Eksterjers & interjers
Modernizētais Fiat Tipo vizuāli padevies patiesi simpātisks. Līdz ar atjauninājumu praktiķim piešķirti LED lukturi, lielāki vieglmetāla diski un pārveidots bamperu dizains, savukārt radiatora režģī turpmāk būs redzams jaunais Fiat logotips. Universāla versijā tas demonstrē iespaidīgu bagāžnieka ietilpību – ar nolaistām aizmugures sēdekļu atzveltnēm šeit varētu arī pārlaist nakti. Aizmugurē sēdošajiem būs ievērojama brīvība kājām, rokām un galvai, savukārt plašais durvju atvēršanas leņķis palīdzēs viegli tikt iekšā un ārā.
Praktiskums nav laupījis pievilcīgu izskatu – Tipo eksterjers sniedz visu, ko varam pieprasīt no modernas budžeta automašīnas.
Iespējams, lielākais jaunums ir Tipo Cross modifikācija. Tas ir piepacelts hečbeks ar virsbūvi sargājošajām plastmasām, jumta reliņiem un par septiņiem centimetriem augstāku klīrensu. Tas nav gluži krosovers, taču paaugstinātas caurgājamības modeļi šobrīd ir modē. Fiat uzskata, ka jaunā Cross versija palīdzēs piesaistīt jauniešu auditoriju.
Būtisku renesansi piedzīvojis salons, iegūstot jauna dizaina stūri, pievilcīgāku klimata kontroli, 7,0 collu digitālo instrumentu paneli un 10,25 collu skārienjūtīgo multimediju ekrānu. Šī ekrāna atsaucība un grafika ir pat vienu soli priekšā dārgāka plauktiņa autoražotājiem – to no strādīgā Fiat negaidījām! Mīkstas virsmas panelis tagad pieejams jau bāzes versijām, bet uz durvīm un citviet manāma cieta plastmasa virsma durvīm – šī moderno budžeta klases automašīnu klasika. Pēc līdzīgām piegrieznēm strādā arī Dacia un Renault.
Interesanti, ka Fiat nācis klajā ar visai neparastu audio skaļuma pogas (rullīša) novietojumu, atvēlot tai vietu starp transmisijas sviru un glāžu turētājiem. Ja šis risinājums nešķiet ērts, iespējams izmantot otrpus stūrei novietotās pogas.
Būtiskākā nianse, kas testa brauciena laikā prasīja lielu uzmanību, ir pagrieziena slēdzis. Kamēr vertikālā plaknē slēdzis kustās negribīgi, horizontālā veidā tas kustināms ļoti viegli. Tas nozīmē, ka slēdzot pagriezienu, var gadīties netīšām ieslēgt tālās gaismas vai “uzmidžināt”. Īpaši kaitinoši tas kļūst tumšā laikā, kad apdzenamo auto pavada nejauši tālo gaismu zibšņi.
Līdz ar modernizāciju Tipo ticis pie jaunākajām drošības tehnoloģijām. Tiem, kuri labprāt brauc ar izslēgtu līniju asistentu, šo sistēmu nāksies atslēgt ik reizi, kad iedarbināsit auto.
Pēdējā īpatnība, ko jāpiemin saistībā ar tehnoloģijām – atlikusī nobraucamā distance. Šīs rādītājs instrumentu panelī lēkā kā amerikāņu kalniņi, uzlecot no 300 līdz 700 km un tikpat veikli nokrītot atpakaļ. To, cik drīz būs jāiegriežas benzīntankā, labāk vērtēt pēc atlikušā degvielas daudzuma.
Cena & tehnika
Vai esat pamanījuši, ka jaunie auto pakāpeniski kļūst dārgāki? Dažiem modeļiem cenu pieaugumu var manīt pat pa mēnešiem. Feislifta gadījumā cenu kāpums bieži vien ir neizbēgams un no tā nav izvairījies arī Fiat Tipo. Ja pirms pāris gadiem Tipo varēja iegādāties, sākot no 14 890 eiro (universālis par 600 eiro dārgāk), bet akcijas cena bija pat 10 990 eiro, tad šobrīd modernizētā universāļa sākumcena ir 17 990 eiro, bet labi aprīkota versija izmaksās jau 22 000 eiro. Šī ir cenu teritorija, kurā Tipo nav vientuļnieks, tāpēc tam nākas saskarties ar sāncensību no tautā vairāk iemīļotiem zīmoliem.
Cenu kāpumam ir dažādi objektīvi iemesli, kas galvenokārt saistās ar inflāciju un citiem procesiem pasaules ekonomikā, kā arī krīzēm un jaunām normām auto industrijā, piemēram, pusvadītāju deficīts un arvien stingrākās izmešu normas.
Par laimi Tipo ieguvis arī taustāmus tehniskos uzlabojumus, kurus var aplūkot ne tikai caur makroekonomikas lupu – interjera un eksterjera uzlabojumus papildina tehniskais arsenāls.
Fiat atteicies no 1,4 un 1,6 litru benzīna agregātiem, tā vietā dodot priekšroku modernam trīscilindru viena litra turbomotoram, kas attīsta 100 ZS.
Šis gājiens izrādījies ļoti veiksmīgs, jo, atšķirībā no novecojušajiem un neefektīvajiem atmosfēriskajiem dzinējiem, trīscilindru motors pietiekami naski kustina Tipo uz priekšu, vienlaikus nepatērējot vairāk kā 6 l/100km. Tāpat klāstā saglabāts arī viens 95 ZS 1,3 l M-Jet dīzeļdzinējs, kas šobrīd pieejams tikai hečbeka versijā.
Pretēji auto industrijas tendencēm, Fiat šajā modelī pilnībā atteicies no automātiskās transmisijas. Kā viens no argumentiem tiek minēts potenciālais cenas pieaugums, tomēr pircēji pat zemākajās cenu kategorijās labprāt vēlas redzēt AT versijas. Atsevišķās modifikācijās pie AT šobrīd ticis pat Dacia zīmols, tāpēc nav zināms, kā mehāniskās pārnesumkārbas ekskluzivitāte ietekmēs Tipo pārdošanas rādītājus. Jāpiemin, ka esošā 5 M/T darbība ne vienmēr ir tik gluda, kā mēs vēlētos – liekot atpakaļgaitas pārnesumā nereti būs dzirdams krakšķis, apkārtējos raisot aizdomas, ka vadītājs nav apguvis sajūga pedāļa lietotprasmi.
Rezumējums
Fiat Tipo vēl joprojām ir īstens strādnieks, kļūstot par vienu no izvēlēm pragmatiskiem pircējiem Latvijas reģionos un uzņēmumu autoparkiem – tikpat praktisks, izturīgs un ar piecu gadu garantiju, bet tagad vēl pievilcīgāks. Nonācis augstākā cenu kategorijā, Tipo konkurē ar modeļiem, kas ikdienā garantē lielāku komfortu un nodrošina labākas braukšanas īpašības, turklāt arvien lielākus apgriezienus uzņem rumāņu zīmols, kas piedāvā automātisko transmisiju un ļoti konkurētspējīgu cenu ar līdzīgu praktisko ievirzi, kā piedāvā Fiat. Laiks rādīs, vai itāļu autoražotājs izvēlējies pareizo pieeju.