Auto mazgāšana
Auto mazgāšana savā ziņā ir zinātne, kuras zināšanas var apgūt patstāvīgi un ar panākumiem tās lietot praksē. Var arī nepiebāzt galvu ar dažādām blēņām un uzticēt mazgāšanu profesionāļiem. Priekšrocības un trūkumi ir acīm redzami. Vienā gadījumā tiek zaudēts laiks, otrajā – nauda. Ievērojiet: eļļas, bituma un kvēpu plankumus nevar noskalot ar ūdeni, tie tikai izsmērējas pa virsmu, bet taukainais ūdens atstāj nospiedumus un traipus, tāpēc nepieciešams izmantot speciālu auto šampūnu.
Tas ne tikai rūpīgi nomazgā dažādus dubļus, bet arī saudzīgi reaģē pret krāsotām un lakotām mašīnas virsmām. Ja automobilis ir ļoti netīrs, var izmantot speciālus intensīvos attīrīšanas līdzekļus un pirms mazgāšanas ar šampūnu papildus apstrādāt vairāk piesārņotas virsmas un detaļas. Mazgāšanai labāk lietot mīkstu birstīti vai speciālo sūkli. Ja izmanto lupatu, smilšu graudiņi un dubļu daļiņas skrāpēs lakoto, krāsoto pārklājumu.
Mazgājot mašīnu, rekomendē ievērot secību: no jumta līdz slieksnim, t. i., sākumā jumtu, stiklus, durvis, sliekšņus utt.
Nomazgāto mašīnu noskalo ar tīru ūdeni un tikai pēc tā ņem lupatu, lai noslaucītu un nosusinātu mitros plankumus un ūdens piles. Lielākus dubļus mazgāt ar lupatu nedrīkst. Labāk vairākkārtīgi samitrināt dubļus un tad notīrīt ar mīkstu slotiņu. Ja līdzekļi atļauj, ziemā vērts auto mazgāt pat biežāk nekā vasarā, jo uz ceļiem izkaisītais smilšu maisījums ir ļoti agresīva koroziju veicinoša vide.
Galvenais – auto kārtīgi noslaucīt uzreiz pēc mazgāšanas, kā arī ar silikonu iesmērēt visas gumijas, ieeļļot eņģes un slēdzenes, lai, izbraucot uz ielas, nesasaltu durvis, benzīnbākas vāks un bagāžnieks. Pastāv nepareizs stereotips, ka mazgāšana automatizētajās līnijās vairāk kaitē virsbūves krāsai nekā mazgāšana ar rokām. Tomēr ir pierādīts, ka jaunāko paaudžu mehāniskās mazgāšanas iekārtas vairāk saudzē auto virsbūvei nekā mazgāšana ar rokām. Šādi pētījumi notika vairākus gadus Minhenes Tehniskajā universitātē. Rezultāts – par labu jaunākās paaudzes mehāniskās mazgāšanas līnijām.
Sakarā ar to, ka krāsojuma virsma ir gluda, ūdens starp sūkli un krāsojumu virsmu notek strauji, līdz ar to, mazgājot ar rokām, rodas nepietiekams ūdens daudzums. Tīrīšanas sūklis savās porās savāc netīrumus un smilšu graudus. Tā kā sūklī ir daudz cietu svešķermeņu, tas uz lakojuma var iedarboties līdzīgi smilšpapīram. Noregulēts un konstants suku piespiediens mehāniskās mazgāšanas līnijās praktiski nerada krāsojuma bojājumus.
Lietota auto virsbūves kopšana
Vislabākais veids, kā aizsargāt automašīnas nevainojamo spīdumu, ir regulāra apkopes plāna ievērošana. Ar pulēšanas līdzekļiem galvenokārt tiek apstrādāta tikai krāsojuma virskārta, kuras biezums ir vidēji 30 μm. To intensīvi apstrādājot ar virsbūves pulēšanas līdzekli, ir iespējams nopulēt tikai 0,3 μm no krāsojuma kārtas biezuma. Tas nozīmē, ka krāsojumu bez problēmām var pulēt līdz pat 100 reizēm. Ja pulējat ar pulēšanas mašīnu, uzmanība ir jāpievērš virsmas locījuma un izliekuma vietām, bet pārāk liels spiediens krāsas kārtu var noņemt pilnībā, tādējādi to sabojājot.
