Šis automobilis ir tik dīvains, ka tam pat pašam reizēm jāpasmejas par sevi. Tā nu šis busiņš stāv sava pircēja priekšā un pats pie sevis klusi smaida. Spožas, apaļas acis, vaigi nedaudz piepūsti. Vāģis ar bērna raksturu. Francs Millers nevar neko ar sevi padarīt, viņam vienkārši jāsmaida pretī.
Francs un viņa UAZ. Viens otru atraduši divi rotaļu biedri. Vienam ir 50, bet otram 60 gadi. Abi ir simpātiski individuālisti. «Es gadiem ilgi braucu ar VW busiņu, » saka Francs. Tagad viņš gribot pamēģināt arī krievu bullīti.
Bullīti no Volgas oficiāli sauc UAZ 452. Taču tur, Krievijā, tas tiek saukts – pa pusei mīlestības, pa pusei cieņas trūkuma dēļ – buhanka. Šādi sauc krievu maizes ķieģelīti.
Sākotnēji busiņš tika radīts armijas vajadzībām, taču kopš 1958. gada šis paceltais UAZ vēl līdz pat šai dienai brauc gan pa tundru, gan taigu. Un dažreiz arī pa Bavārijas kalniem.
Tur, netālu no Rozenheimas, dzīvo Dmitrijs Švābs. Kad viņa paziņa pirms 17 gadiem meklēja Range Rover un Švābs ieraudzīja tā cenu, viņš nodomāja – kaut kas tāds dabūjams taču arī lētāk. Kopš tās reizes Švābs pārdod tikai krievu automobiļus. No sākuma Lada, bet kopš pieciem gadiem arī UAZ. Jauns, tikko no fabrikas nācis, vecais modelis ir viņa vislabākā reklāma.
Kopumā viņš pārdod no 50 līdz 60 automašīnām gadā, turklāt viņa biznesam ir tikai pastarpināts sakars ar autotirdzniecību. Francs Millers savu busiņu gaidīja sešus mēnešus. Pieci mēneši bija vajadzīgi, līdz pasūtītais ķieģelītis sasniedza Vāciju. Un Dmitrijam Švābam bija vajadzīgs vēl viens mēnesis, lai sagatavotu automobili Vācijas prasībām. Švābs to noformulē šādi: «Krievi mums piegādā izejmateriālu, pārējo paveicam mēs paši.» Un tādēļ rezultāts esot kā pie maiznieka: katrs maizes ķieģelītis ir kaut kādā ziņā tāds pats kā pārējie, bet tomēr atšķirīgs.
Virsbūves pretkorozijas apstrāde, jāpārliek slēdzenes un jāpārbauda kardānvārpsta un kardāna savienojumi. Dmitrijs Švābs zina visus UAZ busiņa vājos punktus.
«Mums ir tāda devīze – ja kaut kas neder, paņem āmuru un izdari visu, lai derētu!»
Viņam esot nepieciešami tikai 17. un 19. izmēra atslēgas un jau pieminētais āmurs, lai izjauktu visu busiņu, saka Švābs.
Šis Vācijas krievs šo krievu automobili pārdod par cen no 19 990 eiro. Un šī cena arī ir tikai sākums. «Saraksts ar lietām, kuru te nav, ir garš.»
Šim busiņam ir nevis astoņi vai seši, vai divi, nē – tam nav neviena gaisa spilvena. Tas ir kā vecajā anekdotē vēl no VDR laikiem: «Vai jūs labāk gribētu mašīnu bez ESP vai bez elektriskajiem logu pacēlājiem?» Te vismaz ir stūres pastiprinātājs un ABS.
Skaistais jubilejas modelis maksā 22 990 eiro, taču tajā ir arī viss iespējamais aprīkojums, ko tikai var iedomāties – nu, ko var iedomāties 60 gadu veca modeļa gadījumā: sānos bīdāmie logi, sēdekļu pārklājums ir no ūdensizturīga teflona, priekšējie sēdekļi ir apsildāmi, bet aizmugurē ir bloķējošais diferenciālis. Nemaz nerunājot par jauniem durvju rokturiem, 16 collu riteņiem jumta krāsā un faktu, ka durvīm un iedarbināšanai tagad vajadzīga tikai viena atslēga.
Šim krievam ir arī apkure, pat divu ciklu. Siltais gaiss nāk no caurules grīdā. 112 ZS benzīna motors ar Euro6 (degvielas patēriņš – 12 l) atrodas starp abiem priekšējiem sēdekļiem, kas uz papīra izklausās skaļāk, nekā ir realitātē.
UAZ brauc pat pārsteidzoši klusi. Kad tas beidzot brauc. Pirmā pārnesuma ielikšana ir kaut kas pa vidu starp spēka paņēmienu un pirkstu veiklību. «Pēc pusstundas jūs pie tā jau būsiet pieradis, » saka Švābs no blakussēdētāja sēdekļa un tad īsi iejaucas pārslēgšanas procesā. Tas īpaši noder 5. pārnesuma ieslēgšanas laikā, jo tad kloķis tāpat ļoti jānovirza uz viņa pusi.
