Lai arī vēl nezinam kā būs nākotnē, degvielas dārdzība jau tagad autobraucējiem liek rūpīgāk apsvērt katra brauciena lietderību un pievērst lielāku vērību automašīnas ekonomiskumam. Automobiļa degvielas patēriņu iespaido daudzi faktori. Lai motors darbotos tā, kā to paredzējis ražotājs, visiem tā komponentiem jādarbojas perfekti. Diemžēl ikdienā, it īpaši pavecāku spēkratu īpašnieki, attiecībā pret dzinēju kaut cik cenšas ievērot vienīgi eļļas maiņas intervālus.
Arī mazo autoservisu meistari, lai klientiem nesadārdzinātu izmaksas, remontē tikai akūtās vainas, bet ar papildu darbiem neuzbāžas. Daudziem mazo darbnīcu amatniekiem par konkrētajam auto modelim paredzēto apkopju darbiem ir visai aptuvens priekšstats, turklāt nereti ražotāju noteiktie detaļu kalpošanas laiki tiek uzskatīti par pārspīlētu piesardzību vai pat sava veida izspiešanu – sak, nav ko aiztikt, kamēr darbojas, nomainīsim, kad saplīsīs pavisam.
Iespējams, ka ir situācijas, kad šāda attieksme atmaksājas vai vismaz nenodara lielu skādi, taču ne dzinēja aizdedzes un barošanas sistēmai.
Lambda zonde
Lambda zonde tiek pakļauta liela slodzei – tā atrodas izplūdes sistēmā pirms atgāzu katalizatora, kur ir liela izplūdes gāzu temperatūra. Lambda zonde nosaka procesus, kādos jāstrādā automašīnas dzinējam. Pareizi funkcionējoša zonde nodrošina stabilu motora darbību, palīdz samazināt degvielas patēriņu, kā arī ietekmē izplūdes gāzu sastāvu. Regulāra lambda zondes darbības pārbaude un nomaiņa bojājuma gadījumā ir ļoti svarīgs nosacījums pareizai motora darbībai.
Mūsdienu automobiļos lambda zondes kalpošanas laiks ir aptuveni 150 tūkstoši kilometru. Automašīnu rezerves daļu tirgū ir pieejamas apmēram desmit veidu universālās Bosch lambda zondes, tātad piemeklēt konkrētajam auto modelim īsto nav sarežģīti. Biežākā kļūda, ko remonta meistari mēdz pieļaut, ja tiek uzstādīta universālā Bosch Lambda zonde, ir tās kabeļu nepareiza savienošana – veicot to ar lodēšanu, lai gan komplektā vienmēr nāk speciāli savienojumi, kurus tad arī nepieciešams izmantot.
Bosch speciālisti aprēķinājuši, ka nolietota zonde palielina degvielas patēriņu par aptuveni 15%, tā, nomainot nolietotu zondi pret jaunu, var panākt degvielas un arī naudas ietaupījumu.
Aizdedzes sveces
Tie laiki, kad šoferīši savām mašīnām laiku pa laikam izskrūvēja sveces, lai tās iztīrītu un pieregulētu atstarpes starp elektrodiem, ir pagājuši. Mūsdienu automobiļiem aizdedzes sveces ir jāmaina pēc noteikta nobraukuma, vidēji tas ir 30 tūkstoši kilometru, kā arī šī sveču maiņa ietilpst veicamo darbu sarakstā regulārajās apkopēs. Ir arī īpašas sveces ar palielinātu kalpošanas laiku, bet to cena ir augstāka saistībā ar dārgākiem izmantotajiem materiāliem un smalkākiem tehniskajiem risinājumiem.
Jebkurš ražotājs piedāvā augstāka līmeņa produktus no augstvērtīgākiem izmantotajiem materiāliem vai ar īpašas formas elektrodiem. Sveču modeļi ar vairākiem ārējiem elektrodiem ir labāk piemēroti braukšanai pilsētā, jo šādām svecēm labāk noris pašattīrīšanās.
Šeit vietā piebilst, ka jebkuram automobilim, kas ikdienā pārsvarā tiek izmantots īsos pārbraucienos ar mazu slodzi, ieteicams reizēm, kā mēdz teikt, – iespiest gāzi grīdā.
Tas ļaus dzinējam ieelpot ar pilnu krūti, iztīrīs kvēpus un aizaugumus. Automobiļiem, kuri kā degvielu izmanto gāzi, paredzētas īpašas sveces, jo gāze svecēm rada papildu slodzi. Automobiļu ražotāji nosaka stingrus apkopju plānus, kad jāveic konkrēti darbi – to skaitā arī sveču nomaiņa. Ja tas netiek ievērots, palielinās slodze citiem aizdedzes un barošanas sistēmas elementiem.
Laikus nenomainītas sveces apgrūtina normālu degmaisījuma sadegšanu cilindros, tas neizbēgami rada palielinātu degvielas patēriņu, jaudas samazināšanos un nestabilu dzinēja darbību. Teicams sveču darbs ir īpaši svarīgs motora iedarbināšanas brīdī un dzinējam attīstot maksimālos apgriezienus. Iegādājoties jaunas sveces, svarīgi meklēt nepieciešamās konkrētajam auto modelim.