Jaunu virsbūves krāsojumu ieteicams kopt, uzklājot cieto vasku. Tas pasargā krāsu no laikapstākļu un vides kaitīgās iedarbības un piedod tai perfektu spīdumu. Par to, vai krāsojumam ir uzklāta kvalitatīva aizsargkārta, liecina tas, vai ūdens, nokļūstot uz virsmas, savelkas pilienos un notek. Bet, ja uz tā veidojas lieli ūdens plankumi, tam ir nepieciešams uzklāt vaska aizsargkārtu.
Jaunas virsbūves kopšana
Ja ir iegādāta jauna automašīna – tas īpašniekam atvieglo apkopi, jo krāsa un plastmasas detaļas ir labā stāvoklī. Taču nedomājiet, ka ar to vien pietiek, ka auto ir ticis tikai viegli nopulēts pēc vaska aizsargslāņa noņemšanas. Lielisks veids, kā sākt jauna auto lietošanu, ir nopulēt ar augstākās klases 100% karnaubas palmu vasku vai polimēru, vai akrila pārklājumu. Tādējādi auto virsbūvei tiks sniegta labākā aizsardzība pret dažādu laikapstākļu iedarbību un ikdienas ceļu satiksmes netīrumiem.
Var automašīnu pārklāt ar nanotehnoloģijas produktiem. Tikai atcerieties, ka pat dārga aizsarglīdzekļa pārklājums uz jūsu automašīnas saglabāsies ne vairāk par sešiem mēnešiem atkarībā no lietošanas un tā, kur auto tiek novietots. Lietderīgāk pārklājumu atjaunot ik pēc trim mēnešiem – tā jūsu automašīnai vienmēr tiks nodrošināta labākā aizsardzība.
Lietota auto kopšana
Iegādājoties lietotu automašīnu, ir jāņem vērā dažādi faktori, kas ietekmē tās stāvokli. Iespējams, automašīna nav bijusi novietota garāžā, ir kopta automazgātavā vai, izmantojot spaini un sūkli, nav tikusi mazgāta pietiekami bieži, reti tikusi pulēta, nav ticis izmantots riteņu tīrītājs, uz riteņiem ir asfalta un bremžu kluču atstātās mikrodaļiņas, uz krāsas sakrājušies netīrumi un darva.
Ūdens plankumi uz auto, pēc lietus to novietojot saulainā vietā, vai uz virsbūves pārāk ilgi atstāti putnu ekskrementu traipi var neatgriezeniski sabojāt krāsojumu.
Šie faktori var izraisīt dažādas problēmas. Pārlaižot plaukstu pār krāsojumu, tam būtu jābūt gludam kā stiklam. Ja tā nav, var izmantot lupatiņu ar šķīdinātāju, speciālo auto ķīmiju un pulējamo pastu. Pulējamā pasta tiek izvēlēta atkarībā no netīrumu daudzuma uz virsmas – dziļiem netīrumiem būs nepieciešams agresīvs līdzeklis, kas radīs vieglus krāsas noberzumus, pēc tam to būs iespējams likvidēt ar mehāniskās pulēšanas palīdzību.
Rezumējums
Jo biežāk automazgātavās izvēlēsities mazgāšanas programmas ar vaskošanu, jo ilgāk jūsu auto virsbūve saglabās spīdumu un tiks pasargāta no rūsas. Ja mašīnu mazgājāt pašu spēkiem, dariet to atbilstošās vietās, sargājiet rokas no apsaldēšanas un lietojiet speciālos, vasku saturošus auto šampūnus.