Uz ielas var sastapt dažāda tipa automašīnas: sedanus, hečbekus, universāļus, minivenus, krosoverus, pikapus, mikroautobusus, kupejas un kabrioletus. Jumta bagāžnieks katrai konkrētajai mašīnai tiek pielāgots individuāli. Arī jumts katrai ir atšķirīgs, tāpēc svarīgi saprast, vai tiek iegādāts universāls jumta bagāžnieku stiprinājumu komplekts, kas der vēl desmit mašīnām, vai tomēr ražotājs ir pacenties izveidot konkrētam auto modelim lietošanai paredzētu stiprinājumu.
Kravnesība un aerodinamika
Uz jumta var transportēt velosipēdus, slēpes, kajakus, sniega dēļus, SUP dēļus, kanoe, tāpēc, izvēloties jumta stieņus, tiek rekomendēts noskaidrot paredzēto kravnesību, jo bieži sporta un hobija aprīkojums ir smags. Arī celtniecības materiāli. Šim nolūkam ir izveidoti tā saucamās profesionālās līnijas bagāžnieki, kas veidoti no biezāka metāla.
Ir bagāžnieki, kura kravnesība ir 200, 500 kg un vēl vairāk, taču tas atkarīgs no auto. Jāskatās, vai, vedot lielu smagumu, nedeformēsies mašīnas jumts.
Bagāžnieks sastāv no stiprinājuma pēdām jeb fiksācijas mehānismiem pie auto jumta, bagāžnieka stieņiem, kā arī uzstādīšanas komplekta un instrukcijas. Piemēram, Thule bagāžnieku sērijas atšķiras gan pēc lietošanas mērķa, gan aerodinamikas, gan pēc tā, kā tos stiprina. Bagāžnieku stiprinājumu pēdas tiek iedalītas īpašās sērijās: Wingabar Edge, WingBar, SquareBar, Pro series. Jumti mēdz būt dažādi – stikla, parasts, ar fiksācijas vietām vai bez fiksācijas, ar reliņiem, lietus renītēm. Universāls jumta turētājs nepildīs vai tikai daļēji pildīs tam paredzētās funkcijas. Nereti tā lietošana var radīt bojājumus automašīnai.
Arī bagāžnieku garums mēdz būt dažāds, sasniedzot pat vairāk nekā divus metrus. Atkarībā no mērķa, kāpēc bagāžnieks nepieciešams, uz šķērsstieņiem liek piekaramo aprīkojumu – klasiskus grozus, jumta kastes vai sporta inventāra turētājus. Visu konstrukciju var uzmontēt un noņemt dažu minūšu laikā.
Aksesuārs
Moderns bagāžnieks – tas drīzāk ir auto rotājums, stilīgs aksesuārs un neaizstājams palīgs ceļojumā. Mūsdienīga jumta bagāžnieka galvenā priekšrocība ir tā daudzpusība. Vienā pamatnē var izvietot dažāda tipa kravas, piemēram, jumta kasti un divus velosipēdus.
Modernie bagāžnieki un jumta kastes ir ne tikai skaisti, bet arī aerodinamiski, tātad degvielu lieki netērējoši. Ja standarta kastes augstums ir no 40 līdz 50 cm, tad īpaši aerodinamiskās kastes ir tikai 34 cm augstas. Velosipēdu pārvadāšanai, piemēram, Thule, izgatavo trīs produktu grupas: jumta bagāžniekiem piestiprināmus veloturētājus, bagāžnieka vākam (autofurgoniem) piesprādzējamus veloturētājus, kā arī uz piekabes āķa stiprināmus velosipēdu turētājus.
Atcerieties, ka uz auto piekabes āķa nostiprinātajiem veloturētajiem jāizņem auto valsts reģistrācijas numura zīme, kuru piestiprina turētāja korpusam.
Mūsdienās lielākā daļa stiprinājuma pēdu jau rūpnīcā ir aprīkotas ar slēdzenes mehānismu. Protams, profesionāļus šī atslēdziņa apturēt nespēs, jo tā konstruktīvi nav daudz nopietnāka par pastkastītes slēdzeni. Tas pats sakāms par tajā iestiprinātu velosipēdu. Thule un Mont Blanc ir lielākie bagāžnieku ražotāji pasaulē. Bagāžnieka kaste ar uzrakstu Audi, BMW vai Mercedes-Benz, kas pirkta dīleru salonos, visticamāk, ir tapusi uz tā paša konveijera.
Rezumējums
Bagāžnieki kļūst arvien lētāki, tāpēc nav vērts, veco auto pārdodot, nomontēt un saglabāt tā bagāžnieku. Jaunajai mašīnai vēlams iegādāties atbilstošu modeli. Nozīmīgākie auto bagāžnieku dīleri piedāvā arī to uzstādīšanu bez maksas. Nemēģiniet pēc katra brauciena bagāžnieku nomontēt, jo tā tikai apskādēsiet auto jumtu!