Gaiss motoram un pašam
Izvēloties atbilstošus filtrus savai automašīnai – gan dzinēja gaisa filtru, gan arī salona filtru, tāpat degvielas un eļļas filtru –, svarīgi atcerēties, ka tikai kvalitatīvs filtrs spēj nevainojami pildīt savas funkcijas tam paredzēto kalpošanas laiku. Arī par filtru maiņas intervāliem var teikt to pašu – precīzi jāievēro autoražotāja noteiktie maiņas intervāli, un mašīna atbildēs ar stabilu motora darbību un atbilstošu degvielas patēriņu. Savu laiku nokalpojuša gaisa filtra izpūšana ar kompresoru neko nedos, jo tā var atbrīvoties tikai no lielākajiem gružiem, bet aizaugušu filtrējošo papīru iztīrīt nav iespējams.
Aiz gaisa filtra motora gaisa ieplūdes kanālā atrodas tāds dzinēja darbībai svarīgs elements kā motorā ieplūstošā gaisa mērītājs. Nekvalitatīvs gaisa filtrs atstāj ļoti nelabvēlīgu iespaidu uz šā devēja ilgmūžību. Lielākajai daļai auto modeļu gaisa mērītājs ir iemontēts īpašā korpusā, kas to aizsargā un nodrošina precīzu novietojumu gaisa ieplūdes kanālā.
Šo detaļu nedrīkst mazgāt vai tīrīt, bet biežākā kļūda, ko pieļauj remontējot, ir gaisa mērītāja izjaukšana, demontējot no mērīšanas kameras devēja elementu un pēc tam ievietojot citu devēja elementu.
To stimulē arī tas, ka dažādi zema līmeņa ražotāji automašīnu rezerves daļu tirgū piedāvā par lētu naudu iegādāties devēja elementu atsevišķi. Taču to precīzi ielikt korpusā un veikt tā kalibrēšanu parastā autoservisā nav iespējams. Šāda pašdarbība neizbēgami rada degvielas patēriņa pieaugumu. Bosch speciālistu aprēķini liecina, ka, nokļūdoties ar devēja elementa stāvokli mērīšanas kamerā tikai par 5%, degvielas patēriņš pieaug par 20%.
Gaisa mērītāja bojājumu var viegli diagnosticēt, ja vien meistaram ir attiecīga aparatūra un iemaņas ar to rīkoties. Tādā veidā auto apkopes un remontdarbu kvalitāte ir tieši atkarīga no meistaru kvalifikācijas un servisa darba līmeņa, bet tā jau ir cita tēma
Eksperta viedoklis
SIA Robert Bosch Auto rezerves daļu un piederumu tirdzniecības vadītājs Latvijā:
«Mūsdienu automobiļu aizdedzes, degvielas padeves un motora elektroniskās vadības sistēmās ir daudz sastāvdaļu, kuras ar laiku nolietojas. To, ka nodilst bremžu kluči un riepas vai nolietojas eļļa, autobraucēji uzskata par pašsaprotamu. Taču par to, ka tieši tāpat nolietojas arī aizdedzes sveces, lambda zonde, degvielas sprauslas un filtri, daudzi neaizdomājas un uzskata, ka šīs lietas jāmaina tikai tad, kad tās iziet no ierindas pavisam.
Tomēr dzīves realitāte ir tāda, ka minētās detaļas nolietojas pakāpeniski – tā, ka autobraucējs pat nemana motora veiktspējas samazināšanos un degvielas patēriņa pieaugumu. Jāpiebilst, ka, katram komponentam sabojājoties, papildu slodze tiek arī citiem sistēmas elementiem, jo visi ir savstarpēji saistīti. Tāpēc ražotāji ir paredzējuši noteiktus detaļu maiņas intervālus un iesaka pie attiecīga automašīnas nobraukuma veikt profesionālu diagnostiku, lai pārbaudītu visu dzinēja sastāvdaļu atbilstību normām.
Ļoti svarīgs faktors ir remontā un apkopēs izmantoto rezerves daļu kvalitāte.
Dzinēja sastāvdaļu grupā, no kuras atkarīgs degvielas patēriņš un motora veiktspēja, protams, vislabāk izvēlēties autoražotāja oriģinālās vai tām analogās rezerves daļas. Ja dažās pozīcijās tiks lietotas arī vidējas kvalitātes detaļas, nekas ļauns nenotiks, taču, ja pārsvarā izmantos lētākā segmenta detaļas, par labu rezultātu nav, ko cerēt. Saprotams, ka automobilis darbosies, taču par tā parametru atbilstību ražotāja prasībām būs grūti runāt. Turklāt cerētais ietaupījums netiks sasniegts ne tikai degvielas ekonomijas ziņā – arī detaļu īsais kalpošanas laiks pārvērtīs sākotnējo ietaupījumu pie iegādes par papildu izdevumiem remontam. Rezultātā, trīs reizes nomainot uz pusi lētāku detaļu, katru reizi tiek pārmaksāts par darbu, turklāt vēl saņemot sliktāku dzinēja darbību un palielinātu degvielas patēriņu.»