• Beigta automātiskā pārnesumārba – remontēt vai meklēt lietotu?

    Praktiski padomi
    Auto Latvija
    Auto Latvija
    14. decembris, 2020
    Komentēt

    Drukāt

    Saglabāt

    Ņemot vērā to, ka vairākumam autobraucēju joprojām ir aizspriedumi pret mašīnām ar automātiskajām pārnesumkārbām, pēdējā laikā tās gūst arvien lielāku popularitāti gan lietotu, gan jaunu automašīnu tirgū. Ko darīt brīdi, kad kārba vairs nestrādā? Remontēt vai meklēt lietotu?

    Popularitātes pieaugums lielā mērā izskaidrojams ar to, ka modernie automāti laika gaitā atbrīvojušies no dažādiem agrāko modeļu trūkumiem, saglabājot tradicionālās priekšrocības, tostarp kā galveno, protams, braukšanas komfortu.

    Vairumam jaunāko automātisko pārnesumkārbu pamatā ir tāda pati hidrauliskā konstrukcija, kāda tā bija pagājušā gadsimta vidū, kad automāti sāka savu uzvaras gājienu Amerikā. Tikai tagad šie agregāti ir kārtīgi apauguši ar dažādām elektroniskām ierīcēm. Datora vadība var tikt dažādos auto modeļos izmantota un vienai un tai pašai automātiskajai pārnesumkārbai piešķirt pilnīgi atšķirīgu raksturu.

    Gudrākās, tā sauktās adaptīvās ātrumkārbas, pašas pielāgojas autovadītāja braukšanas stilam konkrētajā brīdī, bet pārnesumu pārslēgšana notiek tikpat ātri un vajadzīgajā momentā, kā to darītu pieredzējis braucējs.

    Jaunākie tehnikas sasniegumi, protams, ir laba lieta, taču vidusmēra Latvijas autobraucēja rokās biežāk nonāk vairākus gadus palietoti auto. Tomēr normāli ekspluatētam auto ar automātu var nebūt ne vainas.

    Kas jāņem vērā?

    Pie iegādes speciālisti iesaka pievērst uzmanību dažām niansēm.

    Vispirms ieteicams izvairīties no mašīnām ar piekabes āķi, jo tad, iespējams, šā vāģīša automātiskā kārba ir krietni pamocīta, velkot smagu treileri.

    Vienkāršākais automātiskās ātrumkārbas virspusējās pārbaudes veids ir izņemt eļļas līmeņrādi, apskatīt un pārbaudīt kārbā esošo eļļu. Tai ir jābūt dzidrai, sarkanīgai vai gaiši brūnai. Ja eļļa ir kļuvusi tumša vai pat melna un ož pēc deguma, tad kārbas dienas ir skaitītas. Jāpiezīmē, ka automātiskajā pārnesumkārbā eļļas līmenis jāmēra tad, kad darbojas motors. Braucot ar automātu, nevajadzētu būt ar transmisiju saistītiem trokšņiem un rāvieniem.

    Pērkot lietotu auto, cilvēkam bez pieredzes ieteicams pavaicāt padomu vismaz tādam, kas zina, kā darbojas normāla automātiskā transmisija. Pēc automašīnas iegādes nedrīkst aizmirst nomainīt eļļu un filtru arī ātrumkārbā. Visbeidzot jāpiebilst – ja mašīnai, kura ir apgādāta ar automātu, sabojājies starteris vai akumulators, to ar ievilkšanu iedarbināt nevar.

     Mercedes A klasei noņemt pārnesumkārbu nemaz nav tik vienkārši. Taču pēc triju stundu darba tā atrodas uz servisa darba galda

    Arī ilgstoši vilkt šādu auto nav ieteicams. Ja nu vienīgi lēnām un dažus kilometrus, jo automātiskā pārnesumkārba eļļojas tikai tad, kad darbojas motors. Konstruktīvās komplicētības dēļ automātiskās pārnesumkārbas remonts ir sarežģītāks un darbietilpīgāks nekā parastajai mehāniskajai kārbai. Oficiālo dīleru servisi ar remontu nenodarbojas, bet bojājuma gadījumā parasti veic visa agregāta nomaiņu.

    Tādā gadījumā izmaksas ir diezgan lielas. Klientam šāds risinājums varētu būt pieņemams vienīgi garantijas gadījumā, kad izdevumus sedz auto ražotājs.

    Par laimi, pie mums netrūkst speciālistu, kuri spēj saremontēt pat modernākās automātiskās pārnesumkārbas. Protams, vēl pastāv iespēja iegādāties lietotu kārbu, taču arī tad bez pieredzējuša meistara novērtējuma neiztikt.

    Eksperta viedoklis

    ERG Auto servisa vadītājs Rihards Grotāns:

    «Mūsu autoservisam ir ilga pieredze gan vieglo automobiļu, gan komerctransporta remontā, taču automātisko kārbu remontus uzticam tikai vienam pieredzējušam speciālistam. Vispirms noteikti jāveic pilnvērtīga diagnostika. Lai gan praksē biežāk defekti izrādās mehāniski, kad nepieciešama agregāta demontāža un izjaukšana, dažkārt problēmas izraisa elektronika, bet pašai kārbai nav ne vainas. Ja bojājumi ir mehāniski, pārsvarā veicam pārnesumkārbas remontu, jo mūsdienās ar rezerves daļām nav problēmu.

     Šajā gadījumā bojājuma iemesls ir salūzis sajūga kurvis, taču līdz ar to tiek nomainīts arī nodilis sajūga lameļu disks, kā arī viļņotie un teflona blīvgredzeni. Turklāt vpēc tam kārbā tiek ielieta svaiga eļļa un uzstādīts jauns eļļas filtrs.

    Meklēt vietā lietotu kārbu parasti neatmaksājas, turklāt nav garantijas, ka tā būs labā stāvoklī. Ja nu tomēr kādā situācijā jāgādā cita pārnesumkārba, labāk to uzticēt speciālistiem. Šeit pašdarbība nav ieteicama, jo automātiskā pārnesumkārba ir diezgan specifiska lieta. Ir bijuši gadījumi, kad pat pie noņemšanas vai uzlikšanas nepieredzējis meistars sataisa ziepes.»

    0 komentāri

    Šobrīd komentāru nav. Tavs viedoklis būs pirmais!

    Pievienot komentāru

    Lai pievienotu komentāru autorizējies ar Santa.lv profilu vai kādu no šiem sociālo tīklu profiliem.

    Satura mārketings

     

    Veselība

    Vairāk

    Receptes

    Vairāk

    Personības

    Vairāk

    Skaistums un mode

    Vairāk

    Bērni

    Vairāk

    Māja un dārzs

    Vairāk

    Izklaide

    Vairāk

    Labākai dzīvei

    Vairāk

    Aktuāli

    Vairāk

    Abonē