ražošana. Tā veido aptuveni ceturto daļu no CO2 emisijām vidēja izmēra elektromobiļa ražošanas ķēdē.
Šī iemesla dēļ no 2024. gada BMW plāno automobiļu ražošanā izmantot alumīniju, kura CO2 emisijas ir ievērojami zemākas nekā alumīnijam, kas izmantots standarta automobiļu ražošanā. Tāpēc BMW ir parakstījis līgumu ar Rio Tinto alumīnija ražotni Kanādā, kas alumīnija ražošanā izmanto atjaunīgo elektroenerģiju.
Papildus tam, ka ražošanas procesā tiek izmantota hidroelektrostaciju saražotā zaļā enerģija, uzņēmums izmanto arī inovatīvu metāla kausēšanas tehnoloģiju, kas CO2 vietā ražo skābekli. Salīdzinot ar tradicionāli ražotu alumīniju, šāda pieeja ļauj samazināt alumīnija ražošanas procesā radītās CO2 emisijas par 70 %.
Papildus sadarbībai ar Rio Tinto rūpnīcu BMW Group ievieš uzlabojumus arī savās rūpnīcās. Piemēram, Landshūtē, vienīgajā BMW grupas vieglmetālu liešanas ražotnē Eiropā, tiek izmantots unikāls alumīnija liešanas process, kas rada praktiski nulles emisijas. Turklāt alumīnija ražošanai no 2021. gada tiek izmantota saules enerģija un aptuveni divas trešdaļas rūpnīcā izmantotā alumīnija tiek iegūtas no otrreizējās pārstrādes cikla.
BMW Group ir apņēmusies jaunu transportlīdzekļu ražošanā izmantot vismaz 50 % otrreizēji pārstrādātu materiālu un ievērot citus aprites ekonomikas principus ražošanas procesā.