Maksimālais ātrums ir 115 km/h, tomēr šis kukulītis ievērojami ērtāk jūtas uz lauku ceļiem, mežā un pļavā nekā uz šosejas. «Dažs labs iegādājas šo busiņu kā papildinājumu savai G klasei, » saka Švābs. Tātad tas ir automobilis, ar ko braukt pa mežu. Pusmetru dziļš ūdens? Nekādu problēmu. 30 grādu nogāzes leņķis? Pavisam vienkārši. Varbūt tikai Unimog spētu pieveikt bezceļus labāk par šo modeli.
Piecus metrus garā UAZ var satilpt līdz pat deviņiem pasažieriem. Lai gan vadītāja vietu būtu jāliek pēdiņās. Viņam jātup tuvāk sānu logam kā Land Rover Defender modelī. Bet lai jau paliek – šis automobilis ir īsts piedzīvojums. Īsts izdzīvotāju auto, kura izdzīvošanas piedzīvojums nesākās kaut kur Sahārā, bet jau izbraucot no mājas Vācijas mazpilsētā.
«Tam, kas pērk šo automobili, nepieciešama laba humora izjūta, » saka Švābs.
Lietus noteka izskatās kā ar roku izliekta vajadzīgajā formā, visas šķirbas Švābs pats ir aizblīvējis ar savu roku. «Šajā automobilī viss ir tikai aptuveni.» Tādēļ viņš nekad nepārdotu UAZ pirmajam pretimnācējam, saka Švābs. «Cilvēki ierauga šī busiņa attēlus, viņiem tas šķiet skaists, un viņi to pasūta, ne metra ar to nenobraukuši.» Vienu automobili viņš pēc trim mēnešiem ir paņēmis atpakaļ, jo busiņš un tā braucējs nav varējuši saprasties. «Viņš gribēja vācu īpašības par krievu cenām.»
Švābam ir pircēji visā Vācijā. «Austrumvācieši šo modeli zina vēl no VDR laikiem, bet rietumvāciešiem patīk dizains.» Un to var arī saprast. Sānu pagrieziena rādītāji izskatās kā mīlīgas mušiņas. Smalki perforētais griestu pārsegums no pelēkas plastmasas atgādina mūsu bērnības automašīnas. Un digitālā kombinētā instrumentu skala ir tikpat pārskatāma kā visa virsbūve.
Pēdējo 60 gadu laikā krievi savā kukulītī nav veikuši daudz izmaiņu. Virsbūves metāls ir 0,8 mm biezs. Kur beidzas ceļš, tur sākas īstā UAZ dzīves telpa. Pilnpiedziņu un reduktoru ir iespējams regulēt ar sviru.
Kas pasūta šādu automobili? «Lada pērk cilvēki, kuri vēlas ietaupīt. Bet šo busiņu pērk cilvēki, kuriem tas ir pārliecības jautājums, » saka Švābs. Viens no viņa klientiem ir kāds ārsts no Tēgernzē. Citi ir inženieri. «60–70% pircēju pārbūvē savu busiņu par kempinga automobili.» Tā plāno darīt arī Francs ar sievu.
Švābs importē UAZ busus uz Eiropu. Šeit tie iegūst Eiropas Savienības reģistrāciju, vācu dokumentus un veic tehnisko apskati. «Katru reizi, kad tur ierodos, atrodas kāds paskatīties gribētājs. Cilvēki tad mani parasti apsveic ar izdevušos restaurāciju.» Tad autotirgotājs sāk smieties. Un viņa busiņš smejas līdzi.
Tehniskie dati
- Motors – Četrcilindru, priekšā šķērsvirzienā, 2 vārsti uz cilindru
- Darba tilpums – 2693 cm3
- Jauda – 82 kW (122 ZS) pie 4250/min
- Maks.griezes moments – 198 Nm pie 2500/min
- Piedziņa – pieslēdzama pilnpiedziņa ar pazemināto pārnesumu, 5MT
- Bremzes – ABS, priekšā disku, aizmugurē trumuļu
- G/P/A – 4963/1940/2064 mm
- Pašmasa – 2005 kg
- Kravnesība – 875 kg
- Maksimālais ātrums – 115 km/h
- Degvielas patēriņš – 12,3 l/100 km (kombinētais)
- Emisijas – CO2 216 g/km, Euro6
- Cena – no 19 990 eiro
Made in Russia
Pirms 17 gadiem Vācijas krievs Dmitrijs Švābs (44 gadi) kļuva par neatkarīgu autotirgotāju netālu no Rozenheimas. Viņš pārdod Lada, UAZ un GAZ. Informācija: www.madeinrussia.de.